Mobiiliparkki

Yhteystiedot: Kerttu Vali, Pajamäenkatu 14, 48600 Kotka email: mobiiliparkki@victoriamedia.fi

Elisa lisää omistustaan Anviassa ja laajentaa 4G LTE -verkkoaan alueella

Elisa Oyj on lisännyt omistustaan Anviassa noin 16 prosenttiin ulkona olevista osakkeista. Suurimpana yksittäisenä omistajana Elisa panostaa entistä vahvemmin omissa investoinneissaan alueelle ja tukee Anvian panostuksia kiinteän verkon toimivuuteen ja kehittämiseen Vaasan, Kokkolan ja Seinäjoen alueella. Asiakkaille tämä tarkoittaa esimerkiksi Elisan nopeiden 4G LTE -yhteyksien laajentumista jo tämän vuoden aikana.

Ilkka-yhtymä, Etelä-Pohjanmaan Osuuspankki, Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa, Itikka Osuuskunta, Atria ja Katternö Group ovat myyneet omistuksensa Anviasta Elisalle. Omistajuuden kasvattamisen myötä Elisa vahvistaa edelleen paikallista läsnäoloaan Vaasan, Kokkolan ja Seinäjoen alueella. Osana nyt tehtyä kauppaa Elisa on myyjien kanssa sopinut, että muille omistajille tarjotaan syyskuussa rajattu myyntimahdollisuus samaan 2000 euron osakekohtaiseen myyntihintaan Etelä-Pohjanmaan Osuuspankin konttoreissa.

– Olemme olleet jo pitkään omistajana Anviassa, jonka näemme hyvänä ja kehittyvänä yhtiönä. Tuemme omistajana yhtiön hallintoelimiä ja toimivaa johtoa, ja pidämme paikallisia investointeja sekä jatkuvaa palvelukehitystä tärkeänä kilpailukyvyn ylläpitämiseksi jatkossakin, kertoo Elisan talous ja rahoitusjohtaja Jari Kinnunen.

Elisa on Suomessa markkinajohtaja ja suurin operaattori-investoija valtakunnallisilla, yli 200 miljoonan euron vuosittaisilla investoinneilla. Elisa tuo nyt nopeutetulla aikataululla Anvian toimialueelle nopeat 4G LTE -yhteydet. Vuoden 2014 aikana alueelle rakennetaan satoja uusia 4G-tukiasemaa nykyisen kaupunkipeiton lisäksi.

– Alueen kuluttaja- ja yritysasiakkaille se tarkoittaa Elisan 4G LTE -peiton kasvua nykyisestä noin 37 prosentista 80 prosenttiin jo kuluvan vuoden loppuun mennessä, Kinnunen jatkaa.

LG G3 ja webOS palkittiin arvostetuilla Red Dot -tunnustuksilla

ve68xx9zah2huqc3b04p

LG Electronics sai tänä vuonna yhteensä yhdeksän palkintoa Red Dot Awardsin viestinnän muotoilun kategoriassa. Kehuttu LG G3 sai kolme ”Best of the Best” -tunnustusta graafisesta käyttöliittymästään sekä Smart Keyboard ja Knock Code™ -toiminnoistaan. Lisäksi kehuja satoi LG:n Smart+ TV -alustan intuitiiviselle webOS-käyttöjärjestelmälle.

Kansainvälisesti arvostetut Red Dot Awards -palkinnot kattavat viestinnän muotoilun, tuotemuotoilun ja muotoilukonseptin kategoriat. Pelkästään viestintäsuunnittelun kategoriassa oli 7096 osallistujaa 49 maasta, joten Red Dot Awards onkin iF Design Awardin ja IDEA-kilpailun (International Design Excellence Award) ohella yksi muotoilualan arvostetuimmista kilpailuista.

Ylistetyn LG G3 -puhelimen graafinen käyttöjärjestelmä tarjoaa hauskemman ja intuitiivisemman käyttäjäkokemuksen. Täysin uudistetun käyttöjärjestelmän siisti ja tyylikäs ulkomuoto perustuu LG:n uuteen litteään ja yksinkertaiseen muotoilukieleen, johon kuuluvat hienostuneet pastellivärit ja yhtiön logoa heijasteleva pyöreä muotoiluteema. LG ilmoitti elokuun puolivälissä, että G3-puhelimen käyttöliittymä ja toiminnot tulevat kaikkiin yhtiön älypuhelimiin ja tabletteihin.

LG:n Smart Keyboard on yksi esimerkki toiminnoista, jotka lanseerattiin LG G3 -puhelimessa. Smart Keyboard on jatkossa vakio-ominaisuus kaikissa yhtiön uusissa malleissa. G3 kehitettiin mottonaan ”yksinkertainen on älykästä”, ja Smart Keyboard on konkreettinen esimerkki tästä ajattelutavasta. Älykäs näppäimistö analysoi kirjoitustapojasi ja pystyy ehdottamaan sanoja, mikä vähentää näppäilyvirheitä jopa 75 prosentilla ja tekee kirjoittamisesta paljon helpompaa.

Knock Code™ kehitettiin reaktiona kuluttajien palautteeseen, jonka mukaan älypuhelimien perinteiset turvajärjestelmät ovat hankalia ja aikaa vieviä. Toiminto mahdollistaa puhelimen lukitsemisen ja avaamisen käyttäjän itsensä valitsemalla koputuskuviolla salasanan tai numerosarjan sijaan. Mahdollisia yhdistelmiä on yli 80 000, mikä tekee Knock Code™ -toiminnosta turvallisemman ja helppokäyttöisemmän. Knock Code™ on vakio-ominaisuus kaikissa LG:n vuoden 2014 älypuhelin- ja tablettimalleissa.

LG voitti lisäksi kuusi palkintoa viestintämuotoilun kategoriassa, mm. webOS-käyttöjärjestelmästään. LG:n innovatiivinen webOS helpottaa siirtymistä eri sisältöjen välillä huolimatta siitä, onko kyseessä TV-lähetys, suoratoistopalvelu, SmartTV-sovellus vai jokin ulkoinen sisältö. Animoitu BeanBird-hahmo opastaa käyttäjän alkuun auttamalla muun muassa säädöissä ja asennuksessa. Smart+ TV sisältää myös hakutoiminnon, jonka avulla on helppo etsiä ja löytää uutta sisältöä.

– Ansiokkaan käyttöliittymämme palkitseminen Red Dot -muotoilupalkinnolla merkitsee meille paljon, sillä meidän mielestämme paras tapa luoda asiakkaalle arvoa on tarjota mahdollisimman hyvä käyttäjäkokemus, kertoo Dr. Skott Ahn, LG Electronicsin Chief Technology Officer. – LG:n menestys syntyy halustamme kuunnella ja oppia ymmärtääksemme paremmin, kuinka ihmiset käyttävät teknologiaa jokapäiväisessä elämässään. Jatkamme käyttäjien elämänlaatua parantavien ratkaisujen kehittämistä.

DNA: Uudenlainen liittymä aktiiviselle älypuhelimen käyttäjälle: päiväveloitteinen prepaid

8b87e211-61f2-40d4-ad51-ae704842aeab-email

DNA tuo markkinoille DNA Smart Prepaid -liittymän, jossa on kuukausilaskutettavan liittymän edut ilman sen sitovuutta. Lisäksi liittymässä on 4G LTE -valmius.

DNA Smart Prepaid eroaa muista liittymistä päiväveloituksensa ansiosta. Liittymän käyttäjän ei siis tarvitse normaaliolosuhteissa laskea puheluiden kestoja, tekstiviestien lukumääriä ja tiedonsiirtoyhteyden käyttöaikaa arvioidessaan kuluja ja liittymän saldon vähenemistä. DNA Smart Prepaidin perustason kiinteä 0,69 euron päivähinta sisältää 500 minuuttia normaalihintaisia kotimaan puheluita ja 500 tekstiviestiä päivässä sekä 3 gigatavua tiedonsiirtoa kuukaudessa, mikä riittää useimmille älypuhelinkäyttäjille.
”DNA Smart Prepaid on liittymä kaikille älypuhelintaan aktiivisesti käyttäville. Se toki toimii kaikissa matkapuhelimissa, mutta 4G-valmiuden ja päivähintaan kuuluvan suuren datamäärän ansiosta siitä on eniten hyötyä silloin, kun asiakkaalla on 4G-puhelin ja sen sovellukset ja tiedonsiirtoyhteydet käytössä”, sanoo DNA:n puheliiketoiminnan johtaja Cedric Kamtsan.
Tiedonsiirto yleistyy älypuhelimilla edelleen kovaa vauhtia. DNA:n helmikuussa 2014 julkaiseman tutkimuksen* mukaan yli 80 prosenttia älypuhelimen omistavista suomalaisista ilmoittaa käyttävänsä myös sovelluksia. Viime vuonna vastaava lukema oli 60 prosenttia. Eniten käytetään sosiaalisen median ja kommunikoinnin sovelluksia. Kehitystä nopeuttaa myös nopeimpien verkkoyhteyksien koko ajan paraneva saatavuus ja puhelinten paranevat tiedonsiirtovalmiudet.
DNA Smart Prepaidin myyntipakkauksessa on kaikki käytössä olevat SIM-korttikoot eli alkuperäisen kokoinen SIM-kortti sekä monien älypuhelinten vaatimat micro- ja nano-SIM-kortit. Liittymä toimii 4G LTE-, 3G- ja 2G-verkossa. Jos puhelin on 4G LTE -kykyinen, liittymä toimii aina nopeimmassa saatavilla olevassa verkossa. DNA:n 4G LTE -verkko tavoittaa tällä hetkellä yli 3 miljoonaa suomalaista, ja sitä laajennetaan edelleen. Vuoden 2014 alusta alkaen 4G LTE -verkkoa rakennetaan myös uudella 800 MHz -taajuusalueella.
Tarkemmat hinnoittelutiedot ja sopimusehdot löytyvät osoitteesta:

www.dna.fi/prepaid
DNA Smart Prepaid -liittymän voi hankkia R-kioskeista ympäri maan.

LG G3 menestyy – huippuarvostelut kuluttajilta ja lehdistöltä

cc7rpmwck39oonpmsho1

– LG G3 on yhtiön myydyin ja palkituin puhelin koskaan. Puhelin on kerännyt 26 palkintoa pohjoismaiselta lehdistöltä ja saavutti 95 prosentin asiakastyytyväisyyden kesän suuressa Smartson-testissä. Puhelin sai myös EISA European Advanced Smartphone 2014–2015 -palkinnon.

Helsinki, 22. elokuuta 2014 – Kun LG G3 lanseerattiin kesäkuun lopussa, se toi ensimmäisenä markkinoille uusia teknisiä ominaisuuksia kuten Quad HD -näytön ja laserautomaattitarkennuksella varustetun kameran. Lisäksi sen järeä akku, monet uudet älykkäät toiminnot ja huolella suunniteltu tyylikäs muotoilu ovat tehneet siitä kuluttajien suosikin. LG G3 oli viiden viikon ajan hintavertailulistojen suosituin tuote, ja 95 prosenttia Smartsonin testaajista suosittelee tuotetta. LG G3 on todellakin vienyt matkapuhelimet seuraavalle tasolle.

– Olemme erittäin tyytyväisiä siitä, kuinka LG G3 on otettu vastaan, ja luonnollisesti kehut lehdistöltä ja kuluttajilta ovat ilahduttavia, sanoo Susanne Persson, LG Electronicsin älypuhelimista vastaava asiantuntija Pohjoismaissa. – Näytimme osaamisemme huippuälypuhelimissa jo aikaisemmilla G-sarjan malleilla, ja LG G3 on nostanut meidät seuraavalle tasolle. Loistavien testitulosten lisäksi LG G3:n myyntistartti on ollut Pohjoismaissa kaikkien aikojen paras älypuhelintemme osalta.

Ennätykselliset myyntiluvut
LG Electronicsin toisen neljänneksen globaali tulos oli ennätyksellinen matkapuhelinten osalta. Älypuhelimia myytiin 14,5 miljoonaa kappaletta, mikä on 20 prosenttia enemmän kuin samaan aikaan viime vuonna. Tulos on LG:n paras sitten vuoden 2010 ensimmäisen neljänneksen. Toisen neljänneksen tulos sisältää Etelä-Korean markkinan, jolla puhelin julkistettiin ensimmäiseksi. Positiivisen kehityksen odotetaan jatkuvan kolmannella neljänneksellä LG G3:n myyntilukujen noustua muualla maailmassa. Myynti on rikkonut ennätyksiä jopa Pohjoismaissa, missä LG G3 on myynyt ensimmäisten kuukausien aikana paremmin kuin yksikään toinen LG:n älypuhelin.

Lämmin vastaanotto pohjoismaiselta lehdistöltä
Kaksi aikaisempaa G-sarjan mallia, Optimus G ja LG G2, saivat paljon tunnustuksia, mutta LG G3:n saamat kehut ovat omaa tasoaan. Malli on saanut jo 26 palkintoa pohjoismaiselta lehdistöltä, useita kansainvälisen lehdistön palkintoja ja arvostetun EISA European Advanced Smartphone 2014–2015[1] -palkinnon. Medialta poimittuja kommentteja:

·  Teknavi”Näyttää vahvasti siltä, että käsissämme on tänään vakavasti otettava Vuoden Puhelin -haastaja.”[2] 12/2014
·  MTV.fi: ”LG:n uutuudella on hyvät eväät kännyköiden kuninkuustaisteluun.”[3] 28.6.2014
·  Androidsuomi.fi: “G3 on yksinkertaisesti onnistunut puhelin.”[4] 19.8.2014

CNET-mediasivusto: LG G3 muuttaa alan luonteen
LG G3 ei kerää kehuja vain Pohjoismaissa, vaan mallia on ylistetty jopa kansainvälisessä lehdistössä. CNET[5]-sivuston mukaan LG G3 saattaa muuttaa alan luonteen täysin, ja uuden puhelimen keveys suuresta näytöstä huolimatta on tehnyt sivustolla vaikutuksen. Engadget[6]-sivuston testaaja kertoo, ettei ole koskaan ollut yhtä ihastunut LG-puhelimeen ja sen yksityiskohtiin. Teknologiauutisia julkaiseva The Verge[7] toteaa yksinkertaisesti LG:n olevan voittaja ja LG G3 -puhelimen näytön päihittävän kilpailijansa. Lisäksi 50 teknologia-asiantuntijaa Euroopan tärkeimmistä medioista palkitsi LG G3 -puhelimen arvostetulla EISA European Advanced Smartphone 2014–2015 -palkinnolla.

95 prosenttia Smartsonin testaajista suosittelee LG G3 -puhelinta
LG käytti testausyritys Smartsonia apunaan, jotta tavallisetkin kuluttajat pääsivät testaamaan LG G3 -puhelinta kesällä. Yhteensä 20 testaajaa Pohjoismaista arvioivat mallin ja 95 prosenttia suosittelisi LG G3 -puhelinta ystävälleen. Useiden testaajien mielestä LG G3 on paras puhelin, joka heillä on koskaan ollut. Erityisesti arvostettiin keskimääräistä parempana pidettyä ja hyviä kuvia ottavaa kameraa. Myös suuri ja selkeä näyttö oli mieluinen, ja koostaan huolimatta LG G3 tuntui yllättävän hyvältä pitää kädessä.


[1]
 http://www.eisa.eu/awards/mobile-devices/33/european-advanced-smartphone-2014-2015.html#award

[2]http://contentviewer.adobe.com/s/Teknavi/056a38267d2744faacd9ae74f65cc51f/Teknavi_12_2014/hot%203.html#page_1

[3] http://www.mtv.fi/uutiset/it/artikkeli/lg-n-g3-huippukannykka-myyntiin-maanantaina-talta-se-tuntuu/3491646

[4] blog.androidsuomi.fi/2014/08/arvostelussa-lg-g3-yksinkertaisesti-tyylikas/

[5] http://www.cnet.com/news/asian-mobile-insiders-bullish-about-the-lg-g3/

[6] http://www.engadget.com/2014/06/05/lg-g3-review/

[7] http://www.theverge.com/2014/6/4/5778556/lg-g3-review

DNA ja Sonera rakentavat yhdessä huippunopean mobiililaajakaistan Pohjois- ja Itä-Suomeen

DNA Oy ja TeliaSonera Finland Oyj ovat solmineet merkittävän yhteistyösopimuksen yhteisen matkaviestinverkon rakentamiseksi Pohjois- ja Itä-Suomeen. Sopimus mahdollistaa kyseisten alueiden DNA:n ja Soneran asiakkaille aiempaakin kattavammat, laadukkaammat ja huippunopeat tietoliikenneyhteydet.

DNA:n ja Soneran yhteistyösopimuksen myötä yhtiöt ovat perustaneet yhteisen verkkoyhtiön Suomen Yhteisverkko Oy:n, joka vastaa kokonaan uuden, yhteisen matkaviestinverkon rakennuttamisesta Pohjois- ja Itä-Suomen alueelle kattaen noin 50 prosenttia Suomen maantieteellisestä alasta ja noin 15 prosenttia väestöstä. Uuden yrityksen toiminta on tarkoitus aloittaa mahdollisimman pian.

Suomen Yhteisverkko Oy suunnittelee ja toteuttaa näille alueille 2G-, 3G- ja 4G-verkkoyhteydet, joita DNA ja Sonera hyödyntävät tarjotessaan omia palvelujaan asiakkailleen. Tämä mahdollistaa paremman kuuluvuusalueen mobiililaajakaista- ja puhepalveluille, kun jatkossa asiakkaita palvelee merkittävästi suurempi määrä tukiasemia näillä alueilla. Lisäksi yhtiöt yhdistävät niille myönnetyt 4G-verkon 800 MHz:n taajuudet uuden yhteisyrityksen toiminta-alueella, mikä mahdollistaa entistä korkeammat nopeudet ja paremman palvelutason näillä alueilla. 

Historiallinen yhteisrakentaminen

Tämäntyyppistä yhteisrakentamista ei ole aiemmin toteutettu Suomessa. Yhteisverkon rakentamiseen on kannustettu Suomessa myös viestintäpoliittisesti: 800 MHz ja UMTS/3G-toimiluvissa on erityisesti mainittu, että yhteisrakentaminen on sallittua.

– Olen erittäin iloinen, että voimme tehdä yhteistyötä Soneran kanssa nopeiden ja kattavien tietoliikenneyhteyksien tarjoamiseksi Pohjois- ja Itä-Suomeen. Tuleva yhteistyö verkon rakentamisessa edistää merkittävästi haja-asutusalueiden verkkopalveluiden teknistä laatua. Tällä maantieteellisesti erittäin laajalla alueella nopeiden tietoliikenneyhteyksien rakentamisen järkevin vaihtoehto on ehdottomasti matkaviestinverkko, DNA:n toimitusjohtaja Jukka Leinonen kommentoi.

– Sopimus on myös erityisen merkittävä kuuluvuuden parantamiseksi näillä alueilla tukiasemamäärien kasvaessa, kun DNA:n tukiasemapaikkojen ja mastojen lisäksi yhteiskäyttöön saadaan myös laaja määrä Soneran nykyisiä tukiasemapaikkoja ja mastoja. Sopimuksen myötä saamme myös merkittävät kustannussäästöt, mistä johtuen voimme toteuttaa 4G-verkon rakentamisen aiemmin suunniteltuja, erillisiä verkkoja nopeammin, Leinonen jatkaa.

Yhteisverkon käyttöön otetaan molempien osapuolten 800 MHz -taajuskaistat. Tämä mahdollistaa huippunopeiden 4G -mobiililaajakaistapalvelujen tuomisen myös harvaan asutuille alueille ja edistää näin merkittävällä tavalla tietoyhteiskunnan rakentumista ja entistäkin parempia palveluja kansalaisille ja yrityksille.

DNA ja Sonera kilpailevat verkkoyhteistyöstä riippumatta edelleen täysin itsenäisesti omilla tuotteillaan ja hinnoittelumalleillaan kyseisilläkin alueilla. Lisäksi suurin osa eli 85 prosenttia Suomen väestöstä on edelleen kummankin osapuolen omien matkaviestinverkkojen alueella.

Suomen Yhteisverkko Oy:n toiminnassa ja päätöksenteossa noudatetaan yksimielisyysperiaatetta. Suomen Yhteisverkko Oy:n osakkeista DNA omistaa 49 prosenttia ja Sonera 51 prosenttia. Yhteisverkko Oy:n toimitusjohtajaksi on nimitetty DI Antti Jokinen (38). Hän on aiemmin toiminut DNA:n tietoliikenneverkkojen tuotantojohtajana.

EISA palkitsi LG:n OLED-TV:n kolmantena vuonna peräkkäin – LG G3 on ”Advanced Smartphone 2014–2015”

print_P6k3bey65q

Euroopan tärkeimpien medioiden tekniikka-asiantuntijoista koostuva EISA myönsi LG:lle neljä palkintoa. LG:n tuotteet palkittiin sarjoissa European Advanced Smartphone, High-end TV, Smart TV ja HT Soundbase.

HELSINKI, 18. elokuuta 2014 – European Imaging and Sound Association (EISA) 2014–2015 palkitsi LG Electronicsin 77-tuumaisen 4K OLED-TV:n, Smart+-TV:n, SoundPlaten ja lippulaivapuhelin LG G3:n. LG lujittaa asemiaan johtavana toimijana kodin viihde-elektroniikassa: LG on ainoana yhtiönä palkittu kolmena vuonna peräkkäin OLED-TV -tekniikastaan.

EISA:n European High-End TV 2014–2015 -palkinnon voittanut LG:n 77-tuumainen 4K OLED-TV 77EC980V on markkinoiden ensimmäinen televisio, jossa yhdistyy Ultra HD -tarkkuus sekä huippumoderni OLED-näyttö WRGB-tekniikalla. Edistyksellinen näyttötekniikka takaa tarkan ja yksityiskohtaisen kuvan sekä rajattoman kontrastin. Kaareva näyttö mahdollistaa laajan katselukulman sekä kokonaisvaltaisen katselukokemuksen. Lisäksi LG:n Tru 4K Engine Pro mahdollistaa sisällön skaalaamisen pienemmästä tarkkuudesta lähes Ultra HD-tarkkuuteen saakka.

EISA palkitsi paljon kehutun LG G3 -huippupuhelimen European Advanced Smartphone Award 2014–2015 -palkinnolla. LG on vienyt älypuhelinmarkkinan seuraavalle tasolle mottonaan ”yksinkertainen on älykästä” – tämä lähestymistapa perustuu käyttäjiltä saatuun palautteeseen. G3:n upea Quad HD -näyttö ja OIS+:lla ja laserautomaattitarkennuksella varustettu 13MP-kamera vangitsevat erityiset hetket nopeasti ja helposti. LG:n itsensä kehittämä ohjelmisto G3:ssa sisältää innovatiivisia toimintoja, kuten Smart Keyboard, Smart Notice ja Knock Code™ – kaikki helpompaan, älykkäämpään ja turvallisempaan käyttäjäkokemukseen.

Tämän vuoden European Smart TV 2014–2015 -voittaja on LG 55LB870V: 55-tuumainen Smart+-TV, jonka terävä ja tarkka Full HD-kuva takaa luonnolliset värit, syvän kontrastin ja laajan katselukulman. Vallankumouksellinen webOS-käyttöjärjestelmä mahdollistaa intuitiivisen käyttäjäkokemuksen sekä nopean ja helpon pääsyn viihteen maailmaan. CINEMA SCREEN -muotoilun ultraohuet reunukset tekevät 55LB870V-mallista elegantin ja tyylipuhtaan – lisäksi katsoja kokee olevansa lähempänä kuvaa.

EISA:n European HT Soundbase 2014–2015 -palkinnon sai LG SoundPlate LAB540. Ohut LAB540-kaiutin on suunniteltu sopimaan sulavasti ja helposti television alle – kaiutin on täydellinen kokonaisratkaisu kodin viihde-elektroniikkaan. Malli tarjoaa voimakkaan kotiteatteriäänen 320 watin teholla, 4.1-kanavaisella äänentoistolla ja langattomalla subwooferilla. LAB540:ssa on lisäksi sisäänrakennettu 3D Blu-ray -soitin ja Smart TV-toiminnallisuus. Kaiutin tukee myös Bluetoothia helppoon suoratoistoon.

EISA Awards
EISA on yhteisö, joka koostuu 50:stä ääni- ja kuvatekniikan jäsenjulkaisusta – jäsenet edustavat 20:ntä Euroopan maata. EISA Awards jakaa vuosittain palkintoja parhaille kuluttajatuotteille kuudessa eri kategoriassa: ääni, video, kotiteatteri, valokuvaus, autoelektroniikka ja mobiililaitteet. EISA palkitsee tuotteet, joissa yhdistyvät edistynyt tekniikka, toiminnot, muotoilu, ergonomia ja hinta-laatu-suhde. Lisätietoja www.eisa.eu.

EISA-raadin perustelut:

EUROPEAN HIGH‐END TV 2014-2015 – LG 77EC980V
With the 77EC980V, LG has aimed for the very best in performance and design – and succeeded. Mixing a curved form factor, proprietary WRGB OLED panel and Ultra HD resolution, this 77‐inch high‐end display offers consistently impressive images. OLED’s self‐ emissive technology is key, ensuring astonishing, deep black levels, high peak brightness, and fast, clear motion. LG’s Colour Refiner processing, meanwhile, expertly handles colours, and upscaled HD images are razor‐sharp. Pictures can be viewed from a wide angle with little reduction in clarity or colour fidelity. Beyond its first‐rate performance, the TV features everything LG currently has to offer, including its webOS smart platform, passive 3D, a full range of future‐proof connections and a stylish, minimalist bezel design. In short, this is a reference‐grade display.

EUROPEAN ADVANCED SMARTPHONE 2014‐2015 LG G3
The 5.5‐inch LCD IPS display, with its thin bezel is the star attraction of the LG G3 smartphone. The resolution of this screen is 2.560×1.440 pixels, so it can show almost twice the amount of detail as Full HD. Fitted with a 13‐million‐pixel sensor features a laser‐beam assisted autofocus system and an image stabilizer. Music fans will appreciate the G3’s high‐resolution audio playback (192kHz/24‐bits), and the fact that the speaker uses a 1W amplifier. Other outstanding features include a microSD slot for memory expansion, a fast processor which runs at 2.46GHz, the powerful 3,000mAh battery and LG’s Knock Code security system. All these features make the LG G3 a clear winner.

EUROPEAN SMART TV 2014-2015 – LG 55LB870V
With its webOS technology, it’s safe to say that LG has this year redefined the concept of Smart TV, offering the user a simple, powerful, fast and – most importantly – enjoyable connected experience. This new customisable interface allows access to all content, be it internet apps, home media, external devices or broadcast TV, as well as the TV’s settings – all delivered at lightning‐fast speed. Control, via the redesigned Magic Remote, is highly intuitive, and the 55LB870V’s interactive setup is a welcome innovation. Picture quality on this 55‐inch TV is excellent, with detailed Full HD images and a wide viewing angle, while the overall design, with its ultra slim bezel, is as smart as its feature set.

EUROPEAN HT SOUNDBASE 2014‐2015 – LG LAB540
Not only is LG’s LAB540 a slim soundbase speaker that fits neatly beneath a TV, it is also a complete home theatre 4.1 system, offering a 3D‐compatible Blu‐ray player, Smart TV functionality and audio playback. This king of convergence packs four speakers (40W per channel) into its main unit, joined by a wireless 160W subwoofer to ensure a deep, bass‐rich performance. 

An HDMI port and an optical audio input are provided for external connections, while networking with mobile devices is possible via DLNA, Wi‐Fi, Wi‐Fi Direct and Bluetooth. Analogue sources can also be connected via the 3.5mm jack, and drives and other mobile devices are supported through the USB port. With audio compatibility extending to popular formats such as AAC, FLAC and DTS‐HD Master Audio, convenient control via LG’s dedicated app and headphone listening courtesy of the Private Sound feature, the LAB540 is a remarkable all‐in‐one solution.

Klarna Oy: Mobiiliverkkokauppa on lähes tuplaantunut alle vuodessa

mobile-phones1

Mobiiliverkkokauppa kasvaa kovaa vauhtia Suomessa. Klarnan tilastojen mukaan noin viidennes verkkokaupasta tehdään nyt mobiilisti. Ruotsin ja Norjan lukuihin on kuitenkin vielä matkaa.

Verkkomaksupalveluyhtiö Klarnan tilastojen mukaan mobiiliverkkokauppa on lähes kaksinkertaistunut viime vuoden lokakuusta.

Lokakuussa 2013 mobiiliverkkokauppa – eli älypuhelimilla ja tableteilla tehdyt verkko-ostokset – oli 12 prosenttia Klarnan kautta tehdyistä ostoksista, kun taas heinäkuussa 2014 jo 22 prosenttia verkko-ostoksista tehtiin mobiililaitteilla.

Norjassa mobiiliostosten osuus verkkokaupasta on 38 % ja Ruotsissa vastaavasti 36 %.

”Verkkokauppiaat ovat parantaneet verkkokauppojen käytettävyyttä juuri mobiilikäytön näkökulmasta. Ostaminen täytyy miettiä kuluttajan näkökulmasta mahdollisimman helpoksi ja turvalliseksi päätelaitteesta tai sijainnista riippumatta. Lisäksi älypuhelinten ja tablettien määrä on kasvanut valtavasti, mikä osaltaan myös selittää mobiilin verkkokaupan nopeaa kasvua”, Klarnan Suomen-maajohtaja Casimir Ehrnrooth sanoo.

Suosituin älypuhelin- ja tablettibrändi verkko-ostosten tekemiseen on Apple (53 %), toiseksi suosituin Samsung (30 %) ja kolmanneksi suosituin Nokia (7 %). Naapurimaissa Nokia ei nouse kolmen suosituimman mobiililaitteen joukkoon.

Responsiivinen suunnittelu mukauttaa mobiiliin

Klarnan mukaan yhä useampi verkkokauppias mukauttaa verkkokauppansa toimimaan mobiilissa. Niin sanottu responsiivinen suunnittelu on vallannut alaa jo pitkään, minkä avulla verkkokauppa näyttää hyvältä ja tuntuu käyttäjästä sujuvalta myös mobiililaitteilla. 

”Uskon, että suomalaiset ostaisivat aivan yhtä paljon verkossa kuin kuluttajat naapurimaassa tekevät, mikäli verkkokaupat mahdollistaisivat sen. Tämä edellyttää paitsi investointeja uuteen teknologiaan myös rohkeutta ottaa mobiili vakavasti”, Ehrnrooth toteaa.

”Suomalaisia verkkokauppiaita kiinnostaa mobiiliratkaisut valtavasti. Vaikka mobiilin painoarvo kasvaakin voimakkaasti, tulisi mobiilin kuitenkin olla vain osa kauppiaiden digitaalista monikanavastrategiaa. Pelkkä mobiiliin investointi ei ole ratkaisu suomalaisen verkkokaupan haasteisiin”, Ehrnrooth muistuttaa.

Verkko-ostosten jakautuminen päätelaitteittain Suomessa

Päätelaite Heinäkuu 2014 Lokakuu 2013
Desktop 78 % 88 %
Tabletti 11 % 7 %
Älypuhelin 11 % 5 %
Yhteensä 100 % 100 %

Verkko-ostosten jakautuminen päätelaitteittain Norjassa

Päätelaite Heinäkuu 2014 Lokakuu 2013
Desktop 62 % 73 %
Tabletti 17 % 16 %
Älypuhelin 21 % 11 %
Yhteensä 100 % 100 %

Verkko-ostosten jakautuminen päätelaitteittain Ruotsissa

Päätelaite Heinäkuu 2014 Lokakuu 2013
Desktop 64 % 78 %
Tabletti 16 % 11 %
Älypuhelin 20 % 11 %
Yhteensä 100 % 100 %

Lähde: Klarnan tilastot lokakuu 2013–heinäkuu 2014

 

Samsung uudistaa muotoiluaan ja esittelee Galaxy ALPHAn

auzh4tmdhrkxxo2esyoa

Samsung uudistaa muotoiluaan ja esittelee Galaxy ALPHAn

Galaxy ALPHA ihastuttaa hienostuneella muotoilulla ja kompaktilla koolla.

Espoo, 13. elokuuta 2014 – Samsung Electronics esitteli tänään suunnittelunsa tuoreimman tuloksen, Galaxy ALPHAn. Galaxy-älypuhelinsarjan uutukainen on ulkomuodoltaan virtaviivainen. Metallinen kehys pitää sisällään tehokkaan älypuhelimen.

– Galaxy ALPHA suunniteltiin vastaamaan kuluttajien toiveisiin. Puhelimen muotoilussa kohtaavat kauneus ja käytännöllisyys: metallinen kehys, ohuus ja keveys yhdistettynä samaan tuttuun tehokkaaseen laitteistoon ja ominaisuuksiin, joita käyttäjät odottavat Galaxy-sarjan lippulaivatuotteilta, sanoo Samsungin mobiililaitteiden myyntipäällikkö Mika Engblom.

Galaxy-sarjan uusi muoto

Galaxy ALPHAn elegantti muotoilu ja uudenlainen rakenne eivät tarkoita, että käyttäjä joutuisi tinkimään laitteen käyttömukavuudesta. Pyöristetyt kulmat, metallinen kehys ja pehmeä takakuori tekevät Galaxy ALPHAsta tyylikkään. Käyttäjää ihastuttaa varmasti myös puhelimen ohuus – 6,7 -millinen Galaxy ALPHA on kaikkien aikojen ohuin Galaxy-laite.

Kokonaisvaltainen Galaxy-kokemus Ohuesta ulkomuodosta huolimatta Galaxy ALPHA on oikea tehopakkaus. Suorituskykyinen kamera vangitsee kuvia, jotka näyttävät erityisen hyviltä puhelimen HD Super AMOLED -näytöllä. Galaxy ALPHA tarjoaa myös monia älykkäitä ominaisuuksia, joista esimerkkeinä virransäästötila, yksityisyystila ja sormenjäljenlukija. Älypuhelin toimii luonnollisesti myös yhdessä Samsungin uusien älykellojen kanssa.

Samsung Galaxy ALPHA saatavilla syyskuun lopulla. Suositushinta 649 euroa.

Tekniset tiedot: Samsung Galaxy ALPHA on varustettu Octa Core (Quad 1.8GHz + Quad 1.3GHz) -prosessorilla, 12MP (taka) + 2.1MP (etu) -kameroilla ja 4.7” HD Super AMOLED (1280 x 720) -näytöllä. Käyttöjärjestelmä Android 4.4.4 (Kitkat). Bluetooth®: 4.0 BLE / ANT+, WiFi: 802.11 a/b/g/n/ac HT80, MIMO(2×2), USB 2.0, NFC. RAM-muisti 2 GB ja 32 GB* tallennustilaa, ei muistikorttipaikkaa. 1,860mAh akku.

*Vapaana oleva muisti voi olla ilmoitettua pienempi järjestelmätiedostojen johdosta.

Recode: Microsoft esitteli uuden superhalvan puhelimen

Firmware Nokia 100 rh-130 v3.60

Microsoft on lanseerannut uuden superhalvan puhelimen. Asiasta kertoi ensimmäisenä Recode-verkkosivusto.

Uudessa 25 dollaria (noin 20 euroa) maksavassa Nokiassa ei esimerkiksi löydy toimivaa nettiyhteyttä, vaikkakin sillä voi toistaa musiikkia ja elokuvia.

Microsoftin tarkoituksena on tuoda puhelin ensisijaisesti kehittyville markkinoille ja mahdollisesti varapuhelimeksi kehittyneille markkinoille.

Aiemmin Microsoft on ilmoittanut luopuvansa halpapuhelimista. Microsoft perustelee suunnitelmien muutosta halvimpien puhelimien hintavakauden säilymisellä.

Recode: Microsoft Decides to Keep Selling Ultra-Low-End Phones, Debuts $25 Nokia 130

DNA tutki: Älypuhelin on myös pienten koululaisten yhteydenpitoväline

8b87e211-61f2-40d4-ad51-ae704842aeab-email

DNA:n tuoreen koululaistutkimuksen mukaan jo 75 prosentilla koululaisista on käytössään älypuhelin, ja vain alle kymmenellä prosentilla ei ole käytössään puhelinta lainkaan. Vanhemmat kokevat lapsen puhelimen välttämättömänä osana lapsen ja perheen arkea sekä tavoitettavuuden että turvallisuuden takia.

DNA selvitti heinäkuussa esikoulu- ja ala-asteikäisten lasten matkapuhelimen hankintaa ja käyttöä sekä vanhempien suhtautumista omien lasten puhelimenkäyttöön. *

Älypuhelin on DNA:n kyselyn mukaan peräti 75 prosentilla esikoulu- ja ala-asteikäisistä lapsista. Lapsi on ollut mukana vaikuttamassa puhelimen valintaan valtaosassa perheitä (61 %), mutta vanhemmat asettavat valinnanvapaudelle kuitenkin usein esimerkiksi hinta- ja mallirajoituksia. Täysin itse puhelimensa sai valita joka kymmenes hankinnassa mukana olleista lapsista, ja neljässä tapauksessa viidestä lapsi sai valita tietystä hinta- ja mallivalikoimasta.

“Lapsille hankittavissa puhelimissa näkyy sama trendi kuin puhelinmyynnissä yleensäkin: valinta kohdistuu useimmiten älypuhelimeen myös koulunsa aloittavien kohdalla. Älypuhelimien hintahaarukka on laajentunut, ja myös edullisissa malleissa on valinnanvaraa”, kertoo DNA Kaupan toimitusjohtaja Sami Aavikko.

Esikoulu- ja ala-asteikäisten lasten puhelinkustannukset ovat varsin pieniä. Kaksi kolmasosaa vastaajista (67 %) ilmoittaa kuukausilaskun olevan alle 10 euroa. Hieman yli neljännes (27 %) kertoo laskun jäävän 10 ja 19 euron väliin, ja vain 5 prosentilla kuukausilasku on yli 20 euroa.

Minkä ikäiselle voi hankkia puhelimen ja millä perusteella puhelin valitaan?

Suurin osa vastaajista (75 %) pitää 6-7 vuoden ikää sopivimpana ikänä hankkia lapselle matkapuhelin. Tyypillisimmin lapselle on hankittu matkapuhelin hänen ollessaan 7-vuotias (41 %). Ensimmäisen puhelimensa jo 6-vuotiaana on saanut hieman yli kolmannes (36 %). Yli puolet vanhemmista (56 %) katsoo, että 6-9 vuotta on sopiva ikä älypuhelimen käytön aloittamiseen.

Noin puolet lapsista (51 %) saa käyttöönsä täysin uuden puhelimen. Lähes yhtä moni (46 %) saa käyttöönsä perheessä tai lähipiirissä aiemmin käytössä olleen puhelimen.

Useimmiten uusi puhelin hankitaan rikkoutuneen puhelimen tilalle (29 %). Joka viides (21 %) saa uuden puhelimen lahjaksi esimerkiksi syntymäpäivänään. Käyttötarpeiden muutos toimii syynä joka viidennellä (20 %), eli lapselle hankittiin hänen käyttöönsä paremmin soveltuva malli.

Lasten ja vanhempien painotukset puhelimenvalinnassa eroavat toisistaan. Lapselle tärkeimmät tekijät ovat puhelimen ulkonäkö (esimerkiksi väri tai muoto), puhelimen merkki, mahdollisuus ladata sovelluksia sovelluskaupasta ja kosketusnäyttö. Vanhemmat painottavat lapsen ensimmäisen puhelimen hankinnassa erityisesti laitteen hintaa ja kestävyyttä sekä sitä, että perustoiminnot – puhelut ja tekstiviestit – saadaan käyttöön. Lapsen ensimmäinen puhelin on hankittu nimenomaan lapsen ja vanhemman välisen yhteydenpidon helpottamiseksi ja turvallisuuden takia esimerkiksi koulumatkoja ajatellen.

Mihin lapset vanhempien mielestä käyttävät puhelintaan?

“Kun vanhemmilta kysyttiin, mihin lapsi käyttää puhelinta päivittäin useita kertoja, kärkeen nousivat pelaaminen, puhelujen soittaminen ja kännykkäkameralla kuvaaminen. Sosiaalisen median palvelujen kohdalla korostui, onko palvelu tuttu vanhemmalle itselleen”, Aavikko kertoo.

Vanhemmat eivät usko lasten tuntevan kovin hyvin esimerkiksi Snapchatia, Pinterestia tai Kik Messenger -palvelua – mutta suurin osa vanhemmista ei itsekään tunne näitä palveluita kovin hyvin. WhatsApp on sekä vanhempien että lasten paljon käyttämä sovellus: 60 prosenttia vanhemmista käyttää sitä edes joskus ja lapsista puolet. Facebook, Twitter ja Instagram ovat huomattavasti aktiivisemmin käytössä vanhemmilla kuin lapsilla.

Turvallinen käyttö tärkeää

Vastaajien luottamus lapsen kykyyn ottaa itse vastuuta puhelimestaan ja sen käytöstä on hyvällä tasolla. Suurin osa vanhemmista arvioi lapsen kyvyn melko hyväksi (54 %) tai erittäin hyväksi (12 %) ja noin viidennes (22 %) arvioi kyvyn keskinkertaiseksi (ei hyvä eikä huono).

Erityisenä riskinä lapsen puhelimen käytössä vanhemmat näkivät lapsille haitalliset sivustot (77 %), internetin valvomattoman käytön, johon liittyy esimerkiksi lapsen puutteellinen medialukutaito ja kyky tunnistaa mahdollinen epäluotettava tieto (71 %), puhelimen kanssa käytetty liiallinen aika (58 %) ja lapselle mahdollisesti lähetettävät epäasialliset viestit (48 %). Yllätyksenä tulevat liian suuret puhelinlaskut nousivat jonkin verran vahvempana esiin yli 10-vuotiaiden lasten huoltajien mielestä kuin nuoremmalla ikäryhmällä.

Erityishinnoiteltujen numeroiden esto on yleisin lapsen puhelimeen valittu turvaominaisuus. Valtaosa ilmoittaa valinneensa estoksi ”kaikki”, eli vahvimman tason. Toiseksi yleisin on ns. viihde-esto. Saldoraja oli käytössä vain alle yhdellä kymmenestä (7 %) ja se oli tyypillisimmin 20 €.

“Liittymiin kannattaa laittaa soiton- ja tekstiviestiestot palvelunumeroihin, ettei puhelinlasku pääse yllättämään Älypuhelin on siinäkin mielessä hyvä valinta myös lapselle, että myös edullisimpiin malleihin voi ladata DNA Mobiiliturva -palvelun. Sen avulla vanhemmat voivat valita, millaisiin sivustoihin lapsi pääsee käsiksi ja lasta voidaan suojella sopimattomalta verkkosisällöltä sekä haittaohjelmilta. Etäpaikannustoiminnon avulla voidaan tarvittaessa varmistaa lapsen sijainti tai paikantaa kadonnut puhelin”, Aavikko neuvoo.

Vanhemmat kertovat ohjeistaneensa lapsia puhelimen oikeasta käytöstä erityisesti käytöstapoihin, datan turvalliseen käyttöön ja netin turvalliseen käyttöön liittyen.

* DNA:n koululaistutkimus selvitti esikoulu- ja ala-asteikäisten lasten puhelimen hankintaa ja käyttötottumuksia. Vastaajina olivat tänä vuonna 6-12 vuotta täyttävien lasten vanhemmat/huoltajat. Tutkimus julkaistiin DNA Vaikuttaja -paneelissa heinäkuussa 2014. Vastaajista oli miehiä 65 % ja naisia 35 %. Kokonaisvastaajamäärä oli 1796 ja näistä 530:lla oli taloudessaan 6-12-vuotiaita lapsia/lapsi. Tarkempi tutkimusraportti median käyttöön on tilattavissa DNA:n viestinnästä.