Mobiiliparkki

Yhteystiedot: Kerttu Vali, Pajamäenkatu 14, 48600 Kotka email: mobiiliparkki@victoriamedia.fi

IDC: Älypuhelimia myytiin viime vuonna jo yli miljardi

315391

Älypuhelimia myytiin viime vuonna ensi kertaa yli miljardi kappaletta, arvioi markkinatutkimuslaitos IDC.

IDC:n mukaan niiden myynti kasvoi toissavuodesta yli 38 prosenttia, ja yhteensä koko maailmassa myytiin 1,004 miljardia puhelinta.

Älypuhelinten osuus koko matkapuhelinmyynnistä nousi 55,1 prosenttiin, kun se toissa vuonna oli hieman yli 40 prosenttia.

Älypuhelinvalmistajien selvä markkinajohtaja oli edelleen Samsung, jonka markkinaosuus kasvoi yhden prosenttiyksikön verran 31,3 prosenttiin. Apple sen sijaan menetti hieman asemiaan, ja sen markkinaosuus laski toissa vuoden 18,7 prosentista 15,3 prosenttiin.

Seuraavaksi suurimmat älypuhelinvalmistajat olivat IDC:n mukaan Huawei, LG Electronics jaLenovo, kukin vajaan viiden prosentin osuudella. Nokia ei yltänyt kärkijoukkoon.

Worldwide Smartphone Shipments Top One Billion Units for the First Time, According to IDC 

Älypuhelimet pettivät Samsungin

0357_481x336_5

Korealaisen elektroniikkavalmistajan Samsungin liikevoitto putosi loka-joulukuussa 6 prosenttia vuoden takaisesta ja 18 prosenttia heinä-syyskuusta. Suurimpana syynä oli älypuhelinten myynnin kasvun hidastuminen.

Tulos painui 8,3 biljoonaan woniin eli noin 60 miljardiin euroon. Matkapuhelinyksikön liikevoitto jäi 5,5 biljoonaan woniin.

Samsungin kannattavuuden heikentymistä edesauttoi maan valuutan wonin vahvistuminen sekä henkilökunnalle jaetut jättibonukset. Valuuttakurssin vaikutus oli yhtiön mukaan 700 miljardia wonia ja bonusten 800 miljardia wonia.

Bonukset jaettiin sen vuoksi, että on kulunut 20 vuotta yhtiön menestysstrategian luomisesta.

Samsung valmistaa matkapuhelinten lisäksi muun muassa mikrosiruja, matkapuhelinten näyttöjä ja televisioita.

Kuluttajat toivovat uusilta mobiilisovelluksilta henkilökohtaisuutta ja apua elämänhallintaan

connected-lifestyles

Ericssonin ConsumerLabin tuoreen Connected Lifestyles -raportin mukaan kuluttajat toivovat tulevaisuuden mobiilisovelluksilta muun muassa jatkuvaa käyttövalmiutta, henkilökohtaisuutta, mahdollisuutta kytkeä palvelut pois päältä ja apua ajanhallintaan.

”Uudet viestintäteknologiat ja entistä paremmat verkkoyhteydet kaikkialla muuttavat ihmisten elämäntyyliä. Näin myös mobiilipalveluihin liittyvät tarpeet muotoutuvat uusiksi ja mobiilipalveluita arvostetaan entistä enemmän. Monet kuluttajat maksavat jo digitaalisista palveluista. Yleisesti ottaen kuluttajien halu maksaa palvelusta lisääntyy, jos he käyttävät palvelua usein ja se vastaa olemassa oleviin tarpeisiin. Lisäksi ne kuluttajat, jotka jo maksavat säännöllisesti digitaalisista palveluista, ovat keskivertoa älypuhelinkäyttäjiä innokkaampia kokeilemaan myös uusia palveluita”, kertoo Suomen Ericssonin toimitusjohtaja Olli Sirkka.

Kuluttajat vaativat uusilta mobiilisovelluksilta:

1) Jatkuvaa valmiutta. Matkapuhelinten käyttäjät odottavat mobiilipalveluiden sopivan liikkeessä olevaan elämäntyyliinsä. He tahtovat, että palveluihin pääsee tarpeen mukaan käsiksi välittömästi, riippumatta heidän omasta sijainnistaan.

2) Henkilökohtaisuutta. Ihmiset vaativat yhä enemmän omaan elämäntyyliinsä personoituja mobiilipalveluita ja vahtipalveluita. Tarve personoiduille palveluille vain lisääntyy palveluiden tarjonnan kasvaessa.

3) Poiskytkentää. Hektisen elämän ja jatkuvan saavutettavissa olon vastapainoksi kaivataan rentoutumisaikaa offline-tilassa. Tällaiseen elämän tasapainottamiseen toivotaan apua erilaisilta mobiilipalveluilta.

4) Ajanhallintaa. Matkapuhelinten käyttäjät ovat kiinnostuneita digitaalisista palveluista, jotka hoitavat ja järjestelevät aikatauluja heidän puolestaan. He haluavat vapauttaa oman aikansa olennaisiin asioihin ilman pelkoa, että unohtavat jonkin tärkeän tapahtuman.

5) Yhdessäoloa. Ihmiset ovat entistä riippuvaisempia teknologiasta pitäessään yhteyttä ystäviinsä ja perheeseensä, missä ikinä nämä ovatkin. Teknologia-avusteista yhteydenpitoa tarjoavien mobiilipalveluiden toivotaan istuvan entistä luontevammin ja huomaamattomammin elämään.

6) Valtaa. Kuluttajat tahtovat olla oman verkkoon kytketyn elämäntapansa herroja ja pitää lukua rahankäytöstään, käyttämistään datamääristä ja päivityksistään. Ostoksia tehdään verkkokaupoissa ajan, vaivan ja rahan säästämiseksi. Turvalliset maksutavat ovat tärkeitä, jotta ostajat tietävät tehneensä parhaan mahdollisen kaupan.

7) Tietoja sijainnin mukaan. Kuluttajat kaipaavat käyttöönsä tietoa, joka on olennaista siinä paikassa, jossa he ovat juuri silloin. Kuluttajat ovat myös kiinnostuneita uusista tavoista olla vuorovaikutuksessa toistensa kanssa ja saada tietoa ympäristöstä ja ympärillään olevista ihmisistä.
Ericssonin raportti kertoo myös, että olennaisin tekijä, joka rohkaisee kuluttajia ottamaan uusia mobiilipalveluita käyttöönsä, on hyvä verkkoyhteys.

Connected Lifestyle -raportin tutkimus toteutettiin haastattelemalla älypuhelinkäyttäjiä kolmilla erilaisilla markkinoilla: Brasiliassa, Indonesiassa ja Pohjois-Amerikassa. Ericssonin ConsumerLab kerää tietoa maailmanlaajuisella kuluttajatutkimusohjelmalla, joka perustuu 100 000 yksilön haastatteluihin vuosittain yli 40 maassa ja 15 suurkaupungissa. Tutkimukset edustavat tilastollisesti 1,1 miljardin ihmisen näkemyksiä.

Koko raportti on luettavissa osoitteessa:

http://www.ericsson.com/res/docs/2014/consumerlab/connected-lifestyles.pdf

Huawein älypuhelinmyynti paisui viime vuonna

Huawei_Ascend_W1_Blau

Huawei hyötyi viime vuonna Kiinan langattomien yhteyksien nopeuttamisesta. Yhtiön älypuhelinmyynti kasvoi kahdeksan prosenttia edellisvuodesta.

Kiinan suurin älypuhelinten ja verkkolaitteiden valmistaja Huawei kertoi myyntinsä kasvaneen viime vuonna kahdeksan prosenttia edellisvuodesta, kun yhtiö myi entistä enemmän älypuhelimia ja hyötyi kiinalaisoperaattoreiden investoinneista nopeampiin verkkoihin.

Huawein myynti paisui viime vuonna 238–240 miljardiin juaniin (noin 29 miljardia euroa). Yhtiön tiedotteen mukaan tilintarkistamaton liikevoitto liikkui 28,6 miljardin juanin ja 29,4 miljardin juanin välillä (noin 3,5 miljardia euroa). Huawei ei ole pörssilistattu.

Kiina on siirtymässä neljännen sukupolven langattomiin palveluihin. Maan viranomaiset antoivat viime kuussa lisenssit kaupallisiin 4G-palveluihin kolmelle valtio-omisteiselle yhtiölle. Yksi lisenssien saajista on matkapuhelinoperaattori China Mobile, joka on käyttäjien määrällä laskettuna
maailman suurin puhelinyhtiö.

– Näkymämme 4G:n kehittämisessä ovat edelleen hyvät, arvioi Huawein rahoitusjohtaja Cathy Meng tänään Pekingissä.

Meng ennakoi, että Huawein myynti kasvaa vuosittain kymmenen prosenttia tästä vuodesta lähtien. Yhtiö aikoo investoida 500 miljoonaa dollaria 5G -tutkimukseen vuoteen 2018 mennessä.

eMarketer: Luvut kertovat surkeaa kieltä mobiili-Suomesta

985395682_1373301149

Jo reilusti yli puolet norjalaisista käyttää verkkoa älypuhelimella. Toisin on Suomessa.

EMarketerin mukaan tasan 40 prosenttia läntisen Euroopan kansalaisista käytti viime vuonna internetiä älypuhelimella. Norja oli ykkönen 57,1 prosentin osuudella. Kakkosena tuli Ruotsi 51,6 prosentilla ja kolmantena Tanska nippa nappa alle puolella kansalaisista, 49,7 prosentilla.

Suomi oli vasta viides, sillä neljännelle sijalle nousi Britannia 49,3 prosentilla. Suomessa  vastaava luku oli 47,2.

Viime vuonna pahnanpohjimmainen oli Italia 34,1 prosentilla.

167200

EMarketerin ennuste ulottuu vuoteen 2017

EMarketer ennustaa myös tulevien vuosien kehitystä. Kun tähtäimeksi otetaan vuosi 2017, Suomi ajaa Ruotsin ja Britannian ohi, mutta toisaalta Suomen ohi kiilaa Hollanti. Silloin Tanska on mennyt Norjan ohi älypuhelinsurfaamisen ykkösmaana.

Italia pysyy viimeisenä maana myös vuonna 2017, mutta sen kasvu on kaikkein nopeinta, 24,6 prosenttiyksikköä.

Vuonna 2017 keskimäärin 66 prosenttia eurooppalaisista selaa verkkoa älypuhelimella. Tilastoon hyväksyttiin kaikki ne kansalaiset, jotka käyttivät verkkoa vähintään kerran kuukaudessa joko selaimen kautta tai jollakin sovelluksella.

Luvuissa ei ole mukana muu mobiili internet, esimerkiksi tablettikoneilla tapahtuva verkon selaaminen.

eMarketer: Nearly Half of Western Europeans Will Use Mobile Web This Year

Hanselin hankintapäätös sai lainvoiman: Elisa on valtion puhe- ja asiakaspalveluratkaisujen toimittaja

657-180x180-medium

Valtion yhteishankintayhtiö Hanselin tekemä päätös hankkia valtion puhe- ja asiakaspalveluratkaisut Elisalta on saanut lainvoiman. Jatkossa Elisa toimittaa valtionhallinnolle uuden ajan viestintäratkaisuja, jotka tuovat kustannussäästöjen ja joustavuuden ohella mahdollisuuden entistä parempaan asiakaspalveluun.

Alun perin hankintapäätös, jossa kilpailutuksen voittajaksi julistettiin Elisa, tehtiin maaliskuussa 2011, mutta päätöksestä tehdyt valitukset sekä uudelleen tehty tarjousvertailu ovat hidastaneet sen toimeenpanoa. Tänä aikana puhe- ja asiakaspalveluratkaisujen toimituksia on tehty väliaikaisen puitesopimuksen nojalla.

Nyt voimaan astuva puitesopimus pitää sisällään ministeriöille, valtion virastoille ja laitoksille sekä eräille valtionyhtiöille tarjottavia uuden ajan puhe- ja asiakaspalveluratkaisuja. Näihin palveluihin kuuluu muun muassa langaton puhelinvaihdepalvelu.

– Mobiilin vaihdepalvelun avulla virkamiehet voivat joustavasti hallita ja ohjata saapuvia puheluita, mikä puolestaan parantaa tavoitettavuutta, hankejohtaja Ari Ranto Elisalta selvittää.

Langaton ratkaisu on jo otettu käyttöön väliaikaisella sopimuksella muun muassa Valtiokonttorissa.

– Langattomassa verkossa toimiva vaihdepalvelu toi meidät kiinni tähän päivään. Asiakaspalvelun laatu on selkeästi parantunut, kun voimme entistä toimivamman raportoinnin ansiosta ennakoida puheluiden määrää ja vaihteen kuormitusta. Myös kustannukset ovat pienentyneet, kertoo Valtiokonttorin tietohallintopäällikkö Timo Haurinen.

Palvelun käyttöönoton myötä valtionhallinnon numerot yhtenäistyvät helposti tunnistettaviksi 0294- ja 0295-alkuisiksi numeroiksi, joiden välillä soitetut puhelut ovat maksuttomia. Kansalaisille näihin numeroihin soittaminen käy paikallispuhelumaksun hinnalla.


Palveluna pilvestä

Tavoitettavuutta parantaa yhtä lailla puitesopimukseen sisältyvä monikanavainen kontaktienohjausjärjestelmä, joka vapauttaa asiakaspalvelun paikka- ja aikariippuvuudesta. Tämän seurauksena eri kanavista tuleviin yhteydenottoihin voidaan vastata nopeammin ja toisaalta organisaation resurssit saadaan tehokkaaseen käyttöön.

Sekä puhelinvaihde että kontaktienohjausjärjestelmä tarjotaan asiakkaalle pilvipalveluna, jotka eivät vaadi käyttäjältä laitehankintoja tai -asennuksia.

– Kustannustehokkuuden ohella pilvipalveluiden etu on joustavuus sekä helppo ylläpito. Verkkopohjaisissa palveluissa Elisa tekee päivitykset keskitetysti, joten ne ovat välittömästi kaikkien valtionhallinnon asiakkaiden käytössä, Ranto huomauttaa.

Langattoman vaihteen sekä monikanavaisen kontaktienohjausjärjestelmän ohella puitesopimukseen kuuluu keskeisenä osana mobiilitunnistaminen, joka helpottaa esimerkiksi turvallista ja luotettavaa asiointia valtionhallinnon kanssa.

Expert-ketju ja DNA kumppanuuteen – DNA:n viihdepalvelut ja liittymät tammikuussa kaikkiin Expert-myymälöihin

Expert-ketju aloittaa DNA:n palvelujen myynnin tammikuun alkupäivinä. Jatkossa Expert keskittyy operaattoriyhteistyössään DNA:n tarjoamiin viihde- ja matkaviestinpalveluihin. Expert-ketju hakee kumppanuudesta DNA:n kanssa vahvaa kasvua.

DNA:n viihde- ja matkaviestinpalvelut tulevat tarjolle Expert-ketjun kaikkiin myymälöihin yhteistyön alusta alkaen. Palveluvalikoima sisältää televisio- ja laajakaistapalvelujen lisäksi myös puhe- ja mobiilidataliittymät. Kuluttajat löytävät haluamansa palvelut samasta myyntipisteestä sekä kotiin että mobiililaitteisiin.

“DNA on innovatiivinen, osaava ja positiivisesti erottuva toimija operaattorikentässä. Haluamme tarjota asiakkaillemme parhaita käyttäjäkokemuksia laaja-alaisesti niin älypuhelin-, tabletti- kuin viihdeasioissakin”, sanoo Kari Karipuu, Expert Finland Oy:n toimitusjohtaja.

“Näemme Expert-kumppanuudessa huikean mahdollisuuden viedä DNA:n kuluttajamyyntiä eteenpäin, erityisesti monikanavaisten ratkaisujen osalta. Expertillä on vahva osaaminen niin operaattorituotteiden asiakaspalvelussa kuin myös kodin viihderatkaisujen toteuttamisessa”, kertoo DNA Oy:n kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen.

“Operaattoreiden ja viihde-elektroniikan jälleenmyyjien toimintakenttä laajenee jatkuvasti. Expertin vahva kokemus ja osaaminen televisiomyynnissä on mahdollisuus molemmille osapuolille. Yhteistyö vastaa monipuolistuvien päätelaitteiden ja käyttökohteiden luomiin asiakastarpeisiin loistavasti”, Väisänen jatkaa.

DNA:lla ja Expertillä on hyvät lähtökohdat menestykseen. Expertillä on yli 100 myymälää ympäri Suomen, ja DNA:n modernit ja huippunopeat tietoliikenneverkot mahdollistavat palvelujen sujuvan ja monipuolisen käytön. Molempien yritysten asiakkaat ovat tutkitusti tyytyväisiä *) ja henkilöstö on osaavaa ja sitoutunutta.

“Tavoitteemme ja palveluverkostomme sopivat loistavasti yhteen. Saamme viihde- ja liittymäpalvelumme kuluttajien ulottuville nyt entistäkin kattavammin, sillä Expert-ketju täydentää nykyistä DNA Kaupan ja jälleenmyyjiemme verkostoa erinomaisesti. Näin asiakkaamme voivat hankkia samasta asiantuntevasta myyntipisteestä sekä laadukkaat televisiot että teräväpiirtosisällöt”, Pekka Väisänen kiteyttää.

DNA:n ja Expert-ketjun sopimus astui voimaan 1.1.2014 ja myynti käynnistyy tammikuun ensimmäisen puoliskon aikana kaikissa Expert-myymälöissä.

*) Lokakuussa julkistetun EPSI Rating 2013 -tutkimuksen mukaan DNA Welholla on aiempien vuosien tapaan Suomen tyytyväisimmät asiakkaat sekä maksu-tv:n että liikkuvan laajakaistan kategorioissa. www.epsi-finland.org

LG Electronics: Maailman ensimmäinen kaareva älypuhelin, jossa on itsekorjautuva takakuori

print_QUbbEK6W3S

LG Electronics esittelee CES-messuilla Las Vegasissa uuden, ainutlaatuisen LG G Flex -mallin. Laite on maailman ensimmäinen kaareva älypuhelin, jonka näyttö on taipuisa ja takakuori korjaa itse itsensä tasoittamalla ja hävittämällä normaalissa käytössä syntyvät naarmut. LG G Flex perustuu LG Electronicsin innovatiivisiin uusiin tekniikoihin ja toimintoihin kuten P-OLED Real RGB -tekniikalla varustettuun kaarevaan, kuuden tuuman näyttöön sekä KnockON ja Dual Window -toimintoihin.

Kasvojen muotoa seuraava älypuhelin tuottaa paremman äänen

LG G Flexin erityisen taivutuksen ansiosta puhelin seuraa kasvojen muotoa. Muotoilu tuottaa huomattavasti paremman äänenlaadun, sillä mikrofoni ja kaiutin ovat lähempänä suuta ja korvaa. Ergonomisen taivutuksen vuoksi tuntuu paremmalta pitää LG G Flexin korvaa ja poskea vasten. Lisäksi lievä kaarevuus tekee mobiililaitteen käyttökokemuksesta paremman ja koukuttavamman esimerkiksi elokuvaa katsellessa tai mobiilipeliä pelattaessa.

– LG G Flex on erittäin innovatiivinen tuote. Sen erottuvan muotoilun ja ainutlaatuisen käyttäjäkokemuksen vuoksi meistä on jännittävää nähdä, miten malli otetaan vastaan markkinoilla, sanoo Kristoffer Ejebro, LG Electronicsin mobiililaitteiden Pohjoismaiden tuoteasiantuntija. Itsensä korjaava takakuori ja joustava kaarevuus on hyviä ominaisuuksia puhelimen kestävyyden kannalta. Lisäksi kaarevalla puhelimella voi tehdä vaikutuksen ystäviin ja tuttaviin, mikä on tärkeää suurelle joukolle tekniikasta kiinnostuneita ja tyylitietoisia suomalaisia.

LG G Flex on älykkäillä toiminnoilla varustettu, helppokäyttöinen lippulaivapuhelin. G Flexissä on LG:n innovatiivinen, Rear Key -ominaisuus, joka esiteltiin ensi kertaa LG:n vuoden 2013 huippumallissa G2-puhelimessa. Rear Key tarkoittaa sitä, että painikkeet on sijoitettu puhelimen taakse niin, että käyttäjän on helppo ylettää niihin etusormellaan. LG G Flex on varustettu myös kätevällä KnockOn-toiminnolla, jonka avulla käyttäjä voi aktivoida laitteen näyttöä kaksoisnapauttamalla, sekä aivan uusilla Quick Theatre-, Dual Window- ja Swing Lockscreen -toiminnoilla.

Kuuluisuus jo nyt

LG G Flexin ainutlaatuinen muotoilu ja itsensä korjaava takakuori ovat jo saaneet suurta maailmanlaajuista huomiota osakseen. Muodokas puhelin perustuu LG Displayn erityisesti LG G Flexia varten suunnittelemaan kaarevaan, kuuden tuuman P-OLED -näyttöpaneeliin ja sisaryritys LG Chemin tuottamaan maailman ensimmäiseen taipuisaan älypuhelinakkuun.

Mallissa on paljon enemmän kuin vain kaareva ulkomuoto. Puhelimen takakuori korjaa itse itsensä tasoittamalla ja hävittämällä normaalissa käytössä syntyvät naarmut. YouTubessa levisi video, jossa käyttäjä tekee terävällä työkalulla jälkiä LG G Flexin takakuoreen, josta naarmut katoavat taianomaisesti katsojan silmien edessä. LG ei suosittele käyttäjiä itse testaamaan samalla tavalla, mutta on selvää, että G Flex näyttää itsensä korjaavan takakuoren ansiosta pidempään uudelta.

Huippumoderni laitteisto

LG G Flexin sisällä on markkinoiden edistyksellisin piirisarja, Qualcommin Snapdragon 800, minkä ansiosta puhelin on erittäin tehokas ja sen grafiikka yksityiskohtainen. Suorituskykyisen tekniikan lisäksi puhelimessa on käyttöjärjestelmänä Android 4.2 Jelly Bean sekä pääsy joukkoon älykkäitä sovelluksia ja työkaluja.

Hinta ja saatavuus

LG G Flex arvioidaan olevan saatavilla Suomessa vuoden 2014 ensimmäisen vuosineljänneksen aikana. Hinnasta ja saatavuudesta tiedotamme lisää lähempänä lanseerauspäivää.

Tekniset tiedot
• Prosessori: 2,26 GHz Quad-Core Qualcomm Snapdragon™ 800 (MSM 8974)
• Grafiikkaprosessori: Adreno 330, 450MHz
• Näyttö: 6 tuuman HD (1280 x 720), Curved P-OLED (Real RGB)
• Muisti: 2GB LP DDR3 RAM sekä 32GB eMMc
• Kamera: 13MP sekä etukamera 2,1MP
• Akku: 3 500mAh (sisäänrakennettu)
• Käyttöjärjestelmä: Android Jelly Bean 4.2.2
• Koko: 160,5 x 81,6 x 7,9-8,7mm
• Paino: 177g
• Verkko: LTE / HSPA+ / GSM
• Liitännät: Bluetooth 4.0, USB 3.0, WiFi (802.11 a/b/g/n/ac), NFC
• Väri: Titaani hopea
• Ääni: Hi-Fi 24bit, 192kHz Playback

Elisa avasi ensimmäisenä Suomessa 4G LTE 800 MHz -taajuudet asiakkailleen

Elisa teki jälleen matkaviestinnän historiaa ja avasi 4G LTE 800 MHz -taajuudet ensimmäisenä Suomessa. Ministeri Pia Viitanen ja Elisan toimitusjohtaja Veli-Matti Mattila videoneuvottelivat uudella taajuudella heti vuoden alussa. Asiakkaille 800 MHz -taajuuksien käyttöönotto tarkoittaa entistä laajempaa peittoa nopeille 4G-mobiilidatapalveluille sekä parempaa sisäpeittoa.

Elisa avasi 4G LTE 800 MHz -taajuudet asiakkailleen 1.1.2014 klo 00.00. Elisan toimitusjohtaja Veli-Matti Mattilaja asunto- ja viestintäministeri Pia Viitanen osallistuivat heti vuoden ensimmäisenä arkipäivänä 4G LTE 800 MHz -taajuudella käytyyn videoneuvotteluun, joka oli lähtölaukaus Suomen uusien taajuuksien kaupalliselle käyttöönotolle.  Ministeri Viitanen osallistui videoneuvotteluun Tampereelta käsin ja pitää 800 MHz -taajuuksien käyttöönottoa merkittävänä askeleena kohti koko maan kattavia nopeita 4G-yhteyksiä.

– On tärkeää, että koko Suomessa kaikilla kansalaisilla ja yrityksillä on mahdollisuus hyödyntää toimivia laajakaistayhteyksiä ja muita tietoyhteiskunnan palveluita. Onkin hienoa, että 800 MHz -taajuuskaistan rakentaminen on tuomassa entistä nopeammat yhteydet myös haja-asutusalueille, asunto- ja viestintäministeri Pia Viitanen toteaa.

Ensimmäiset uutta taajuutta käyttävät tukiasemat otettiin käyttöön Helsingin keskustan Lasipalatsissa, Kangasalla, Pälkäneen Laitikkalassa ja Savonlinnan Hiltulassa. Elisa tulee rakentamaan tänä vuonna useita satoja 800 MHz -tukiasemia, joilla mahdollistetaan nopeiden 4G-yhteyksien rakentaminen erityisesti haja-asutusalueille.

-Asiakkaillemme uusi 800 MHz -taajuus tarkoittaa ennen kaikkea mobiililaajakaistan parempaa toimintaa sisätiloissa, käyttömukavuutta ja parempaa saatavuutta entistä laajemman 4G-verkon myötä. Tavoitteenamme on, että lähivuosien aikana 4G-verkosta tulee yhtä kattava kuin 3G-verkostamme, joka tavoittaa nykyisin jo lähes kaikki suomalaiset, Elisan toimitusjohtaja Veli-Matti Mattilasanoo.

Suomalaisen tietoliikenteen edelläkävijänä Elisa on tehnyt historiaa aiemminkin:

• Maailman ensimmäinen GSM-puhelu soitettiin Elisan silloisen tytäryhtiön Radiolinjan verkosta vuonna 1991.

• Elisa otti ensimmäisenä Pohjoismaissa käyttöönsä HSDPA-tekniikan vuonna 2005 ja HSUPA-tekniikan kaksi vuotta myöhemmin.

• Vuonna 2007 Elisa otti ensimmäisenä maailmassa kaupalliseen käyttöön UMTS900-tekniikan, joka mahdollisti 3G-verkon rakentamisen myös taajamien ulkopuolelle.

• Seuraava merkittävä askel otettiin vuoden 2010 alussa Elisan avatessa ensimmäisenä Suomessa 4G-palvelut esikaupalliseen käyttöön. Yrityskäyttöön 4G-nopeudet avattiin joulukuussa 2010.

• Marraskuussa 2011 Elisa otti ensimmäisenä suomalaisoperaattorina käyttöön LTE800-teknologiaan perustuvat testitukiasemat sekä lanseerasi 4G-nopeudet valtakunnallisesti yli 100 paikkakunnalla HSDPA+ Dual Carrier- ja LTE-teknologioilla (1800 ja 2600 MHz-taajuuksilla).

Elisan joulukuun ja vuoden 2013 myydyimmät puhelimet: 4G-laitteet vakiinnuttivat paikkansa

Samsung-Galaxy-Trend-06

Kulunut vuosi oli laitevalikoiman ja hintahaitarin laajentumisen aikaa. Kotisohvilla viihdekäytössä sekä yritysten mobiilityökaluina alaa valtaavia tablet-tietokoneita myytiin ennätysmäärä. Vuositasolla yrityspuhelinten myydyimmäksi käyttöjärjestelmäksi nousi Windows Phone, joka on ottanut merkittävän aseman myös kuluttajien keskuudessa. Eniten myytiin Lumioita, jotka siirsivät Symbianin historiaan. Kuluttaja-asiakkaiden keskuudessa myydyin käyttöjärjestelmä on Android.

Yhä kyvykkäämmät laitteet ovat löytäneet paikkansa edullisemmissa hintaluokissa. Joulumyynnille tyypillisesti peruspuhelimet ja edullisemmat älypuhelimet nostivat päätään myydyimpien listalla. Tänä vuonna tablet-tietokoneita myytiin yhä monipuolisemmasta valikoimasta odotetusti ennätysmäärä.

– Näytön koko, kameran laatu ja tuki nopeimmille 4G-yhteyksille vaikuttavat yhä useammin siihen, mihin laitteeseen päädytään. 4G-laitteiden ja -liittymien koko ajan vahvistuvan kysynnän ohessa odotetaan monessa muussa markkinassa hyvin suositun, älypuhelinten ja tablettien välille asettuvan, isonäyttöisistä älypuhelimista muodostuvan niin kutsutun phabletti-kategorian yleistyvän myös Suomessa tulevana vuonna, henkilöasiakasyksikön liittymäliiketoimintajohtaja Henri Korpi Elisalta kertoo.

Yritykset siirtyvät vauhdilla järeämpään mobiililaitekantaan. Tablettien myyntimäärä moninkertaistui loppuvuodesta.

– Joulukuu vahvisti kehityssuunnan, jonka mukaan yritykset ja yrittäjät ovat siirtyneet hankkimaan kaikkein kyvykkäimpiä 4G-laitteita. Yritykset myös hankkivat tabletteja ennätysmäärän. Vuoden viimeisellä kvartaalilla niiden myyntimäärä kolminkertaistui, se kertoo yritysten mobiilikäytön monipuolistumisesta ja parantuneesta käyttökokemuksesta, johtaja Jorma Niemelä Elisan yritysasiakasyksiköstä toteaa.

Elisan myydyimmät puhelimet henkilöasiakkaille joulukuussa 2013:

1. Samsung Galaxy Trend

2. Samsung Galaxy S III

3. Apple iPhone 5s

4. Nokia Lumia 520

5. Nokia Lumia 625

6. Apple iPhone 4S

7. Nokia 301

8. Samsung Galaxy Ace 3

9. Samsung Galaxy S4

10. Nokia Lumia 925

11. ZTE Blade III

12. Samsung Galaxy xCover II

13. Nokia Lumia 720

14. Samsung Galaxy Note 3

15. Samsung C3595

Elisan myydyimmät puhelimet yritysasiakkaille joulukuussa 2013:

1. Apple iPhone 5S

2. Nokia Lumia 925

3. Nokia Lumia 625

4. Nokia 301

5. Nokia 208

6. Samsung Galaxy S 4 +

7. Nokia Lumia 720

8. Nokia Lumia 2520

9. Nokia Lumia 620

10. Nokia Lumia 520

11. Huawei F610

12. Samsung Galaxy S III 4G

13. Nokia Lumia 1020

14. Samsung Galaxy xCover 2

15. Samsung xCover 271

Henkilöasiakkaiden vuoden 2013 myydyimmät puhelimet:

1. Samsung Galaxy S III

2. Apple iPhone 5

3. Nokia 301

4. Samsung Galaxy S4

5. Nokia Lumia 620

Yritysasiakkaiden vuoden 2013 myydyimmät puhelimet:

1. Nokia Lumia 820

2. Nokia Lumia 920

3. Nokia 300

4. Nokia Lumia 620

5. Nokia C2-01