Mobiiliparkki

Yhteystiedot: Kerttu Vali, Pajamäenkatu 14, 48600 Kotka email: mobiiliparkki@victoriamedia.fi

Mobiililaitteilla käytetään keskimäärin 2,7 sovellusta päivässä

Android-Phones-

Taloustutkimuksen tuore Web & Mobile Tracking -tutkimus paljastaa, että vaikka suomalaiset hyödyntävät monipuolisesti mobiilisovelluksia, päivittäin käytetään vain paria–kolmea sovellusta. Erityisen suosittuja ovat sosiaalisen median mobiilisovellukset, joita käyttää päivittäin yli puolet kaikista älypuhelimen tai tabletin käyttäjistä. Sosiaalisen median sovelluksista suosituin on Facebook, mutta käytetyimpien mobiilisovellusten kärkeen sijoittuvat myös Whatsapp, Youtube ja Instagram.

Taloustutkimuksen juuri valmistuneesta Web & Mobile Tracking -tutkimuksesta selviää, että suomalaiset älypuhelinten ja tablettien käyttäjät hyödyntävät erilaisia mobiilisovelluksia monipuolisesti. Vaikka mobiililaitteeseen on saatettu ladata lukuisia sovelluksia, päivittäin niistä käytetään kuitenkin vain keskimäärin 2,7:ää päivässä.

Sovellukset helpottavat arkea, niiden avulla seurataan uutisia ja saadaan tietoa sekä niiden parissa viihdytään. Ennen kaikkea mobiilisovellusten avulla kommunikoidaan muiden käyttäjien kanssa: 55 % kaikista älypuhelimen tai tabletin käyttäjistä käyttää päivittäin sosiaalisen median mobiilisovelluksia.

Sosiaalisen median sovellukset ovat erityisen suosittuja naisten ja alle 25-vuotiaiden joukossa. Sosiaalisen median sovelluksista ylivoimaisesti suosituin on Facebook, mutta myös Whatsapp-, Youtube- ja Instagram-sovelluksia käytetään enemmän kuin esimerkiksi iltapäivälehtien mobiilisovelluksia.

Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–79-vuotiaat suomalaiset. Tutkimuksen tiedot kerättiin henkilökohtaisilla haastatteluilla ja puhelinhaastatteluilla syys–marraskuussa 2013. Vastaajia oli henkilökohtaisissa haastatteluissa 3061 ja puhelinhaastatteluissa 1509.

Taloustutkimus

Taloustutkimus Oy on suomalainen, vuonna 1971 perustettu täyden palvelun markkinatutkimusyritys, jolla on vuosittain lähes tuhat toimeksiantajaa kaikilta toimialoilta – niin yrityksiltä, yhteisöiltä kuin julkiselta sektoriltakin. Taloustutkimuksen liikevaihto tytäryhtiöineen on noin 20 milj. euroa. Yritys työllistää Suomessa toistasataa vakituista markkinatutkimusalan ammattilaista sekä noin 300 haastattelijaa ympäri Suomea.

Helsingin pääkonttorin lisäksi yrityksen kotimaiset aluetoimistot sijaitsevat Tampereella, Turussa ja Oulussa. Taloustutkimus palvelee asiakkaitaan ulkomaisten tytär- ja osakkuusyhtiöiden avulla myös Venäjällä ja Baltian maissa. Taloustutkimus kuuluu kansainväliseen GIA/WIN-ketjuun, joka toimii yli 50 maassa.

Taloustutkimuksella on käytössä SGS Fimko Oy:n sertifioimat laatujärjestelmät: ISO 9001:2008 -järjestelmä ja kansainvälinen markkinatutkimusalan laatujärjestelmä ISO 20252. Kaikki Taloustutkimuksen tutkimukset toteutetaan ESOMARin (The World Association of Marketing Research Professionals) sekä Kansainvälisen Kauppakamarin tutkimussääntöjä noudattaen.

Spotify julkisti ilmaisversiot älypuhelimille ja tableteille

bba64cb8df4c9ce0_800x800ar

  • Älypuhelinten ja tablettien historian paras ilmainen musiikkisovellus nyt saatavilla
  • Spotify laajenee tänään 20 uuteen maahan – nyt käytettävissä 55 maassa

Älypuhelinten ja tablettien käyttäjät pääsevät tästä päivästä alkaen kuuntelemaan Spotifyn musiikkikirjaston miljoonia kappaleita ilmaiseksi. Uusien ilmaisversioiden avulla mobiilikäyttäjät voivat nyt kuunnella rakentamiaan soittolistoja, löytää uutta musiikkia tai kuunnella lempiartistien koko tuotantoa Spotifyssä.

Spotify julkisti myös avaavansa tänään palvelunsa 20 uudessa maassa, minkä ansiosta yhä useampi musiikinystävä ympäri maailman pääsee nauttimaan suosikkimusiikistaan suoratoiston kautta.

Spotifyn uudella ilmaisella älypuhelinsovelluksella voi satunnaiskuunnella:

  • Omaa musiikkia: omia ja seurattujen artistien ja henkiöiden soittolistoja voi nyt kuunnella ilmaiseksi. Spotifyn avulla voi etsiä uutta musiikkia, tallentaa soittolistoja, satunnaiskuunnella ja jakaa musiikkia ystävien kanssa.
  • Suosikkiartisteja: oman lempiartistin tuotantoa voi kuunnella satunnaissoitolla, vaikka koko tuotanto kerrallaan.
  • Löydä uusia kiinnostavia soittolistoja: Spotify tarjoaa suuren valikoiman erilaisia soittolistoja, jotka on räätälöity eri tilanteisiin ja tunnelmiin olipa kyseessä treenimusiikki kuntosalille, lenkkeilymusiikki tai vaikkapa sunnuntainen aamiaishetki.

Tabletista on tullut erittäin suosittu musiikinkuuntelun väline kodeissa. Tabletit ovat jopa osittain korvaamassa kodin tietokoneita, ja niillä tehdään esim. paljon Spotify-soittolistoja sekä etsitään ja kuunnellaan musiikkia.

Suosion lisääntymisen vuoksi iOS- ja Android-tablettien käyttäjät voivat tästä päivästä lähtien nauttia täsmälleen samasta ilmaisesta musiikkikokemuksesta kuin tietokoneilla on voinut tähän päivään saakka. Tabletilla voi siis nyt kokea täyden Spotify-elämyksen – ilmaiseksi.

9ad6e6e02e325297_800x800ar

“Tästä päivästä alkaen annamme musiikkifaneille mobiililaitteiden historian parhaimman ilmaisen musiikkikokemuksen”, kertoo Daniel Ek , Spotifyn perustaja ja toimitusjohtaja. “Oletpa menossa kuntosalille tai järjestämässä bileitä kavereiden kanssa, Spotify tarjoaa musiikkia kaikkiin elämäntilanteisiin.”

Spotify Premium tarjoaa edelleen parhaan ja ainutlaatuisen kuuntelukokemuksen. Sen avulla musiikkia voi kuunnella täysin vapaasti, ilman mainoksia ja korkeatasoisella äänenlaadulla. Premium mahdollistaa myös soittolistojen kuuntelemisen offline-tilassa sekä kodin musiikkijärjestelmien hallinnan Spotify Connectin avulla. Spotify on myös edelleen saatavilla mainosten mahdollistamana ilmaisena versiona kaikille laitteille.

Spotify-sovelluksen voi ladata nyt iOS- and Android-laitteisiin App Store sta ja Google Play stä .

Spotify

Spotify on palkittu digitaalisen musiikin palvelu, jonka kautta voi kuunnella yli 20 miljoonaa kappaletta. Spotifyn unelmana on tuoda kaikki maailman musiikki kaikkien saataville – nopeasti, ajasta ja paikasta riippumatta. Spotifyn avulla musiikin löytäminen, järjestäminen ja jakaminen ystävien kesken on entistä helpompaa. Spotify myös varmistaa, että artistit saavat ansaitsemansa tulon.

Spotify on tällä hetkellä saatavilla 55 maassa: Andorra, Itävalta, Belgia, Bolivia, Bulgaria, Tanska, Kypros, Tsekki, Viro, Suomi, Ranska, Saksa, Kreikka, Unkari, Islanti, Irlanti, Italia, Latvia, Liechtenstein, Liettua, Luxemburg, Malta, Monaco, Hollanti, Norja, Puola, Portugali, Slovakia, Espanja, Ruotsi, Sveitsi, Turkki, Iso-Britannia, Argentiina, Chile, Kolumbia, Costa Rica, Dominikaaninen tasavalta, Ecuador, El Salvador, Guatemala, Honduras, Meksiko, Nicaragua, Panama, Paraguay, Peru, Uruguay, Yhdyvallat, Australia, Uusi-Seelanti, Hong Kong, Malesia, Singapore ja Taiwan. Palvelulla on yli 24 miljoonaa aktiivista käyttäjää ja yli 6 miljoonaa maksavaa tilaajaa.

Spotify sai alkunsa Ruotsissa vuonna 2008. Sen jälkeen Spotify on jakanut yli miljardi dollaria tekijänoikeuksien haltijoille. Spotify on tällä hetkellä toiseksi suurin digitaalisen musiikin tulonlähde levy-yhtiöille Euroopassa (IFPI 2011), ja maailmanlaajuisesti suurin ja menestynein musiikin suoratoistopalvelu. www.spotify.com 

Samsung Galaxy Note 3 saa uutta väriä

Galaxy Note 3 color options (1)

Uusien värivaihtoehtojen myötä Galaxy Note 3 sopii entistä paremmin tyyliin kuin tyyliin. Uudet värivaihtoehdot saapuvat vuoden 2014 ensimmäisellä neljänneksellä.

Helsinki, 10. joulukuuta 2013 – Suosittu Samsung Galaxy Note 3:n uusiin väriyhdistelmiin lukeutuvat: punakulta-valkoinen, punakulta-musta ja musta-viininpunainen. Uudet väriyhdistelmät toimivat mainiosti yhdessä Galaxy Gearin kanssa, jota on saatavana muun muassa punakultaisena.

Galaxy Note 3 on Galaxy-tuoteperheen lippulaivatuote. Galaxy Note 3:n mukana tuleva S Pen -kynä avaa loputtomat mahdollisuudet luovuuteen ja itsensä ilmaisuun. Laitteessa on edeltäjäänsä leveämpi 5,7 tuuman näyttö, mutta se on silti ohuempi, kevyempi ja se on varustettu tehokkaammalla suorittimella ja pitkäkestoisemmalla akulla. Laitteessa on 13 megapikselin kamera, joten se pystyy tallentamaan kaikki elämän hetket, jopa ne hämärät ja vauhdikkaat. Monipuolisten värivaihtoehtojen lisäksi laitteelle on saatavilla muun muassa muotitalo Moschinon tyylikkäitä suojakuoria.

Galaxy Note 3:n uudet värivaihtoehdot tulevat saataville 2014 ensimmäisellä neljänneksellä. Lisätietoa uusista värivaihtoehdoista: www.samsungmobilepress.com.

Tekniset tiedot: Android 4.3 (Jelly Bean) -käyttöjärjestelmä. Laitteessa on 2,3 GHz neliydinprosessori, 3 Gb ram-muistia, 5,7-tuumainen Full HD super amoled -näyttö, 32/64 GB:n keskusmuisti ja muistikorttipaikka (microSD, tukee 64 GB:n kortteja). Kaksi kameraa (takana 13 Mp), KNOX-valmius, Bluetooth v 4.0, usb, WiFi 802.11 a/b/g/n/ac, NFC. 3 200 mAh akku. Suositushinta 750€.

Ericsson listaa vuoden 2014 verkkotrendit

10-hot-consumer-trends-report-2014

Kuluttajien käyttäytymistä ja viestintäteknologiapalveluiden käyttöä jatkuvasti tutkiva Ericsson on listannut ensi vuoden 10 suurinta verkkotrendiä.

”Älypuhelinten nopea yleistyminen on muuttanut täysin tapaa, jolla viestimme ja käytämme internetiä. Ihmisillä on käytössään yhä enemmän verkkopalveluita pilvipalveluiden ja eri laitteiden kautta. Palvelut ovat osa elämäämme – tästä hyvänä esimerkkinä myös omaksi suosikikseni muodostuneet mobiilipalvelut, joilla voi kerätä ja mitata dataa itsestään kuten urheilusuorituksia, kuntoa tai unen laatua”, kertoo Suomen Ericssonin toimitusjohtaja Olli Sirkka.

Ericsson: 10 suurinta verkkotrendiä 2014

1. Arkielämän mobiilipalvelut yleistyvät

Erilaisten kaupunkielämää helpottavien mobiilipalveluiden suosio kasvaa. Kuluttajat odottavat, että myös niiden saatavuus kasvaa tulevan vuoden aikana 25 prosenttia. Kaupassakäyntiin, ulkona syömiseen ja viihteen kuluttamiseen liittyvät älypuhelinpalvelut lisäävät entisestään tyytyväisyyttä kaupunkiasumiseen. Vastaavasti lasten- ja vanhustenhoitoon, viranomaisten kanssa viestimiseen ja liikenteeseen liittyvät älypuhelinpalvelut parantavat kansalaisten tyytyväisyyttä näihin palveluihin.

2. Uudet tunnistustavat korvaavat salasanat

Eri palveluihin kirjautuminen ja salasanojen muistaminen turhauttaa monia, ja kuluttajat ovatkin kiinnostuneita biometrisistä vaihtoehdoista. Reilut puolet älypuhelinten käyttäjistä tahtoisi käyttää sormenjälkitunnistusta salasanojen sijaan, ja puolet toivoisi, että sormenjäljellä voisi vahvistaa myös luottokorttiostoksensa verkossa. Noin 60 prosenttia tahtoisi käyttää sormenjälkitunnistusta puhelimen näppäinlukituksen poistamiseen, ja 48 prosenttia on kiinnostunut käyttämään silmäntunnistinta avaimena.

3. Älypuhelin mittaa henkilökohtaisia suorituksia

Ihmiset seuraavat itseään ja kehittymistään erilaisilla älypuhelinsovelluksilla. 40 prosenttia älypuhelinten käyttäjistä tahtoo puhelimensa kirjaavan niin kävelyn, urheilun, nukkumisen kuin muutkin fyysiset toiminnot. Noin 60 prosenttia tahtoisi lisäksi käyttää ranneketta, joka täydentää edellä mainittujen toimien mittauksen, ja 56 prosenttia tahtoo lisäksi mitata rannekkeella verenpaineensa ja pulssin. Kuitenkin henkilökohtaista tietoa tahdotaan suojella eikä esimerkiksi potilastietoja haluta jakaa eteenpäin.

4. Vaatimukset verkkoa kohtaan kasvavat

Verkkoon pääsy on nykyään tärkeää myös liikkuessa. Maailmanlaajuisesti kuluttajien kokemus internetyhteyksistä jää kuitenkin jälkeen puhelinyhteyksistä, koska internet ei aina toimi siellä, missä puheyhteys toimii. Lisäksi kehittyneissä maissa, joissa on totuttu parempaan, asukkaat ovat tyytymättömämpiä nettiyhteyksiin kuin kehittyvissä maissa.

5. Älypuhelimet kaventavat digitaalista kuilua

Digitaalinen kuilu viittaa siihen, kuinka eri puolilla maailmaa pääsy internetiin on yhä puutteellista ja jakautunut epätasaisesti. Ilmiötä vahvistaa taloudellinen eriarvoisuus eri kuluttajaryhmien välillä. Uusien halpojen älypuhelinmallien tulo markkinoille kuitenkin auttaa osaltaan kaventamaan digitaalista kuilua, sillä enää ei ole pakko omistaa kallista laitetta päästäkseen verkkoon.

6. Verkon hyödyt ohittavat haitat

Internetin käyttäjät ovat huolissaan tietosuojasta mutta eivät toisaalta tahdo vähentää verkon käyttöään. Sen sijaan yli 90 prosenttia verkon käyttäjistä lieventää riskejä esimerkiksi olemalla entistä varovaisempi sen suhteen, mitä tietoa tarjoaa itsestään verkkoon sekä harkitsee, mille sivuille menee.

7. Verkossa elää vahva suosittelukulttuuri

Sosiaaliset verkostot ovat voimakkaita mielipidekeskuksia, jotka vaikuttavat ihmisten sisällönkulutukseen. Ihmiset ovat yhä alttiimpia kuluttamaan sisältöjä ystäviensä kehottamana. 38 prosenttia älypuhelinten käyttäjistä katselee nykyisin ystäviensä suosittelemia videoita monta kertaa viikossa. Ihmiset arvostavat tuntemansa henkilön suosittelemaa sisältöä, sillä viikoittain jopa kolmannes kuluttajista noudattaa ystäviensä tai muiden seuraamiensa ihmisten vinkkejä tai neuvoja verkossa. Melkein yhtä paljon vaikutusta on myös ystävillä siihen, mitä blogeja ihmiset lukevat ja mitä musiikkia kuuntelevat.

8. Kuluttajat seuraavat datan käyttöään

Melkein puolet älypuhelinten käyttäjistä hyödyntävät mobiilipalveluita saadakseen tietoa omasta datankäytöstään. Noin 40 prosenttia tahtoo ainoastaan tietää, paljonko dataa he käyttävät; kolmasosa tahtoo varmistaa, että heitä laskutetaan oikein; ja vajaa kolmasosa ei tahdo ylittää operaattorinsa määrittelemään tiedonsiirtorajaa. Lisäksi 37 prosenttia käyttää mobiilipalveluita säännöllisesti myös testatakseen datayhteyden nopeutta. 37 prosenttia on myös sitä mieltä, että heidän operaattorinsa verkko on joskus liian hidas.

9. Sensoreita toivotaan arkiympäristöihin

Kuluttajat odottavat fyysisen ympäristön olevan yhteydessä internetpalveluihin. Noin 60 prosenttia älypuhelinten omistajista uskoo, että erilaiset sensorit tulevat osaksi arkea jo vuoteen 2016 mennessä. Sensoreita uskotaan käytettävän kaikkialla aina terveydenhuollosta ja julkisesta liikenteestä autoihin, koteihin ja työpaikkoihin. 66 prosenttia odottaa, että kolmen vuoden sisällä on käytössä ovia ja portteja, jotka tunnistavat ihmisen ja avautuvat automaattisesti. 56 prosenttia puolestaan odottaa, että tunnistimilla varustettuja autoja, jotka vaihtavat tietoa välttääkseen onnettomuuksia, on saatavilla vuonna 2016.

10. Televisiota katsellaan pätkittäin liikkuessa

Tablettien ja älypuhelinten streaming-palveluiden myötä kuluttajat voivat katsoa valitsemaansa sisältöä mistä laitteesta vain. Sen tuloksena kuluttajat vaihtelevat yhä enemmän paikkaa, jossa katselevat  TV:tä. Ihmiset saattavat aloittaa televisionkatselun kotona, pysäyttää lähetyksen ja jatkaa katseluaan työmatkalla. He myös vaihtavat liikkumisensa mukaan laitteita, jolla katselevat TV:tä. Maailmanlaajuisesti streaming-palveluiden kautta videoiden katseluun kuluvasta ajasta 19 prosenttia kulutetaan älypuhelimilla ja tableteilla.

Ten Hot Consumer Trends 2014 -raportti on kokonaisuudessaan luettavissa täällä.

Fonecta Caller -sovellus ladattu yli miljoona kertaa – Puhelinluettelo on nyt myös vahvasti suomalaisten taskuissa

1463874_787185967964476_1044638068_n

Vuoden 2010 lopussa Fonecta toi Suomen markkinoille aivan uudenlaisen älypuhelinsovelluksen, Fonecta Callerin, jonka lataamalla käyttäjä saa puhelimeensa kaikki Suomen yhteystiedot. Fonecta Callerin Suomen-valloitus on edennyt asteittain, puhelinalustalta ja versiosta toiselle. Tänä päivänä Caller on saatavilla kaikille yleisimmille älypuhelinalustoille, ja on osoittautunut kunkin käyttäjäryhmän keskuudessa erittäin pidetyksi.

Marraskuun lopussa saavutettiin Fonecta Callerin osalta merkittävä rajapyykki, kun miljoonan latauksen raja meni rikki. Puhelinluettelo on siis kiistatta viety vahvasti myös ihmisten taskuihin.

”Vaikka meillä oli oman käyttödatamme ja markkinatutkimustenkin valossa vahva usko siihen, että tällaiselle mobiilisovellukselle on paikka markkinassa ja ihmisten kännyköissä, on miljoonan latauksen saldo kuitenkin tasolla, joka ylittää omat alkuperäiset tavoitteemme ja olemme saavutuksesta äärimmäisen ylpeitä. Fonecta Calleria on kehitetty koko ajan yhdessä käyttäjien kanssa, mikä on selvästi ollut oikea ratkaisu, sillä tuloksena on syntynyt oikeasti toimiva ja helppokäyttöinen sovellus, jota voi vilpittömästi suositella edelleen”, kertoo Vesa-Pekka Kirsi, joka vetää Fonectan palvelukehityksestä vastaavaa Markets-yksikköä.

”Käyttäjät yksinkertaisesti rakastavat Fonecta Callerin ytimessä olevaa Kuka soittaa -toimintoa, joka säästää aikaa ja vaivaa etsiä soittajan tietoja erikseen. Tämä on saanut ihmiset käyttämään Calleria huikeita määriä – sovelluksen kautta on tehty yhteystietohakuja tähän mennessä jo yli 150 miljoonaa kertaa. Fonecta Callerin avullahan voi hakea sekä yksityishenkilöiden että yritysten yhteystietoja, joten se on myös yrityksille vahva kanava näkyä ja pysyä kuluttajien mielissä 24/7. Callerin myötä Fonectan kanavavalikoima on täydentynyt, mikä on laajentanut käyttäjäkuntaamme. Tulemme ehdottomasti jatkamaan käyttäjälähtöisellä linjalla ja kehittämään sovellusta edelleen. Uskomme, että tällä menolla Fonecta Callerin latauslukemat ovat vuoden päästä tuplaantuneet nykyisestä”, valottaa Fonecta Callerista vastaava tuottaja Jouni Hytönen.

Linkit

Elisa Lompakko -palvelu tarjoaa vaivattoman tavan ladata prepaid- ja latausliittymiä

657-180x180-medium

Elisa Lompakon älypuhelinsovelluksella on nyt mahdollista ladata saldoa Saunalahden prepaid- tai latausliittymään. Sillä voi lisätä saldoa paitsi omalle myös kaverin tai lapsen liittymälle.

Elisa Lompakko -palvelun uusi ominaisuus mahdollistaa 10-100 euron suuruisen saldon latauksen ilman muita kuluja. Vastaanottavan liittymänumeron voi valita helposti puhelimen osoitekirjasta tai syöttää käsin. Lataus veloitetaan Elisa Lompakko palvelun Lompakko-tililtä, ja se on välittömästi vastaanottajan käytettävissä.

Elisa Lompakko -palvelulla voi hoitaa monipuolisesti ja nykyaikaisesti raha-asioita. Elisa Lompakko -palvelu on tähän asti mahdollistanut lähimaksamisen, turvallisen nettimaksamisen ja pienten summien siirtämisen pelkän puhelinnumeron perusteella.

– Haluamme täydentää Elisa Lompakko -palveluamme ominaisuuksilla, jotka helpottavat asioiden hoitoa mobiilisti. Uuden saldonlatausominaisuuden myötä Elisa Lompakko palvelee entistä paremmin myös prepaid- ja latausliittymäasiakkaitamme, kun he voivat nyt ladata saldoa missä ja milloin vain, itselleen tai muille, kertoo Henri Korpi Elisalta.

Saldon lataaminen onnistuu Windows Phone- ja Android-puhelimilla Elisa Wallet -sovelluksella. Ominaisuus tulee käyttöön myöhemmin myös iPhone-puhelimille.

Elisa on kehittänyt prepaid- ja latausliittymien lataamiseen uusia tapoja aiemminkin. Viime kesänä avattu Saunalahti Pikalataus mahdollisti ensimmäistä kertaa Suomessa sekä saldon että puhe-, tekstiviesti- ja tiedonsiirtopakettien lataamisen tekstiviestillä. Pidempään käytössä olleet tavat ovat saldon lataaminen internetissä, Otto-automaateilla sekä kauppojen ja kioskien latauspisteissä.

Elisan marraskuun myydyimmät puhelimet: Julkishallinto hidastelee 4G-puhelinten käyttöönotossa, vaikka kuluttajat ja yritykset arvostavat nopeampaa datayhteyttä

657-180x180-medium

Yksityisistä yrityksistä suurin osa on toimialasta ja yrityksen koosta riippumatta siirtynyt 4G-älypuhelimiin, joiden sovellukset mahdollistavat työtapojen uudistamisen. Selkeän poikkeuksen muodostavat julkishallinnon pääosin peruspuhelimiin keskittyvät hankinnat. Erilaisten toimintamalleihin ja prosesseihin tehokkuutta tuovien sovellusten hyödyt jäävät näin saavuttamatta. Marraskuussa oli nähtävissä entistäkin vahvemmin se trendi, että nopeampaan datayhteyteen siirtymisestä ollaan valmiita maksamaan.

Yksityisille yrityksille myydyistä puhelimista jo 56 prosenttia on 4G-puhelimia. Sen sijaan julkishallinnon puhelimista vain 12 prosentilla voi hyödyntää 4G-nopeuksia. Julkishallinnon suosimia malleja ovat yritysasiakkaiden marraskuun listan kakkosena oleva Nokia 208 ja neljäntenä oleva Nokia 301. Nämä puhelimet maksavat noin 50 euroa, siinä missä älypuhelinten hinnat Elisan laajan hintahaitarin älypuhelinvalikoimassa alkavat 100 eurosta.

– Yksityisellä puolella on tunnistettu jo laajalti ne tuottavuushyödyt, joihin älypuhelinsovellusten mahdollistamilla työtapojen muutoksilla päästään. Älypuhelimiin on tarjolla monia työtä helpottavia työkaluja, esimerkkeinä työaikakirjauksiin ja työnohjaukseen liittyvät sovellukset. Tällaisten työkalujen avulla jokapäiväiset perusrutiinit saadaan sujuvammaksi, eikä niiden tekemisessä tarvitse odottaa työpisteelle pääsyä, kertoo Jorma NiemeläElisasta.

Nopeammasta datayhteydestä ollaan valmiita maksamaan

4G-laitteiden osuus henkilöasiakkaiden uusmyynnistä jatkaa kasvuaan ja on nyt lähes puolet.

– Henkilöasiakkaat arvostavat nopeaa ja luotettavaa datayhteyttä ja ovat valmiit siitä myös maksamaan, mitä osoittaa kuukausimaksultaan kalliimpien 4G-liittymien nopea yleistyminen, kertoo Henri Korpi Elisalta.

Sekä henkilö- että yritysasiakkaiden listoilla iPhone 5S nousi marraskuun myydyimmäksi yksittäismalliksi saatavuuden parantuessa viime kuusta. Henkilöasiakkaiden listaa kokonaisuudessaan tarkasteltaessa Galaxy- ja Lumia-tuoteperheet jatkavat jokseenkin tasavahvoina.

Elisan myydyimmät puhelimet henkilöasiakkaille marraskuussa 2013:
1. Apple iPhone 5S
2. Samsung Galaxy S S III
3. Nokia Lumia 520
4. Samsung Galaxy Trend
5. Nokia 301
6. Samsung Galaxy S4
7. Samsung Galaxy Xcover II
8. Apple iPhone 4S
9. Nokia Lumia 925
10. Samsung Galaxy S III Mini
11. Nokia Lumia 620
12. Nokia Lumia 625
13. Nokia Lumia 720
14. Nokia Lumia 1020
15. Nokia Asha 311

Elisan myydyimmät puhelimet yritysasiakkaille marraskuussa 2013:
1. Apple iPhone 5S
2. Nokia 208
3. Nokia Lumia 925
4. Nokia 301
5. Nokia Lumia 720
6. Nokia Lumia 625
7. Nokia Lumia 620
8. Nokia Lumia 520
9. Huawei F610
10. Samsung Galaxy Xcover 2
11. Nokia Lumia 1020
12. Nokia 300
13. Samsung Galaxy S III 4G
14. Apple iPhone 5C
15. Samsung Galaxy S4

DNA:n myydyimmät puhelimet marraskuussa 2013

DNA:n marraskuun myydyimpien puhelimien listan ykköseksi nousi uutuuspuhelin Apple iPhone 5s, ja heti sen takana kirii kaksi Samsungia ja kaksi Nokiaa. Jollan myynti käynnistyi näyttävässä lanseeraustapahtumassa ensimmäisellä ennakkovaraajille toimitetulla erällä.

Applen uutuus, lippulaivapuhelin iPhone 5s otti marraskuun myyntitilastoissa odotetusti ykköspaikan. Edullinen suosikki Samsung Galaxy Trend jatkoi kakkossijalla, ja edellisen kuun johtopaikalta kolmoseksi siirtyi Samsung Galaxy S III 4G. Viiden myydyimmän joukkoon mahtuivat myös Nokian monipuolinen peruspuhelin Nokia 301 ja edullinen älypuhelinsuosikki Nokia Lumia 520.

Marraskuun viimeinen viikko oli DNA:lla vahvasti Jolla-painotteinen, vaikka puhelinta tuli myyntiin vain rajoitettu 450 kappaleen erä. Ensimmäiset Jollat myytiin ennakkovaraajille näyttävässä lanseeraustapahtumassa marraskuun lopulla. Yleiseen myyntiin DNA Kauppoihin Jolla tulee joulukuun alkupuolella, kun kaikille ennakkovaraajille on annettu mahdollisuus hankkia oma Jollansa ensimmäisten joukossa.

“Jolla on hyvin kiinnostava ja todella tervetullut vaihtoehto puhelinmarkkinoille. Ensimmäisten käyttäjien positiivisten arvioiden innostamana kuluttajat ovat jo kyselleet puhelinta DNA Kaupoista, ja odotukset ovat korkealla”, kertoo DNA Kaupan toimitusjohtaja Sami Aavikko. DNA:lla on operaattoreista yksinoikeus myydä Jolla-puhelimia Suomessa lanseerausvaiheessa.

Tablet-tietokone on joulukaupan hittituote

Tämän joulun varsinainen hittilahja on tablet-tietokone. “Huimasta määrästä lahjapaketteja tulee löytymään aattoiltana tablet. Lahjaksi aiottu tablet kannattaa hankkia mahdollisimman nopeasti, sillä kysyntä on jouluna sellaista, että saatavuutta ei välttämättä varsinkaan lähempänä aattoa enää pystytä turvaamaan”, Aavikko kertoo.

Marraskuussa tablet-valikoman myydyimpiä olivat Apple iPad Air ja Samsung Galaxy Tab3 10.1. Uutta iPad Airia menisi Aavikon mukaan kaupaksi paljon enemmänkin, mutta sen saatavuus ei ole riittänyt kattamaan suurta kysyntää.

Tablet-markkinan uusin tulokas on Windows RT 8.1 -käyttöjärjestelmällä varustettu Nokia LUMIA 2520, jonka myynti alkaa DNA Kaupoissa ja DNA:n verkkokaupassa keskiviikkona 4. joulukuuta. Nokia tuo vihdoin myyntiin odotetun Windows- laitteensa ja kiinnostus ennakkoon on ollut hyvää.

DNA:n myydyimmät puhelimet, marraskuu 2013

1. iPhone 5s *
2. Samsung Galaxy Trend
3. Samsung Galaxy S III 4G *
4. Nokia 301
5. Nokia Lumia 520
6. iPhone 4s
7. Samsung Galaxy xCover II
8. Samsung Galaxy SII Plus
9. Samsung Galaxy Y
10. Samsung Galaxy S4 *

* = 4G LTE -puhelin.

Sonera: iPhonet kärjessä myös marraskuun top 10-listalla

Apple-iPhone-5S_oblique

Applen iPhonet valtasivat listan kärjen myös marraskuussa Sonera Tukun myydyimpien puhelinten listalla.

Uudet iPhonet veivät Applen kolmoisvoittoon Soneran myydyimpien puhelinten listalla marraskuussa. Kestosuosikit Samsung Galaxy Trend ja Galaxy Xcover 2 pitivät asemansa, ja Nokian Lumioista listalle palasivat mallit 625 ja 925.

Sonera Tukun myydyimmät puhelinmallit marraskuussa (suluissa sijoitus lokakuussa)

1. (1.)   Apple iPhone 5s
2. (3.)   Apple iPhone 
4s
3. (2.)   Apple iPhone 5c
4. (4.)   Samsung Galaxy Trend
5. 
( – )  Nokia Lumia 625
6. (8.)   Samsung Galaxy Xcover 2
7. ( – )  Sony Xperia V
8. (7.)   Nokia 301
9. (9.)   Nokia Lumia 520
10. 
( – )            Nokia Lumia 925

“Marraskuu ei tuonut dramaattisia muutoksia myydyimpien puhelinten listalle edelliskuusta tuttujen mallien säilyttäessä asemansa – joskin laajan Lumia-malliston suosituimmat puhelimet vaihtelevat kuukaudesta toiseen. Toisaalta kolmen suurimman valmistajan joukkoon nousi uusi merkki Sony, ja alkava joulusesonki tuo varmasti vielä omat mausteensa loppuvuoden kisaan. Odotamme tablettien nousevan merkittävään asemaan tämän vuoden joulumyynnissä, vaikka myös älypuhelimet säilyttävät paikkansa joulun toivelahjojen listalla”, sanoo Soneran myyntijohtaja Petri Lahtinen .

Sonera tarjoaa tietoliikenne- viestintä- ja televisiopalveluja kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille Suomessa. Palvelumme yhdistävät ihmiset heille tärkeisiin yhteisöihin ja asioihin sekä lisäävät jokapäiväisen elämän mukavuutta ja laatua. Yrityksille luomme kestävää kehitystä tukevia viestintäratkaisuja, jotka vapauttavat aikaa ja energiaa tuottavaan työhön ja kasvuun. Soneralla oli vuoden 2012 lopussa 4,4 miljoonaa kiinteän ja matkaviestinverkon liittymäasiakasta Soneran palveluksessa työskentelee 4 000 henkilöä, ja yhtiö toimii noin 30 paikkakunnalla ympäri Suomea. www.sonera.fi