Mobiiliparkki

Yhteystiedot: Kerttu Vali, Pajamäenkatu 14, 48600 Kotka email: mobiiliparkki@victoriamedia.fi

DNA myy tänään maailman ensimmäiset Jolla-puhelimet

Dropbox - DNA_Jolla - Google Chrome_2013-11-27_12-50-31

Maailman ensimmäiset Jolla-puhelimet myydään tänään klo 19 alkaen DNA:n tapahtumassa Helsingin Narinkkatorilla. Puhelinta jonottaa 450 nopeinta Jollan ennakkovarauksen tehnyttä, jotka ovat ilmoittautuneet tapahtumaan.

Narinkkatorille on rakennettu ”Maailman hauskin jono” eli tapahtuma, jossa ensimmäisille ennakkovaraajille myydään puhelimet jonotusjärjestyksessä. Jonotuksen aikana luvassa on monenlaista ohjelmaa ja juhlatunnelmaa. Jonoon ensimmäiseksi ehtivä, maailman ensimmäinen Jolla-puhelimen ostaja pääsee tekemään kaupat puhelimestaan noin klo 19.

– Tämä on hieno hetki ja tunnelma on korkealla. Jo yli vuoden pituinen yhteinen taival Jollan kanssa etenee nyt uuteen vaiheeseen, kun puhelin tulee markkinoille ja kuluttajat pääsevät mukaan kehittämään Jolla-puhelinta, kertoo DNA:n Jolla-projektista vastaava Cedric Kamtsan.

DNA tarjosi nopeimmille Jollan ennakkovaraajille mahdollisuutta ostaa puhelimensa 450 ensimmäisen joukossa tämänpäiväisessä lanseeraustilaisuudessa. Kaikki paikat tapahtumaan varattiin hetkessä.

Lisää Jolla-puhelimia tulee myyntiin joulukuussa. Puhelimen ennakkovaraajia on Suomessa vielä tuhansia ja he kaikki tulevat saamaan puhelimensa ensimmäisten joukossa. Kun kaikille ennakkovaraajille on annettu mahdollisuus hankkia oma Jollansa, puhelin tulee yleiseen myyntiin DNA Kauppoihin joulukuun alkupuolella.

– Kiinnostus Jollaa kohtaan on ollut merkittävää koko maassa ja lanseeraustilaisuuteenkin saapuu ennakkovarauksen tehneitä Jolla-faneja ympäri Suomea. On todella upeaa päästä tekemään kaupat maailman ensimmäisen Jolla-ostajan kanssa, kertoo DNA Kaupan toimitusjohtaja ja pop-up -myyntitapahtuman isäntä Sami Aavikko.

DNA on osallistunut tiiviisti Jollan tuotekehitykseen ja kaupallistamiseen ja sillä on operaattoreista yksinoikeus myydä Jolla-puhelimia Suomessa lanseerausvaiheessa.

DNA: Ensimmäiset Jollat tulevat menemään kuin kuumille kiville

Hero-1A

Jollan myynnin marraskuun lopussa aloittava DNA odottaa puhelimesta kiinnostavaa vaihtoehtoa asiakkailleen. Maailman ensimmäisen Jollan taustalla on DNA:n ja Jollan reilun vuoden jatkunut yhteistyö. Näin tiivis yhteistyö operaattorin ja puhelinvalmistajan välillä jo ennen puhelimen lanseerausta on ainutlaatuista. Kysyntää Jollalle on ennakkovarausten perusteella koko maassa.

Maailman ensimmäiset Jolla-älypuhelimet tulevat DNA:n myyntiin 27.11.2013. Kiinnostus uudenlaista vaihtoehtoa kohtaan on ollut suurta ja odotukset asiakaskunnassa ovat korkealla.

– Jolla kiinnostaa hienon tarinansa vuoksi ja varmasti myös siksi, että se on kokonaan uudenlainen vaihtoehto. DNA:lle on suomalaisena operaattorina tärkeää voida tukea uutta suomalaista menestystarinaa, jossa näemme huikean potentiaalin. Hyödynnämme myös omassa toiminnassamme rohkeasti start-up -henkistä etenemistapaa, sanoo DNA:n Jolla-projektista vastaava johtaja Cedric Kamtsan.

DNA on osallistunut aktiivisesti Jollan tuotekehitykseen.

– Tiivis yhteistyö Jollan kanssa on ollut meille todella kiinnostava mahdollisuus. Olemme tuoneet tuotekehitykseen kuluttajanäkökulmaa ja vaikuttaneet myös puhelimen designiin ja käytettävyyteen, Kamtsan sanoo.

Jollan ideana on jatkuva tuotekehitys yhdessä sen käyttäjien kanssa.

– Jolla sopii ihmiselle, joka tahtoo yksilöllisen puhelimen ja haluaa myös itse muokata siitä itselleen sopivan. Jollaa tehdään co-creation -hengessä ja puhelin kehittyy jatkuvasti asiakkailta saatavan näkemyksen mukaan. Tähän asti me DNA:lla olemme toimineet tällaisen sparraajan roolissa, jatkossa pallo siirtyy enemmän Jolla-käyttäjille, Kamtsan kertoo.

Ensimmäiset pääsevät ostamaan Jollansa

Odotettujen Jolla-älypuhelimien myynti alkaa 27.11.2013, kun Helsingin Narinkkatorille perustettava pop-up DNA Kauppa avaa ovensa yhden illan ajaksi. Maailman ensimmäiset Jolla-puhelimet myydään ennakkovaraajille, jotka ovat saaneet kutsun lanseeraustapahtumaan. Narinkkatorin pop-up DNA Kauppaan myyntiin tuleva ensierä koostuu 450 puhelimesta.

Lanseeraustapahtuman kutsut lähetettiin ensimmäisille ennakkovaraajille viime viikolla ja tapahtuma täyttyi viimeistä ilmoittautumispaikkaa myöten. Loput ennakkovaraajat pääsevät ostamaan puhelimensa joulukuun alkupuolella. Kaikille Jollan ennakkovaraajille tullaan lähettämään sähköpostitse toimintaohjeet puhelimen ostoon.

Kysyntää koko Suomessa

Jollan on voinut varata toukokuusta 2013 lähtien ja ennakkovaraajia on Suomessa tuhansia. Kiinnostus puhelinta kohtaan on vahvaa koko maassa. Kolmasosa Suomen ennakkovaraajista on pääkaupunkiseudulta, mutta ennakkovarauksia on tehty tasaisesti kaikista suurimmista kaupungeista – myös maaseudulta pohjoisinta Lappia myöten.

Selkeä enemmistö Jollan ennakkovaraajista on miehiä.

DNA:lla on operaattoreista yksinoikeus myydä Jolla-puhelimia Suomessa lanseerausvaiheessa. Joulukuun alkupuolella puhelimet tulevat yleisesti myyntiin DNA Kauppoihin. Muualle maailmaan varatut puhelimet toimittaa Jolla itse.

Jolla pohjautuu aidosti avoimeen ja erilaiseen Sailfish OS -mobiilikäyttöjärjestelmään. Sen vaivaton elepohjainen käyttöliittymä ja Android (TM) -sovellusten yhteensopivuus tekevät siitä suunnannäyttäjän. Lisätietoa Jolla-puhelimesta osoitteessa www.jolla.com.

DNA Oy on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yksityishenkilöille ja yrityksille laadukkaita, viimeisintä teknologiaa hyödyntäviä puhe-, data- ja tv-palveluita. DNA:n viisi miljoonaa suomalaista tavoittava 3G-verkko laajenee edelleen, ja 4G-verkot ulottuvat koko ajan uusiin kaupunkeihin ja taajama-alueille. DNA:n liikevaihto vuonna 2012 oli 769 miljoonaa euroa ja liikevoitto 56 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli kolme miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon asiakkuutta. DNA ja WELHO ovat DNA Oy:lle rekisteröityjä tavaramerkkejä. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi.

Jolla Oy kehittää mobiililaitteita ja avointa Sailfish-moniajokäyttöjärjestelmää suositun MeeGo-järjestelmän jatkajana. Yhtiön pääkonttori on Helsingissä, ja yhtiöllä on toimipisteet lisäksi Tampereella ja Hong Kongissa.

Suuret ikäluokat älypuhelinten ja tablettien suuri kohderyhmä – palveluita käytetään kuitenkin rajallisesti

ur3gbjr54wtiecqiuddw

Kuluttajat ympäri maailman käyttävät mobiililaitteita enemmän kuin koskaan aiemmin. Deloitten tutkimuksesta selviää, etteivät suomalaiset vielä hyödynnä laitteiden ominaisuuksia ja palveluita laajasti. Yli 55-vuotiaat suomalaiset saavuttavat vauhdilla nuorempiaan laitteiden määrällä mitattuna. Kun älypuhelimien ja tablettien käyttö vanhempien ikäluokkien keskuudessa kasvaa, palveluiden käyttötavat todennäköisesti myös muuttuvat.

Asiantuntijaorganisaatio Deloitten kolmas kansainvälinen Global Mobile Consumer Survey tarjoaa katsauksen lähes 40 000 kuluttajan mobiilikäyttäytymiseen 20 eri maassa. Suomesta tutkimukseen vastasi 1 000 kuluttajaa. Tämän vuoden kyselyssä tutkittiin mobiililaitteiden kulutuksen eri osa-alueita laitteen omistajuuden määrittämisestä käytön ymmärtämiseen asti sekä mobiilisovelluksia, hinnoittelua ja laskutusta, digitaalista sisältöä sekä mobiilimainontaa.

Vuoden 2013 loppuun mennessä ennustetaan olevan käytössä yli 2 miljardia älypuhelinta, 300 miljoonaa tablettia ja miljardi kannettavaa tietokonetta maailman laajuisesti. Laitteista yhä suurempi osa on yhteydessä internetiin. Tietoliikenteen määrän ennustetaan kasvavan nopeasti.

”Mobiililaitteiden määrä kasvaa edelleen vahvasti Suomessa. Useat kuluttajat käyttävät laitteitaan perinteisin tavoin: soittamalla puheluita ja lähettämällä tekstiviestejä. Älylaitteiden kasvava määrä lisää luonnollisesti erilaisten palveluiden käyttöä. Palvelujen hyödyntäminen on kuitenkin vielä suhteellisen rajallista laitteiden määrään verrattuna”, sanoo Deloitten teknologia, media ja telekommunikaatio -toimialan vetäjä Jukka-Petteri Suortti.

Kasvusta huolimatta Suomi Euroopan keskiarvoa jäljessä
Suomalaiset vastaajat omistavat tai käyttävät keskimäärin 4,5 kannettavaa laitetta. Kehittyneiden maiden keskiarvo on 5,3 laitetta. Tutkimukseen osallistuneista maista Suomessa älypuhelimien omistuksessa on tapahtunut nopein kasvu (15 %) edellisvuoteen verrattuna. Kyselyyn vastanneista suomalaisista 51 % kertoi omistavansa älypuhelimen. Tämä on 42 % enemmän kuin vuonna 2012. Nopeasta kasvusta huolimatta Suomi on jäljessä Euroopan keskiarvoa (55 %).

Tutkimuksen mukaan myös tablettien käytön kasvutahti on nopeinta Suomessa. Laitteiden omistajien määrä kolminkertaistui vuoden aikana 7 prosentista 20 prosenttiin. Suomi on kuitenkin tablettien käytössä edelleen jäljessä Euroopan keskiarvoa, joka on 31 prosenttia.

Suurten ikäluokkien potentiaali hyödyntämättä
Tutkimuksesta selviää, että maailmanlaajuisesti suuret ikäluokat ovat yhä hyödyntämätön asiakassegmentti, jolle tulisi kohdistaa paremmin markkinointia. ”Elinajanodotteen kasvaessa vanhemmat kuluttajat jatkavat pidempään työelämässä ja myös kiinnostuvat teknologiasta. Vaikka he ovat aikaisemmin omaksuneet uusia laitteita heikosti, tutkimus paljastaa että iäkkäämmät käyttäjät alkavat nyt ottaa nuorempiaan kiinni”, huomauttaa Suortti.

”Monet puhelinoperaattorit ovat jättäneet huomiotta vanhemmat väestöluokat ja lähestyneet heitä samalla, nuoremmille suunnatulla luovuutta ja dynaamisuutta painottavalla markkinointistrategialla. Jos halutaan saada vanhempien kuluttajien potentiaali täyteen käyttöön ja motivoida heitä omaksumaan uusia teknologioita tulisi avainasemassa olla asiakaspalvelu, käyttökoulutus ja käytön tuki. Tämä tulisi huomioida myös markkinoinnissa”, Suortti painottaa.

Suomessa tablettien omistajuus on kasvanut merkittävästi yli 55-vuotiaiden ikäryhmässä. Ikäryhmässä tabletteja on 20 prosentilla, mikä on sama määrä kuin keskimäärin kaikilla suomalaisilla vastaajilla. Vuonna 2012 vain viisi prosenttia yli 55-vuotiasta omisti tabletin. Yli 55-vuotiasta 37 % omistaa älypuhelimen. Kun tämän ikäryhmän kuluttajat valitsevat puhelinta, pitävät he luotettavuutta, akun kestoa ja hintaa tärkeämpinä valintakriteereinä kuin nuoremmat ikäluokat. Nuoremmat painottavat ulkonäköä, käytettävyyttä, kosketusnäyttöä ja käyttöjärjestelmää.

Hinta yhä merkittävin erotteleva tekijä
Suomalaisille vastaajille hinta on merkittävin tekijä valittaessa operaattoria, vaikka sen painoarvo on hieman laskenut. Erityisesti peruspuhelinten käyttäjät painottavat hintaa. Muut palvelut samalta palveluntarjoajalta nähdään myös tärkeinä valintakriteereinä. Älypuhelimien ja tabletin omistajat painottavat enemmän palvelun laatua.

Monista muista vastaajamaista poiketen suomalaiset kuluttajat nauttivat älypuhelimissaan rajattomasta tiedonsiirrosta mobiiliverkon yli. Yli puolella (52 %) älypuhelimen omistajista on rajaton datapaketti ja 21 prosenttia suomalaisvastaajista ei ole tietoinen pakettinsa tyypistä. Näin ollen tiedonsiirto ei vaikuta olevan ongelma suomalaisille älypuhelinten käyttäjille.

4G-tekniikka ei ole vielä merkittävä tekijä Suomessa. Tietoisuus neljännen sukupolven matkapuhelintekniikasta on matala, erityisesti naisten keskuudessa.

Tutustu tutkimukseen täällä.

Helsinki edelläkävijöiden joukossa Ericssonin kansainvälisessä kaupunkivertailussa

ns-city-index-report-2013

Helsinki sijoittui yhdeksänneksi Ericssonin City Index -vertailussa, jossa selvitetään, miten eri kaupungit hyödyntävät viestintäteknologiaa ja millainen on niiden sosiaalinen, ekologinen ja taloudellinen tilanne. Vertailussa oli mukana 31 eri suurkaupunkia ympäri maailmaa.

Helsinki asettui selkeästi edelläkävijöiden ryhmään, jossa kaupungit ovat sekä edistyksellisiä teknologian hyödyntäjiä että hyvinvoivia sosiaalisella, ekologisella ja taloudellisella mittaristolla. Erot johtavien kaupunkien välillä eivät olleet suuria ja kaikki pohjoismaiset pääkaupungit sijoittuivat listalla 10 parhaan joukkoon Tukholman ollessa listan kärjessä.

Networked Society City Index pureutuu erityisesti siihen, miten teknologiset investoinnit ovat yhteydessä taloudelliseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Yli puolet maapallon väestöstä asuu kaupungeissa, ja YK:n ennusteen mukaan vuoteen 2050 mennessä jo kaksi kolmasosaa väestöstä asuu kaupungeissa. Kaupunkien haasteena on saada kasvu myös taloudellisesti, sosiaalisesti ja ekologisesti kestäväksi. Ericssonin vertailun mukaan viestintäteknologialla on vahva rooli siinä, että kaupungit kykenevät vastamaan tähän haasteeseen.

key-city-results_report_2013

”On ehkä liian dramaattista sanoa, että viestintäteknologioihin investoimalla saataisiin suoraan ja välittömästi parannettua myös kaupunkien yhteiskunnallista ja taloudellista tilannetta, mutta voidaan kyllä sanoa, että nämä kietoutuvat tiiviisti yhteen. Viestintäteknologian on todettu parantavan tehokkuutta, muun muassa synnyttämällä uudenlaista verkostoitumista ja innovaatioita. Lisäksi teknologia helpottaa hallinnon, terveydenhoidon ja opetuksen saavutettavuutta kansalaisten näkökulmasta. Se vaikuttaa myös ympäristöön muun muassa etätöiden yleistymisen sekä älykkään liikenteen ratkaisujen myötä”, toteaa Suomen Ericssonin toimitusjohtaja Olli Sirkka.

Viestintäteknologia luo alustan, joka mahdollistaa tietointensiivisen yhteistyön yritysten, julkisen sektorin ja kansalaisten välillä, stimuloi erikoistumista ja tehokkaiden informaatiopalveluiden syntymistä. Yritykset ja organisaatiot pystyvät tehokkaasti yhdistämään resurssejaan ja tarjoamaan ratkaisuita ja palveluita, joita ne eivät yksinään pystyisi tarjoamaan. Se luo pohjan tehokkaalle ja kustannustehokkaalle toiminnalle.

Helsinki sijoittui hyvin viestintäteknologian kokonaiskäyttöä koskevassa vertailussa. Älypuhelinten käyttöaste oli Helsingissä erittäin korkea. Lisäksi tietokoneiden käyttöaste oli yksi vertailun korkeimmista. Sen sijaan tablet-laitteiden määrä oli suhteellisen alhainen.

Nyt Helsinki sai myös kehuja kiinteän ja mobiililaajakaistan nopeudesta ja siitä, että ne ovat laajasti myös kansalaisten käytössä. Lisäksi raportissa mainittiin Helsingin panostukset avoimien datan hyödyntämiseksi Helsinki Region Infoshare –hankkeen avulla. Parannettavaa olisi kaistanleveydessä ja Wi-Fi-hotspotien määrässä. Wi-Fi-hotspotit ovat avoimia laajakaistaa tarjoavia pisteitä, joiden avulla esimerkiksi ulkomaiset turistit voivat saada internetyhteyden ilman datasiirtomaksuja. Lisäksi Helsingissä tietoliikennekustannukset ovat edulliset.

ns-city-index-report-2013(pdf)

Ericsson on maailman johtava viestintäteknologian ja -palveluiden toimittaja. Reaaliaikaiset ja tehokkaat ratkaisumme mahdollistavat verkottuneen yhteiskunnan, joka tuo mukanaan meille kaikille edellytykset opiskella, tehdä töitä ja elää elämäämme vapaammin, kestävän kehityksen yhteiskunnissa maailman ympäri.

Tarjoamme informaatio- ja viestintäteknologian palveluita, ohjelmistoja ja infrastruktuuria teleoperaattoreille ja muille toimialoille. Nykyään yli 40 prosenttia maailman mobiililiikenteestä kulkee Ericssonin verkkojen kautta, ja asiakkaidemme verkot, joita tuemme, palvelevat yli 2,5 miljardia palvelunsaajaa.

Toimimme 180 maassa ja työllistämme yli 110 000 työntekijää. Vuonna 1876 perustetun yrityksen pääkonttori on Tukholmassa Ruotsissa. Vuonna 2012 konsernin liikevaihto oli 33,8 miljardia Yhdysvaltain dollaria (227,8 miljardia Ruotsin kruunua). Ericsson on listattu Tukholman NASDAQ OMX -pörssissä ja NASDAQ-pörssissä New Yorkissa.

www.ericsson.com
www.twitter.com/ericssonpress
www.facebook.com/technologyforgood
www.youtube.com/ericssonpress

DNA tuo myyntiin maailman ensimmäiset Jolla-puhelimet 27.11.2013

3-Sailfish-OS-UI

Jolla ja DNA ovat tehneet tiivistä yhteistyötä yli vuoden ajan. DNA on antanut Jollalle kuluttajanäkökulmaa ja vaikuttanut puhelimen kehitykseen Jollalle ominaisessa yhteiskehityshengessä. Yhteistyö huipentuu marraskuun lopussa maailman ensimmäisten Jolla-puhelimien lanseeraukseen.

Odotettujen Jolla-puhelimien myynti alkaa 27.11.2013, kun Helsingin Narinkkatorille perustettava pop-up DNA Kauppa avaa ovensa yhden illan ajaksi.

– DNA:lle on suomalaisena operaattorina ollut erittäin tärkeää saada tukea suomalaista menestystarinaa, jossa näemme huikean potentiaalin. Jolla-puhelimia on odotettu innolla ja pitkä odotus päättyy, kun saamme ensimmäiset Jollat myyntiin Narinkkatorilla 27. marraskuuta, iloitsee DNA:n puhelinliiketoiminnan johtaja Cedric Kamtsan.

Maailman ensimmäiset Jolla-puhelimet myydään ensisijaisesti ennakkovaraajille, jotka saavat kutsun lanseeraustapahtumaan. Narinkkatorin pop-up DNA Kauppaan myyntiin tuleva ensierä koostuu 450 puhelimesta.

– Jolla kiinnostaa valtavasti. Koska Jollan perusajatus on kehittää puhelinta co-creation -hengessä yhdessä käyttäjien kanssa, tuntui, että on hienointa lanseerata puhelin päästämällä innokkaimmat tutustumaan puhelimeen heti kun ensimmäinen erä on saatavilla, Kamtsan jatkaa.

– DNA on toiminut sparraajanamme ja tuonut tuotekehitykseen tärkeää kuluttajanäkökulmaa. Ensimmäisen Jolla-puhelimen lanseerauksen myötä kaikki on valmista kuluttajien mukaan kutsumiselle. Kehitystyö ei pääty tähän, vaan nyt se jatkuu yhdessä kuluttajien kanssa, toimitusjohtaja Tomi Pienimäki Jollalta sanoo.

Jollan on voinut varata toukokuusta 2013 lähtien ja ennakkovaraajia on Suomessa tuhansia. Ensimmäiset heistä saavat puhelimensa 27.11. lanseeraustapahtumassa ja loput ennakkovaraajat pian tämän jälkeen – kaikkiin ennakkovaraajiin ollaan erikseen yhteydessä. Joulukuun alkupuolella Jolla-puhelimet tulevat yleisesti myyntiin DNA Kauppoihin.

DNA:lla on operaattoreista yksinoikeus myydä Jolla-puhelimia Suomessa.

Jolla pohjautuu aidosti avoimeen ja erilaiseen Sailfish OS -mobiilikäyttöjärjestelmään. Sen vaivaton elepohjainen käyttöliittymä ja Android (TM) -sovellusten yhteensopivuus tekevät siitä suunnannäyttäjän. Lisätietoa Jolla-puhelimesta osoitteessa www.jolla.com.

DNA Oy on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yksityishenkilöille ja yrityksille laadukkaita, viimeisintä teknologiaa hyödyntäviä puhe-, data- ja tv-palveluita. DNA:n viisi miljoonaa suomalaista tavoittava 3G-verkko laajenee edelleen, ja 4G-verkot ulottuvat koko ajan uusiin kaupunkeihin ja taajama-alueille. DNA:n liikevaihto vuonna 2012 oli 769 miljoonaa euroa ja liikevoitto 56 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli kolme miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon asiakkuutta. DNA ja WELHO ovat DNA Oy:lle rekisteröityjä tavaramerkkejä. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi.

Jolla Oy kehittää mobiililaitteita ja avointa Sailfish-moniajokäyttöjärjestelmää suositun MeeGo-järjestelmän jatkajana. Yhtiön pääkonttori on Helsingissä, ja yhtiöllä on toimipisteet lisäksi Tampereella ja Hong Kongissa.

Ericsson: vuoteen 2019 mennessä 5,6 miljardia älypuhelinliittymää

ericsson-mobility-report-november-2013

Ericsson ennustaa, että mobiililiittymien määrä kasvaa vuoteen 2019 mennessä 9,3 miljardiin. Niistä 5,6 miljardia eli yli 60 prosenttia on älypuhelinliittymiä. Nämä luvut selviävät Ericssonin tänään julkaistusta Mobility-raportista, joka tutkii mobiililaajakaistoja ja niiden käyttöä.

Älypuhelinten käyttöä helpottaa myös se, että 3G-verkkojen odotetaan kattavan vuoteen 2019 mennessä jo 90 prosenttia maailman väestöstä. Lisäksi 65 prosentilla eli melkein kahdella kolmasosalla maailman väestöstä on tuolloin pääsy 4G/LTE-verkkoihin.

Tällä hetkellä älypuhelimet edustavat 25–30 prosenttia kaikista maailman matkapuhelinliittymistä. Vuoden 2013 kolmannella neljänneksellä kuitenkin jo 55 prosenttia myydyistä matkapuhelimista oli älypuhelimia.

”Suomalaiset kuluttajat ovat perinteisesti olleet kiinnostuneita mobiiliteknologian hyödyntämisestä. Viime viikolla julkistetun Tilastokeskuksen raportin mukaan jo 56 prosentilla suomalaisista on älypuhelin käytössään. Lisäksi Suomi on yksi kärkimaista mobiililaajakaistan hyödyntämisessä”, kertoo Suomen Ericsson toimitusjohtaja Olli Sirkka.

Myös maailmanlaajuisesti älypuhelinten suosio on kasvanut ilmiömäisellä vauhdilla, ja Ericssonin uuden Mobility-raportin mukaan sama kehitys jatkuu.

”Seuraavien kuuden vuoden sisällä älypuhelinliittymiä on jo kolme kertaa niin paljon kuin nyt. Trendiä pitävät yllä Kiina ja muut kehittyvät markkinat edullisten älypuhelinmallien saapuessa näille markkinoille“, sanoo Olli Sirkka.

Vuosien 2013 ja 2019 välillä älypuhelinliikenne kasvaa kymmenenkertaiseksi nykyisestä, 10 eksatavuun. Vuonna 2019 videokuvan osuus mobiilidataliikenteestä on yli 50 prosenttia, ja se kasvaa vuosittain 55 prosenttia. Sosiaalisten verkostojen sekä verkkopalveluiden osuus puolestaan ovat kummatkin 10 prosenttia.

global-mobile-technology

Sovelluskattavuuteen kiinnitettävä yhä enemmän huomiota

Ericssonin uusimmassa Mobility-raportissa analysoidaan myös entistä tarkemmin sovelluskattavuutta, joka on uusi tapa arvioida verkon suorituskykyä ja käyttäjäkokemusta.

”Sovelluskattavuus kertoo, mitkä sovellukset toimivat milläkin verkon alueella mobiiliverkon kuuluvuusalueen sisällä. Esimerkiksi kuuluvuuden raja-alueilla sosiaalisen median palvelut kuten Facebook saattavat toimia vielä täysin moitteetta, kun taas esimerkiksi YouTuben tyyliset videopalvelut eivät enää toimi, koska ne eivät saa varattua riittävää kapasiteettia videoiden toistamiseen. Sovelluskattavuudella yritetään siis havainnollistaa selkeämmin verkon laatua ja toimivuutta verrattuna perinteiseen puheluiden kuuluvuuskarttaan nimenomaan älypuhelinkäyttäjien näkökulmasta”, kertoo Olli Sirkka.

Ericssonin raportissa keskitytään erityisesti sisätilojen ja kaupunkiympäristöjen sovelluskattavuuteen. Radiosignaalit heikentyvät nopeasti, kun ne kulkevat rakennusten ja tiheiden käyttäjäkeskittymien läpi. Esimerkiksi talojen rakennusmateriaali ja korkeus aiheuttavat lisähaasteita. Ericsson vertailee nyt simulointitekniikalla kolmella eri tavalla tuotettua mobiiliverkon sisäpeittoa ja sovellusten toimivuutta nykyaikaisessa tornitalossa.

”Hyvä mobiilikattavuus on yksi tärkeimmistä tekijöistä, jotka tuovat tyytyväisyyttä kaupunkilaisten arkeen. Kun suurin osa mobiililiikenteestä on lähtöisin kaupungeista, on olennaista kiinnittää tähän seikkaan entistä enemmän huomiota”, toteaa Olli Sirkka.

Koko Mobility-raportti on katsottavissa osoitteessa:

www.ericsson.com/ericsson-mobility-report

Ericsson on myös tuottanut Traffic Exploration -työkalun Mobility-raportin taulukoiden visualisointiin. Raportin tietoja voidaan jakaa muun muassa maantieteellisen alueen, tilaajakannan, teknologian, verkkoliikenteen tai laitetyypin mukaan. 

Käyttäjät uskovat älypuhelinpalveluiden viisinkertaistuvan kolmessa vuodessa

smartphones-change-cities

Älypuhelinten käyttäjät uskovat erilaisten mobiilipalveluiden saatavuuden ja suosion kasvavan vauhdikkaasti tulevien vuosien aikana. Ericssonin vastavalmistuneesta tutkimuksesta käy ilmi, että käyttäjät odottavat erityisesti erilaisten kaupunkielämää helpottavien älypuhelinratkaisujen määrän kolminkertaistuvan vuodessa ja viisinkertaistuvan kolmessa vuodessa.

Kaupungissa asumisen parhaina puolina pidetään kauppojen ja ravintoloiden tarjontaa sekä vapaa-ajan mahdollisuuksia. Niinpä myös niihin liittyviä mobiilipalveluita kaivataan.

”Ennustamme, että kaupassakäyntiin, ulkona syömiseen ja viihteen kuluttamiseen liittyvät älypuhelinpalvelut kasvattavat suosiotaan jo lähitulevaisuudessa. Tällaiset mobiilipalvelut muuttavat elämää kaupungeissa ja lisäävät ihmisten tyytyväisyyttä”, sanoo Suomen Ericssonin toimitusjohtaja Olli Sirkka.

smartphones_change_cities_infographic_landscape

Esimerkkejä kaupunkielämää helpottavista älypuhelinpalveluista ovat ystävien suositteluja esittelevät sosiaaliset ravintolaoppaat, urheilusuoritusta analysoivat ja neuvoja antavat reaaliaikaiset digivalmentajat, muiden tekemiä ostoksia listaavat tilannekohtaiset ostosuositukset,  mobiilimenut ja -pöytävaraukset sekä verkko-ostokset, joissa tavara toimitetaan jo saman päivän aikana.

Ericssonin tutkimuksessa älypuhelinten käyttäjiä pyydettiin arvioimaan kaupunkielämän eri osa-alueisiin liittyviä uusia mobiiliratkaisuja. Vastaajista esimerkiksi 61 prosenttia odottaa sen, että ravintolan käyttämät ruoka-aineet voi tarkistaa omalla matkapuhelimellaan, olevan peruspalvelu kolmen vuoden sisällä. Melkein 80 prosenttia älypuhelinten käyttäjistä puolestaan uskoo, että mobiilivaraukset, mobiiliravintolaoppaat ja samana päivänä toimitettavat ostoskoripalvelut ovat pian yleisesti kaikkien kaupunkilaisten ulottuvilla.

Tyytymättömimpiä kaupungeissa asuvat ovat maailmanlaajuisesti lasten- ja vanhustenhoitoon, viestintään viranomaisten kanssa sekä liikenteeseen. Myös näihin odotetaan saatavan apua älypuhelinpalveluiden kautta.

“Tutkimus osoittaa, kuluttajat todella odottavat keksintöjä, joilla helpotetaan heidän jokapäiväistä elämäänsä. Verkottuneessa yhteiskunnassa tällaiset arkea parantavat innovaatiot ovat mahdollisia”, toteaa Olli Sirkka.

Ericssonin tutkimukseen osallistui 7 500 iältään 15–69-vuotiasta älypuhelinkäyttäjää Lontoossa, New Yorkissa, Pekingissä, São Paolossa ja Tokiossa. Ericssonin ConsumerLab kerää vuoden ympäri tietoa maailmanlaajuisen kuluttajatutkimusohjelmansa kautta. Ohjelmassa haastatellaan vuosittain 100 000 yksilöä yli 40 maasta.

smartphones-change-cities

smartphones_change_cities_infographic

landscapesmartphones_change_cities_infographic_portrait

Elisan lokakuun myydyimmät puhelimet: 4G-laitteiden osuus kokonaismyynnistä jo yli 40 %

4G-laitteiden osuus on noussut Elisan kokonaismyynnissä yli 40 prosenttiin. Laitteiden 4G-kyvykkyyttä arvostetaan kutakuinkin yhtä paljon henkilö- ja yritysasiakkaiden keskuudessa. Yritysten ostokäyttäytymisen osalta on nähtävissä se muutos, että uutuuspuhelinten hankinnassa ei enää odotella kuukausia entiseen tapaan.

Elisan 4G-liittymämäärien kasvu osoittaa, että 4G-kyvykkyys on noussut tärkeäksi puhelimen valintakriteeriksi.

– Vielä vuosi sitten ensimmäisten 4G-laitteiden tullessa myyntiin niitä käytettiin useasti 3G-liittymällä. Nykyään asiakkaamme haluavat selvästi hyödyntää nimenomaan laitteensa nopeampia yhteyksiä. Tämä näkyy siinä, että 4G-puhelimen hankinnan yhteydessä yhä useampi päivittää nykyisen liittymänsä tai hankkii 4G-kyvykkään uuden liittymän, kertoo Henri Korpi Elisalta.

Henkilöasiakkaiden lokakuun myydyimpien puhelinten listalla eri valmistajien lippulaivamallit ovat kaikki hyvin edustettuina. Nyt henkilöasiakkaiden listalla 11. olevan iPhone 5S:n kohdalla on huomioitava, että se ehti olla lokakuussa myynnissä alle viikon. Applen uutuuspuhelimet, iPhonet 5S ja iPhone 5C, tulivat myyntiin 25.10.

Yritysasiakkaiden listalla iPhone 5S on nyt sijalla 5. Uutuuspuhelimen hyvä menestys heti tuoreeltaan kertoo yritysten ostokäyttäytymisessä tapahtuneesta muutoksesta. Aikaisemmin yritykset ostivat uutuuspuhelimia vasta kuukausia myynninaloituksen jälkeen, nyt yrityksiinkin ostetaan aikailematta uusia malleja innokkaimpien kuluttajien tapaan.

Phablet-valikoima laajenee

Nokian kuusituumaisen Lumia 1520:n ennakkomyynti alkoi tänään 1.11.

– On hyvä, että noin kuusituumaisten laitteiden valikoima laajenee koskemaan myös Windows Phone -käyttöjärjestelmää, joka on yrityksissä erityisessä suosiossa. Sekä yritysten sisäisiä että asiakkaalle näkyviä sovelluksia on entistä helpompi käyttää tämänkokoisilla laitteilla. Tuottavuutta voidaan parantaa merkittävästi, kun myynti- tai kenttätyötä ohjaavia sovelluksia käytetään näillä laitteilla ja hyödynnetään samalla 4G-nopeuksia,Jorma Niemelä kertoo.

Samsung on ollut edelläkävijä nyt laajenevassa, noin kuusituumaisten laitteiden kategoriassa.

– Uskomme, että Aasiassa ja Keski-Euroopassa hyvin suosittu laitekategoria tulee ottamaan vahvemmin sijaa Suomessa, kun Samsungin mallien lisäksi tarjolle tulee myös muita Android-uutuuksia ja Lumia 1520, Niemelä jatkaa.

Elisan myydyimmät puhelimet henkilöasiakkaille lokakuussa 2013:

1. Samsung Galaxy S III
2. Nokia Lumia 520
3. Nokia 301
4. Samsung Galaxy Trend
5. Samsung Galaxy S4
6. Nokia Lumia 1020
7. Samsung Galaxy S III Mini
8. Samsung Galaxy Xcover II
9. Apple iPhone 4S
10. Nokia Lumia 925
11. Apple iPhone 5S
12. Nokia Lumia 620
13. Nokia Lumia 920
14. Nokia Asha 311
15. Nokia Lumia 625

Elisan myydyimmät puhelimet yritysasiakkaille lokakuussa 2013:

1. Nokia 208
2. Nokia 301
3. Nokia Lumia 925
4. Apple iPhone 5
5. Apple iPhone 5S
6. Nokia Lumia 620
7. Nokia Lumia 720
8. Nokia Lumia 625
9. Nokia Lumia 520
10. Nokia Lumia 1020
11. Nokia Lumia 920
12. Samsung Galaxy Xcover 2
13. Nokia 300
14. Samsung Galaxy S 4
15. Huawei F610

Sonera: Uudet iPhonet hallitsivat lokakuun top 10-listaa

Applen uusien iPhone-mallien toimitukset hallitsivat Sonera Tukun myydyimpien puhelinten listaa lokakuussa.

Apple iPhone 5S ja 5C veivät kärkipaikat Soneran myydyimpien puhelinten listalla, kun lokakuun lopussa myyntiin tulleet uutuudet dominoivat odotetusti Sonera Tukun loppukuun toimituksia. Samsungin kestosuosikit Galaxy Trend ja Galaxy Xcover 2 pitivät asemansa, ja Nokian Lumia-sarjan huippumalli 1020 nousi listalla kuudenneksi.

Sonera Tukun myydyimmät puhelinmallit lokakuussa (suluissa sijoitus syyskuussa)

1. ( – )  Apple iPhone 5s
2. ( – )  Apple iPhone 5c
3. ( – )  Apple iPhone 4S
4. (2.)   Samsung Galaxy Trend
5. (1.)   Apple iPhone 5
6. (8.)   Nokia Lumia 1020
7. (3.)   Nokia 301
8. (5.)   Samsung Galaxy Xcover 2
9. (7.)   Nokia Lumia 520
10. (9.) Samsung Galaxy S4

“Tänä vuonna syksyn koulunaloitussesonki jatkui pitkälle syyskuuhun, mutta lokakuussa tilanne hieman tasoittui ja Applen uutuusmallit nousivat myynnin käynnistymisen myötä listan kärkeen. Seuraavien kuukausien aikana näemme, millaisiin asemiin eri valmistajien uutuusmallit asettuvat puhelinmyynnissämme”, sanoo Soneran myyntijohtaja Petri Lahtinen .

Sonera tarjoaa tietoliikenne- viestintä- ja televisiopalveluja kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille Suomessa. Palvelumme yhdistävät ihmiset heille tärkeisiin yhteisöihin ja asioihin sekä lisäävät jokapäiväisen elämän mukavuutta ja laatua. Yrityksille luomme kestävää kehitystä tukevia viestintäratkaisuja, jotka vapauttavat aikaa ja energiaa tuottavaan työhön ja kasvuun. Soneralla oli vuoden 2012 lopussa 4,4 miljoonaa kiinteän ja matkaviestinverkon liittymäasiakasta Soneran palveluksessa työskentelee 4 000 henkilöä, ja yhtiö toimii noin 30 paikkakunnalla ympäri Suomea. www.sonera.fi

Sonera on osa TeliaSonera-konsernia, joka toimii Pohjoismaissa, Baltian maissa, Euraasian kehittyvillä markkinoilla Venäjä ja Turkki mukaan lukien, sekä Espanjassa.   www.teliasonera.fi

DNA:n myydyimmät puhelimet lokakuussa 2013

DNA:n myydyimpien puhelimien listalla on lokakuussa monipuolinen valikoima laitteita joka lähtöön ja kaikenkokoisille kukkaroille. Tabletit ovat tehneet varsinaisen läpimurron, ja niitä ostetaan nyt kiihtyvällä vauhdilla sekä kotiin että työkäyttöön.

Lokakuun myydyimpien puhelimien listan kärki on hyvin tasaväkinen. Ykköseksi nousi Samsung Galaxy S III 4G, ja tiukasti sen tuntumassa kakkosena ja nelosena käsi kädessä kisaavat edulliset suosikkipuhelimet Samsung Galaxy Trend ja Nokia Lumia 520. Listan kolmoseksi ponkaisi lokakuun odotettu uutuuspuhelin Applen iPhone 5s oltuaan myynnissä vasta viikon. Myös Applen toinen uutuus, värikäs iPhone 5c kävi hyvin kaupaksi jo ensimmäisen myyntiviikkonsa aikana, vaikka ei aivan kymmenen kärkeen vielä yltänytkään.

“Uuden iPhone 5s:n saatavuus ei täysin pystynyt tyydyttämään kysyntää aivan kaikkina hetkinä, mutta saamme puhelimesta koko ajan lisätoimituksia, joten laitetta löytyy nyt suhteellisen tasaisesti kaikista myymälöistämme”, kertoo DNA Kaupan toimitusjohtaja Sami Aavikko.

Nokian puhelimista myydyimpien listalla ovat sekä yhtiön edullisin Lumia-malli, Lumia 520, että uusin lippulaiva, 41 megapikselin kameralla varustettu Lumia 1020. Myös Samsungin puhelimet ovat edustettuna laidasta laitaan – maailman edullisimmasta peruspuhelimesta Samsung E1200:sta aina Galaxy S4 -lippulaivamalliin.

Tablettien suuri läpimurto

Tablettitietokoneiden kysyntä kasvaa kuukausi kuukaudelta kiihtyvällä vauhdilla.

“Tablettien myynnissä on tapahtunut selkeä murros, ja laitteiden suosion kasvu on kuin kännyköillä aikoinaan niiden vallatessa uutta markkinaa 90-luvulla. Tällä hetkellä tabletteja hankitaan tyypillisesti viihdekäyttöön, ja niitä hyödynnetään yhä ahkerammin esimerkiksi tv-palvelujen seuraamiseen”, Sami Aavikko kertoo.

DNA tarjoaa erityisesti tablettikäyttöön suunniteltua DNA Welho Matka-TV-palvelua, joka mahdollistaa tv-ohjelmien katselun mobiililaitteesta juuri silloin kun katselulle on paras hetki ja paikka.

Applen uuden sukupolven tablettitietokone iPad Air tulee myyntiin tänään 1.11. kaikkiin DNA Kauppoihin. Aiempia malleja ohuempi, kevyempi ja tehokkaampi iPad Air on herättänyt jo ennakkoon runsaasti kiinnostusta sekä kuluttaja- että yritysasiakkaissa.

DNA:n myydyimmät puhelimet, lokakuu 2013

1. Samsung Galaxy S III 4G *
2. Samsung Galaxy Trend
3. iPhone 5s *
4. Nokia Lumia 520
5. iPhone 4S
6. Samsung E1200
7. Samsung Galaxy SII Plus
8. Samsung Galaxy S4 *
9. Samsung Galaxy xCover II
10. Nokia Lumia 1020 *

* = 4G LTE -puhelin.

DNA julkaisee myydyimmät-seurannan kuukausittain.