Mobiiliparkki

Yhteystiedot: Kerttu Vali, Pajamäenkatu 14, 48600 Kotka email: mobiiliparkki@victoriamedia.fi

Runsas palaute johti Nokian ja Fonectan yhteistyöhön – Fonecta Callerin Kuka soittaa -toiminto Nokian Windows Phone 8 -laitteille

395105_552673391415736_438132928_n

Juuri Suomessa myyntiin tullut Nokia Lumia 925 on ensimmäinen Windows Phone -puhelin, joka hakee automaattisesti vieraasta numerosta soittavan tiedot. Yli 750 000 kertaa ladattu Fonecta Caller on yksi Suomen suosituimmista hyötysovelluksista.

Fonecta Caller on uuden ajan puhelinluettelo, joka tuo puhelinnumerot, osoitteet ja muut yhteystiedot suoraan kännykkään. Sovelluksen suosituin toiminto on Kuka soittaa, joka näyttää vieraasta numerosta soittavan tiedot automaattisesti jo puhelimen soidessa.

Kuka soittaa -toiminto on nyt saatavilla ensimmäistä kertaa Windows Phone -laitteisiin. Runsas asiakaspalaute vauhditti Nokian ja Fonectan yhteistyötä, jonka tuloksista käyttäjät pääsevät nyt nauttimaan.

– Moni käyttäjä on odottanut Fonectan Kuka soittaa -toimintoa Lumia-laitteille, on hienoa, että voimme tarjota sen nyt Lumia 925 -käyttäjille ja pian myös muiden Windows Phone 8 -laitteiden käyttäjille, sanoo Nokian sovelluskehitysyhteistyöstä Suomessa vastaava Mikael Stendahl.

– Fonecta Callerin käyttäjät ovat halunneet pitää sovelluksen mukanaan myös käyttöjärjestelmää ja puhelinta vaihtaessaan. Saimme päivittäin kymmeniä kyselyitä ominaisuuden toteuttamisesta myös Windows Phone -puhelimille, joten olemme äärimmäisen iloisia saadessamme tämän käyttäjille rakkaimman ominaisuuden nyt myös uusien Lumia-käyttäjien saataville. On hienoa, että laite- ja sovelluskehittäjät voivat toimia yhteistyössä ja rakentaa käyttäjille näin parempia palveluita, kertoo Fonecta Callerista vastaava Jouni Hytönen.

Windows Phone -puhelimiin yli tuhat latausta päivässä

Fonecta Calleria on ladattu jo yli 750 000 kappaletta. Windows Phone -käyttäjäkunnan kasvu on kaikista alustoista nopeinta, ja sovellusta ladataan päivittäin yli tuhat kertaa.

Nokia Lumia 925 -puhelimissa Fonecta Caller on esiasennettuna. Fonecta Caller on saatavilla Kuka soittaa -toiminnolla myös muihin Windows Phone 8 -alustan Lumioihin, joissa on uusi Amber-päivitys.

Fonecta Caller on toteutettu Windows Phone-, Android-, iOS- ja Symbian -alustoille. Kuka soittaa -toiminto on saatavilla Android-, Symbian- ja Nokian Windows Phone 8 -laitteille. Sovelluksen lataus ja käyttö on ilmaista, ainoastaan käyttöönottoon tarvitaan kertaluonteinen 0,25 euron käyttäjätunnus. Fonecta Callerin viimeisimmässä versiossa uutuutena on mm. navigaatio haettuun kohteeseen.

Mad Gang iPhone -sovellus lanseerattiin Palefacen ja Matren tahdissa

b497ae9372f87c95_800x800ar

Käyttäjän sijainnin tunnistava haku- ja suosituskone Mad Gang on lanseerannut markkinoille iPhone-sovelluksensa, jonka tunnusmusiikkina soi Palefacen ja Matren nimikkokappale. Sovelluksen avulla jaetaan ystäväpiirille luotettavia suosituksia paikallistaen käyttäjien sen hetkinen sijainti.

Yhteisöpalvelu Mad Gang on lanseerannut iPhone-sovelluksen, jonka avulla jaetaan ystäville suosituksia heitä itseään kiinnostavista asioista oikeassa paikassa, oikeaan aikaan. Sovelluksen erikoisuus on käyttäjän sijainnin tunnistaminen.

– Sovellus lähettää automaattisesti muistutuksen, kun käyttäjä on suosikiksi merkatun kohteen lähellä. Sovellus toimii iPhone 4:ssä ja sitä uudemmissa laitteissa. Lisäksi sovellus toimii selaimella eli käytännössä jokaisella mobiililaitteella, jossa on selain, kertoo Mad Gangin hallituksen jäsen Roope Vihanto.

Mad Gang on suomalaisten ohjelmisto- ja markkinointialan ammattilaisten kehittämä yhteisöpalvelu, joka on kohdistettu rajatulle kohderyhmälle.

– Mad Gang -palvelulle on sosiaalinen tilaus, kun tiedon määrä kasvaa räjähdysmäisesti ja relevanttia tietoa on yhä vaikeampi löytää. Yksi neuvo hyvältä ystävältä on minulle paljon arvokkaampi ja luotettavampi kuin tuhat anonyymiä vinkkiä netistä. Halusimme luoda palvelun, jossa käyttäjät saavat kuulla jutuista niiltä, joihin he luottavat eniten, sanoo Vihanto.

– Seuraava askel on käyttäjämäärän kasvattaminen sekä tuotteen jatkokehitys. Uusia käyttäjiä tulee jatkuvasti mukaan. Mad Gang -palvelussa on ollut nyt yli 10 000 vierailijaa ja rekisteröityneitä käyttäjiäkin on jo yli 700, valaisee Vihanto.

Sovelluksen lanseerausta juhlittiin perjantaina 16.8. Helsingissä Ravintolalaiva Wäiskillä. Tapahtumassa esiteltiin Mad Gang iPhone-sovellus sekä sovelluksen nimikkobiisi ”Goin´ live”, jonka esittävät Paleface ja Matre.

Mad Gang on valittu lokakuussa järjestettävään verkkopalveluiden maailmanlaajuisen World Summit Awards -kilpailuun parhaana suomalaisena verkkopalvelusisältönä kilpailun e-Media and Journalism -sarjaan. Kilpailussa etsitään parhaita e-sovelluksia kahdeksassa kilpailusarjassa.

Mad Gangin toiminta-ajatus

Mad Gang on suomalaisten ohjelmisto- ja markkinointialan ammattilaisten kehittämä haku- ja suosittelupalvelu, jossa tutut kaverit takaavat vinkin laadun. Saat määrällisesti vähemmän, mutta hurjasti parempia suosituksia. http://www.madgang.com/

Accenture: Suomalaisten mobiilimaksaminen keskittyy vielä matka- ja tapahtumalippujen ostoon

Monipuolisia palveluita hakevat mobiilikuluttajat sitoutuvat teleoperaattoreihin, jotka tarjoavat räätälöityjä digitaalisia palveluja ja nopeampia datayhteyksiä

Kuluttajat käyttävät kannettavia laitteitaan koko ajan monipuolisemmin muun muassa tuotteiden ja palvelujen maksamiseen, videoiden katseluun ja älykkäiden kotien hallinnointiin.

Accenture selvitti maailmanlaajuisessa Mobile Web Watch 2013 -tutkimuksessaan, miten teleoperaattori- ja viestintäalan palveluntarjoajat pystyvät paremmin sitouttamaan digitaalisen ajan kuluttajia. Tutkimuksessa haastateltiin lähes 31 000:ta kuluttajaa 26 maassa. Suomesta tutkimukseen osallistui 1 000 kuluttajaa.

”Palveluntarjoajien kannattaa kiinnittää erityisen paljon huomiota räätälöityihin mobiilipalvelukokonaisuuksiin”, kertoo Riku Granat, Accenturen mobiililiiketoiminnan johtaja Pohjoismaissa. ”Kuluttajat kaipaavat henkilökohtaista palvelua nopeilla ja luotettavilla datayhteyksillä. Esimerkiksi vähittäiskauppojen kohdennetut mobiilimainoskampanjat kiinnostavat monia.”

Globaalisti kuluttajien enemmistö nimesi tärkeimmäksi palveluntarjoajan valintapäätöstä ohjaavaksi tekijäksi mobiili-Internet-yhteyden nopeuden. Miltei kaikki (97 prosenttia) vastaajista pitivät nopeutta tärkeänä. Globaalisti 78 prosenttia näki nykyisen mobiili-Internet-yhteytensä nopeudessa parantamisen varaa. Vastaava luku Suomessa oli 82 prosenttia.

Lisäksi lähes kaksi kolmasosaa (63 prosenttia) kaikista vastanneista oli valmiita maksamaan suurempia kuukausimaksuja 10 kertaa tämänhetkistä mobiili-Internet-yhteyttään nopeammasta yhteydestä. Suomessa samaa mieltä oli 70 prosenttia vastanneista.

Mobiili-Internetin siirtonopeuden lisäksi kuluttajat arvostavat tutkimuksen mukaan korkeatasoista palvelunlaatua. Melkein kaikki vastaajista (96 prosenttia) pitivät verkon laatua tärkeänä, kuten myös sen peittoaluetta (95 prosenttia). Yllättävää kyllä, yhteyden laatu, peittoalue ja nopeus nousivat kyselyssä jopa tiedonsiirron hintaa tärkeämmäksi kriteeriksi palveluntarjoajaa valittaessa. Hinta oli tärkeä kriteeri 94 prosentille kuluttajista.

Mobiilipalvelujen hyödyntäminen

Accenturen tutkimuksessa selvitettiin myös kuluttajien kiinnostusta mobiilimaksamista kohtaan. Kaikista vastanneista yli puolet (56 prosenttia) kertoi olevansa valmiita vaihtamaan nykyisen mobiilimaksamista tukemattoman operaattorinsa uuteen, jos se tukisi mobiilimaksamista.

”Suomessa mobiilimaksaminen on vielä lapsenkengissä”, Granat toteaa. ”Nykyisessä kaupan alan murroksessa sekä yritykset että vähittäiskauppiaat hyötyisivät mobiilimainonnan ja -maksamisen tarjoamista mahdollisuuksista. Palveluntarjoajien kannattaa myös harkita esimerkiksi pilvi- ja paikkatietopohjaisia palveluja, sillä ne mahdollistavat käyttäjille paremmin kohdennetut palvelut. Analytiikan kaltaiset työkalut auttavat asiakaskäyttäytymisen kartoittamisessa ja räätälöityjen digitaalisten asiakaskokemusten luomisessa.”

Tutkimuksen mukaan mobiilimaksaminen ei ole vielä Suomessa muiden tutkimukseen osallistuneiden kehittyneiden markkinoiden tasolla. Suomessa älypuhelinta käyttävistä vastaajista vain 9 prosenttia kertoi maksavansa mobiililaitteellaan. Vastaava luku kehittyneillä markkinoilla oli keskimäärin 16 prosenttia ja jopa 29 prosenttia kehittyvillä markkinoilla. Suomalaisista vastaajista 27 prosenttia ja kaikista vastanneista 28 prosenttia kertoi aikovansa maksaa kannettavalla laitteellaan seuraavan vuoden aikana.

Mobiililaitteella maksavista suomalaisista 43 prosenttia kertoi hyödyntävänsä mobiilimaksamista matkalippujen ja 41 prosenttia konsertti-, elokuva- ja tapahtumalippujen ostoon.

Tutkimus
Accenturen Mobile Web Watch -tutkimuksessa haasteltiin 30 900:aa Internet-käyttäjää 26 maassa. Suomesta tutkimukseen osallistui 1 000 kuluttajaa. Tutkimukseen osallistuivat seuraavat kehittyneet markkinat: Alankomaat, Espanja, Etelä-Korea, Irlanti, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Japani, Ranska, Ruotsi, Saksa, Slovakia, Suomi, Sveitsi, Tšekin tasavalta, Unkari ja Yhdysvallat. Kehittyvistä markkinoista mukana olivat seuraavat maat: Argentiina, Brasilia, Chile, Etelä-Afrikka, Intia, Kiina, Meksiko, Turkki ja Venäjä. Verkkotutkimus toteutettiin kussakin maassa paikallisella kielellä marraskuun 2012 ja tammikuun 2013 aikana. Vastanneet jaoteltiin iän, sukupuolen ja tulojen mukaan.

Accenture
Accenture on globaali liikkeenjohdon konsultoinnin, tietotekniikan ja ulkoistamisen palveluyritys. Yrityksen palveluksessa työskentelee noin 266 000 ammattilaista, jotka palvelevat asiakkaita yli 120 maassa. Accenture yhdistää vankan kokemuksen, kattavan toimialojen ja liiketoiminta-alueiden osaamisen sekä tutkimustiedon maailman johtavista yrityksistä. Accenture työskentelee yhdessä yritysten tai julkisen sektorin organisaatioiden kanssa tavoitteenaan auttaa näitä menestymään pitkäjänteisesti. Accenturen liikevaihto oli 31.8.2012 päättyneenä tilivuotena 27,9 miljardia dollaria. www.accenture.com.

F-Securen uusi älypuhelinsovellus yhdistää elämäsi tärkeimmät ihmiset

Secondary_1Color_LightBlue_Pos_RGB

F-Securen Lokki on perheille suunniteltu ilmainen sovellus, joka ammentaa F-Securen tietoturvaosaamisesta. Uusi sijaintipohjainen sovellus yhdistää koulutaipaleensa aloittaneet lapset ja heidän vanhempansa.

F-Securen hiljattain teettämän tutkimuksen* mukaan 62 % puheluista ja viesteistä lapsien ja vanhempien välillä liittyy sijaintiin, ja vanhempien välisestä kommunikaatiosta 75 % liikkuu saman aihepiirin ympärillä. Yli puolet lapsista kertoo sijaintinsa vanhemmilleen vähintään kerran päivässä, joko soittamalla tai viestein. Lisäksi 73 % vanhemmista haluaisi paikantaa lapsensa näiden käyttämien mobiililaitteiden kautta.** Tutkimuksessa* kävi myös ilmi, että 66 % lapsista haluaisi nähdä ystäviensä sijainnin puhelimellaan ja 55 % haluaisi myös tietää, missä heidän vanhempansa ovat menossa.

F-Securen uusi sovellus, Lokki, pitää perheenjäsenet vaivattomasti yhteydessä koko päivän ja tuo uuden näkökulman sijaintipohjaisiin sovelluksiin. Lokki asettaa käyttäjälle tärkeät ihmiset etusijalle ja näyttää perheen yhteiset paikat, jotka he ovat määritelleet sovellukseen.

“Kun vanhemmat haluavat tietää missä heidän lapsensa ovat, kyse ei useinkaan ole liikkuvista pisteistä kartalla vaan siitä, että he haluavat tietää ovatko lapset oikeassa paikassa oikeaan aikaan, koulussa, kavereidensa luona vai kirjastossa”, sanoo F-Securen Lokki-tuoteprojektin vetäjä Harri Kiljander. ”Kukaan ei halua tuntea vakoilevia silmiä selässään ja hyvin harva haluaa jatkuvasti seurata läheistensä liikkumista. Lokki eroaakin kilpailijoistaan ja mahdollistaa myös alle 13-vuotiaiden käyttäjien kirjautumisen.

Lokki on turvallinen sovellus, joka helpottaa perheenjäsenten välistä kommunikointia. Käyttäjät kutsuvat sovellukseen perheensä jäsenet ja voivat päättää, jakavatko he sijaintinsa muille perheenjäsenille. Sovelluksen avulla perheenjäsenten välinen kommunikointi on turvallista ja helppoa myös perheen pienimmille. Lähiviikkoina Lokkiin on tulossa mahdollisuus kutsua mukaan myös lähimmät ystävät ja sovelluksella voi lähettää salaisia viestejä käyttäjien kesken. Lokin tuotekehitystiimi kuulee mielellään palautetta käyttäjiltä ja ehdotuksia uusiksi toiminnoiksi.

Tavoitat meidät osoitteesta lokki-feedback@f-secure.com .

Lokki on luonnollinen jatke F-Securen 25 -vuoden kokemukseen tietoturvatuotteiden kehittämisessä. Se auttaa perheitä pitämään yhteyttä mobiililaitteilla turvallisessa ympäristössä ja varmistaa mielenrauhan niin lapsille kuin vanhemmillekin.

F-Secure Lokki on nyt saatavilla Android 4.X –käyttöjärjestelmälle ja iOS-käyttöjärjestelmälle.

Lisätietoja: http://www.f-secure.com/fi/web/home_fi/lokki

* F-Securen kyselyssä haastateltiin  7-12 –vuotiaita suomalaisia koululaisia ja heidän vanhempiaan touko- ja kesäkuussa 2013.

** F-Securen verkkohaastatteluna suoritetussa kuluttaja-asiakaskyselyssä haastateltiin 20-60 -vuotiaita laajakaistatilaajia. Kyselyyn osallistui 6000 vastaajaa 15 maasta: Saksa, Italia, Ranska, Iso-Britannia, Alankomaat, Belgia, Ruotsi, Suomi, Puola, Yhdysvallat, Brasilia, Chile, Kolumbia, Australia ja Malesia. Kyselyn toteutti GfK huhtikuussa 2013.

Älypuhelinvalmistaja BlackBerry etsii pelastajaa

536533_10150616845315848_440629636_n

Kanadalainen älypuhelinvalmistaja BlackBerry on perustanut komitean, jonka tehtävänä on tutkia vaihtoehdot yhtiön tulevaisuuden takaamiseksi.

Vaihtoehtoihin kuuluvat BlackBerryn tiedotteen mukaan yhteisyrityksen perustaminen, kumppanin löytäminen tai yhtiön myyminen.

Komiteaa johtaa investointipankkiiri Timothy Dattels, joka on yrityskauppoja järjestävän investointipankin Goldman Sachsin entinen johtaja.

BlackBerryn sähköpostin käyttöön suunnitellut puhelimet nousivat suureen suosioon muutama vuosi sitten.

Viime aikoina yhtiö on joutunut kuitenkin taipumaan Applen ja Android-puhelimien edessä.

TeliaSonera tukee MegaFonin aikomusta ostaa Scartel- ja Yota-yhtiöt

MegaFon ilmoitti tänään aikeestaan ostaa Scartel- ja Yota-yhtiöt niiden enemmistöomistajalta Garsdalelta 1,18 mrd. Yhdysvaltain dollarin kauppahintaan. TeliaSonera katsoo, että yritysosto luo lisäarvoa MegaFonin osakkeenomistajille, koska se vahvistaa MegaFonin johtajuutta Venäjän langattomien datapalvelujen markkinoilla ja tuo merkittäviä kustannussynergioita.  TeliaSonera aikoo äänestää esitetyn yritysoston puolesta MegaFonin tulevassa ylimääräisessä yhtiökokouksessa, joka pidetään 12.9.2013.

Scartel ja Yota omistavat maanlaajuisen 4G/LTE-taajuusspektrin, joka koostuu 2×30 MHz:n taajuuksista 2,5–2,6 GHz:n taajuusalueella. Yhtiöt omistavat lisäksi 4G/LTE-verkon, joka kattaa noin 27 prosenttia Venäjän väestöstä, ja tarjoavat 4G-palveluja yli 600 000 tilaajalle. Tällä hetkellä Scartel- ja Yota-yhtiöiden määräysvalta on Garsdalella, joka omistaa myös enemmistön MegaFonista (50 % plus 100 osaketta). Garsdale on viime kädessä Alisher Usmanovin määräysvallassa. Venäjän lain mukaan esitetyssä yritysostossa on kyse lähipiiriliiketoimesta, jolle tulee saada riippumattomien osakkeenomistajien yksinkertaisen enemmistön hyväksyntä MegaFonin yhtiökokouksessa. TeliaSonera omistaa 25,2 prosenttia MegaFonin osakkeista.

– TeliaSonera on viime kuukausien aikana suorittanut perusteellisen tarkastelun ja analysoinut yritysoston hyötyjä ja mahdollisia riskejä. Koska myyjä on myös MegaFonin suurin osakkeenomistaja, on ollut erityisen tärkeää tarkastella kauppaa kaikkien osakkeenomistajien näkökulmasta. TeliaSonera on tullut siihen tulokseen, että Scartel- ja Yota-yhtiöiden osto olisi strategisesti houkuttelevaa ja loisi lisäarvoa MegaFonille. Siksi aiomme äänestää kaupan puolesta syyskuussa pidettävässä ylimääräisessä yhtiökokouksessa, sanoo TeliaSoneran toimitusjohtaja Per-Arne Blomquist.

Deutsche Bank on toiminut TeliaSoneran taloudellisena neuvonantajana esitetyn yritysoston yhteydessä ja antanut riippumattoman lausunnon TeliaSoneran hallitukselle. White & Case on toiminut TeliaSoneran juridisena neuvonantajana.

Creativelta värikkäitä hittikuulokkeita älypuhelimille

UvfzE85GxRaITIPX5Zva7ecKrOyIBFH2qH2fAI5EAzE

Tietokoneisiin ja internetiin liitettävien digitaalisten viihdetuotteiden maailmanlaajuinen markkinajohtaja, Creative Labs (www.creative.com) tuo markkinoille valikoiman liikkuvaan käyttöön sopivia ja mikrofonilla varustettuja musiikkikuulokkeita.

Älypuhelimet ovat yhä useammin aktiivisen elämisen keskipisteessä, olipa kyse sitten yhteydenpidosta, musiikista, peleistä tai nettivideoista. Erityisesti tällaiseen käyttöön on Creative luonut näyttävät, kevytrakenteiset ja värikkäät kuulokkeet, joita täydentävät laadukkaat mikrofonit puheluita varten.

Creative Hitz -mallisto kattaa kolmet erilaiset sankakuulokkeet sekä yhdet tulppakuulokkeet. Yhteistä kaikille Hitz-kuulokkeille on raikas ja nuorekas muotoilu ainutlaatuisilla pyöristetyillä kolmikulmaisilla yksityiskohdilla. Pirteä värimaailma, kahden värisävyn yhdistelmä ja kiiltävä pintamateriaali täydentävät kuulokkeiden tyylikkään ulkoasun. Sankakuulokkeissa on myös taiteltava rakenne, joten ne on helppo taittaa pienempään tilaan kantamista tai säilyttämistä varten.

Kaikkien Hitz-kuulokkeiden neodyymielementit toistavat korkeat taajuudet raikkaan selkeästi ja matalat alataajuudet miellyttävän tuhdisti. Kultapäällysteinen 3,5 millimetrin L-kulmainen audioliitäntä takaa erinomaisen äänenlaadun ja liitettävyyden minkä tahansa tablettilaitteen, älypuhelimen tai muun äänilähteen kanssa. Kaikki Hitz-kuulokkeet on viimeistelty litteillä johdoilla, jotka eivät mene tahattomasti solmuun tavallisten johtojen tavoin.

Creative Hitz -sankakuulokkeita on kolme eri mallia, joista jokaisesta löytyy useampi värivaihtoehto. Creative Hitz MA2600 -lippulaivamallissa on 40 millimetrin kuuloke-elementit, joiden ansiosta musiikki sekä pelien ja videoiden äänet kuulostavat todella upealta. Kahdessa muussa mallissa on 34 ja 30 millimetrin kuuloke-elementit.

Creative Hitz MA350 -tulppakuulokkeet on saatavana neljällä eri värillä. Niissä hyödynnetään kevyttä ja laadukasta 9 millimetrin kuuloke-elementtiä.

Hinta ja saatavuus

Creative Hitz MA2600-, MA2400- ja MA2300-sankakuulokkeiden suositushinnat ovat 69, 49 ja 39 euroa. Creative Hitz MA350 -tulppakuulokkeiden suositushinta on 39 euroa. Kaikki hinnat sisältävät 24 prosentin arvonlisäveron.

 

Creative Labs on digitaalisten viihdetuotteiden maailmanlaajuinen markkinajohtaja. Yhtiö on erityisen tunnettu Sound Blaster® -äänikorteistaan sekä multimediavallankumouksen aloittamisesta. Nykyisin Creative vie eteenpäin digitaalista viihdettä palkituilla äänentoistoratkaisuilla, monipuolisilla kaiuttimilla, kuulokkeilla ja kannettavilla medialaitteilla. Creativen innovatiiviset laitteet, omat teknologiat, sovellukset sekä palvelut hyödyntävät internetiä ja antavat kuluttajille mahdollisuuden kokea korkealaatuista digitaalista viihdettä milloin ja missä tahansa. www.creative.com

LG G2 on älypuhelinmuotoilun edelläkävijä

mj3shlcvojiblyssobmm

Helsinki, 7. elokuuta, 2013 — LG Electronics (LG) on tänään julkistanut uusimman lippulaivaälypuhelimensa LG G2:n, LG:n uuden huipputuotteiden G-sarjan ensimmäisen älypuhelimen. Lähes 700 vierasta yli 30 maasta kokoontui laitteen globaaliin julkistustilaisuuteen Lincoln Centeriin New Yorkiin. LG G2 ilmentää LG:n tavoitetta luoda asiakaskeskeisempiä tuotteita. LG on kehittänyt G2-älypuhelimen kuluttajien elämäntyyleistä ja käyttäytymisestä saamiensa tutkimustulosten perusteella, ja se tarjoaa käyttäjille enemmän tosielämässä tarpeellisia ominaisuuksia kuten ergonomisen muotoilun, käteviä toimintoja sekä intuitiivisen käyttäjäkokemuksen

”Määrittelemme innovaation kuluttajaa puhuttelevaksi teknologiaksi”, sanoo LG Electronics Mobile Communications Companyn toimitusjohtaja Jong-seok Park. ”Innovaatioita luodessamme olemme aina kuunnelleet kuluttajia ja oppineet heiltä. Kehittäessämme LG G2:ta, yhtiömme kautta aikain kiinnostavinta ja kunnianhimoisinta älypuhelinta, veimme tutkimustyömme aivan uudelle tasolle.”

Uusi näkökulma älypuhelinten muotoiluun
LG G2 yhdistää miellyttävän, toiminnallisen sekä käyttötarkoitukseen sopivan ja kauniin muotoilun. LG G2 muuttaa älypuhelinmuotoilun suuntaa, sillä se on ensimmäinen älypuhelin, jossa painikkeet sijaitsevat puhelimen takana, ei sivulla. Idea tähän tuli käyttäjätutkimuksesta, jossa havaittiin, että puhelimen koon kasvaessa käyttäjien oli vaikeampi ylettyä sivulla oleviin painikkeisiin. Puhelimen taakse sijoitetut painikkeet antavat käyttäjälle paremman käyttötuntuman, sillä puhelinta pidellessä etusormi on luontaisesti puhelimen takapuolella. Tutkimuksen tekijät huomasivat myös, että taakse sijoitettujen painikkeiden ansiosta käyttäjät pudottivat puhelimen harvemmin säätäessään puhelimen ääntä puhelun aikana.

Painamalla pitkään puhelimen takana sijaitsevaa äänipainiketta käyttäjä voi aktivoida QuickMemo -toiminnon ja kameran, mikä helpottaa muistiinpanojen tekemistä ja omakuvien ottamista. Jos LG:n G2-puhelin on pöydällä etupuoli ylöspäin, käyttäjä voi KnockON-toiminnon ansiosta kytkeä puhelimensa helposti päälle LG G2:n näyttöä kaksoisnapauttamalla.

Lähes reunaton näyttö ja huippuluokan energiatehokkuus
LG on nostanut panoksia sisällyttämällä LG G2:een 5,2 tuuman kokoisen teräväpiirtonäytön, joka on suurin yhdellä kädellä käytettäväksi suunniteltu näyttö nykyisin suosittujen 2,7 tuuman levyisten älypuhelinten luokassa. Laajan katselukokemuksen lisäksi puhelimessa on LG:n innovatiivisen Dual Routing -teknologian ansiosta huomattavan ohuet 2,65 millimetrin reunat. LG:n taattu IPS-teknologia tuottaa G2:een ylivoimaisen grafiikan, tarkat värit ja kirkkaat, vääristymättömät kuvat.

Energiatehokkuutta on LG G2:ssa parannettu GRAM-muistin avulla. GRAM vähentää pysäytyskuvien osalta näytön energiankulutusta jopa 26 prosenttia ja pidentää laitteen käyttöaikaa noin 10 prosenttia. Laitteen tehokkaasta, rajallisen sisätilan maksimaalisesti hyödyntävästä 3000 mAh:n akusta riittää virtaa LG G2:n toimintaan koko päiväksi.

Optinen kuvanvakain ja korkea resoluutio takaavat upeat kuvat
LG G2 on varustettu optisella kuvanvakaimella (OIS, Optical Image Stabilizer), joka vähentää epäterävyyttä, joten myös liikkeessä tai hämärässä ympäristössä otetuista kuvista tulee kirkkaampia ja terävämpiä. Useimpien optisella kuvanvakaimella varustettujen älypuhelinkameroiden resoluutio on 4–8 megapikseliä. Muotoilultaan ohut, linssitön LG G2 on ainutlaatuinen, sillä siinä on 13 megapikselin resoluutio ja optinen kuvanvakain. Super Resolution- ja Multi-point AF -ominaisuudet auttavat tarkennuksessa ja toimivat aivan kuten tavallisissa osoita ja laukaise -digitaalikameroissa.

Studiotason hifi-ääni
Korkealaatuisen multimediasisällön jatkuvasti kasvava tarjonta on lisännyt kuluttajien vaatimuksia älypuhelinten äänentoiston suhteen. Älypuhelimista on tullut kaiken viihdekäytön keskuksia, ja kuluttajat odottavat ääneltä samaa laatutasoa kuin kuvaltakin. LG G2 on markkinoiden ensimmäinen älypuhelin, jossa on hifi-tasoisen äänen tuottava, CD-levyn äänentoistoa parempi 24-bittinen 192 kHz:n äänentoisto. Kuluttajat kuulevat nyt ensi kertaa äänet todenmukaisempina tasolla, jota ei ole ollut ennen mahdollista tuottaa älypuhelimella.

Käytännöllinen käyttäjäkokemus on yhteydessä arkeen
Tutkimus osoittaa, että useimmin käytettyjä älypuhelimen ominaisuuksia ovat käyttäjien itsestään selvinä pitämät ominaisuudet kuten tekstiviestit, sosiaalinen media, reittiohjeet ja tietysti itse puhelimella soittaminen. LG G2 on varustettu käyttäjäkokemusta parantavilla ominaisuuksilla, joista on eniten iloa juuri älypuhelimen arkisimmissa käyttötilanteissa:
·  Answer Me — Käyttäjän nostaessa puhelimen korvalleen puhelin madaltaa soittoääntä ja vastaa automaattisesti puheluun
·  Plug & Pop — Kun korvakuulokkeet tai USB–kaapeli liitetään puhelimeen, puhelin suosittelee valittavia toimintoja tai niihin liittyviä ominaisuuksia
·  Text Link — Tekstiviestissä oleva tieto on helppo valita ja tallentaa muistioon tai kalenteriin sekä etsiä kartalta tai internetistä
·  QuickRemote — Sisältää muiden yleiskaukosäädinten suosituimpia ominaisuuksia
·  Slide Aside — Mahdollistaa monen samanaikaisen tehtävän tekemisen: avoimet sovellukset liu’utetaan sivuun kolmisormipyyhkäisyllä
·  Guest Mode — Suojaa käyttäjän yksityisyyttä tarjoamalla toisen kirjautumistilin, jossa käyttäjän henkilökohtaiset tiedot eivät ole käytettävissä

Verratonta suorituskykyä seuraavan sukupolven LTE-teknologialla
LG G2:ta pyörittää alan edistyksellisin mobiilipiirisarja, Qualcomm Snapdragon 800 -prosessori, jonka hämmästyttävä suorituskyky, erinomainen kuvanlaatu sekä akkukesto nostavat älypuhelimen käyttökokemuksen uudelle tasolle. Qualcommin kanssa pitkään jatkuneen kumppanuuden ansiosta LG pystyi integroimaan piirisarjan täydellisesti laitteistoon, mikä takaa laitteen suorituskyvyn ja vakauden.

Hinta ja saatavuus
New Yorkissa 7.8. pidetyn globaalin julkistustilaisuuden jälkeen LG G2 tuodaan seuraavan kahdeksan viikon aikana markkinoille yli 130 maassa, ensin Etelä-Koreassa, sitten Pohjois-Amerikassa, Euroopassa ja muilla avainmarkkinoilla. Hinnasta ja saatavuudesta Pohjoismaissa tiedotamme lisää lähempänä lanseerauspäivää.

Tekniset tiedot:
– Piirisarja: 2,26 GHz:n Quad-Core Qualcomm® Snapdragon™ 800
– Näyttö: 5,2 tuuman Full HD IPS (1080 x 1920 pikseliä / 423 ppi)
– Muisti: 32 GB / 16 GB
– RAM: 2 GB LPDDR3 800 MHz
– Kamera: takana 13,0 Mp:n kamera, jossa optinen kuvanvakain (OIS) / etupuolella 2,1 Mp
– Akku: 3 000 mAh
– Käyttöjärjestelmä: Android Jelly Bean 4.2.2
– Koko: 138,5 x 70,9 x 8,9 mm
– Värit: Musta / Valkoinen

VTT hakee älypuhelimien käyttäjiä testaamaan mobiilia lisätyn todellisuuden kaupunkiopasta

VTT kehittää yhdessä Sanoma Newsin ja Forum Viriumin kanssa mobiilia AR- eli lisätyn todellisuuden kaupunkiopasta, jonka testaukseen haetaan vapaaehtoisia älypuhelimen käyttäjiä Helsingistä. Mobiili AR-kaupunkiopas on älypuhelimessa toimiva sovellus, joka lisätyn todellisuuden ja paikkatiedon avulla ja kertoo käyttäjälle ympäristön uutisia, tapahtumia ja muiden käyttäjien viestejä. Testijakso kestää viisi viikkoa (15.8.–19.9.), jonka aikana käyttäjille annetaan viikkotehtäviä ja heidän sovelluksen käyttöään seurataan myös automaattisesti.

NextMedia-hankkeeseen liittyvän projektin tavoitteena on luoda opas, jonka avulla kuluttajat saavat uusia spontaaneita ideoita vapaa-ajan viettoon. Sovelluksen kautta voi löytää mielenkiintoisia tapahtumia, jotka eivät muuten olisi tulleet vastaan.

Lisätyllä todellisuudella (Augmented Reality, AR) tarkoitetaan virtuaalisen ja todellisen maailman yhdistämistä siten, että todelliseen maailmaan tuodaan virtuaalista sisältöä käyttäjän katsoessa todellista ympäristöään kameran kautta. Virtuaalinen, lisätty sisältö voi olla esimerkiksi esineitä, liikkuvia hahmoja tai rakennuksia. Lisätyn todellisuuden avulla käyttäjä voi saada uutta tietoa omasta ympäristöstään yllättävällä, innostavalla ja jopa leikillisellä tavalla.

Tutkimukseen haetaan päivittäin tai lähes päivittäin Helsingissä liikkuvia älypuhelimien käyttäjiä. Erityisesti haetaan iPhonen käyttäjiä, joita tulisi olla puolet osallistujista. Testijakso kestää viisi viikkoa (15.8.–19.9.), jonka aikana käyttäjille annetaan viikkotehtäviä ja heidän sovelluksen käyttöään seurataan myös automaattisesti. Viikkotehtävät keskittyvät pääasiallisesti käyttömäärän ja käyttötapojen kuvaamiseen ja käyttökokemuksen arviointiin. Osallistujien tulee sitoutua sovelluksen käyttöön koko viiden viikon testijakson ajan. Aktiivisimmat osallistujat palkitaan 30 euron arvoisilla lahjakorteilla Sanomatalon Kulmaan.

Next Media on media-alan nelivuotinen tutkimusohjelma, joka päättyy tämän vuoden lopussa. Ohjelman päätavoitteena on uudistaa median liiketoimintaympäristö murtamalla mediasisällön käsitteen rajoja ja muuttamalla sisältöjen luomisen, muokkaamisen, jakamisen ja kuluttamisen tapoja.

Mukaan voi ilmoittautua sähköpostitse Maiju Aikalalle, jolta voi myös kysyä käytännön järjestelyistä. Testiin otetaan mukaan 20 ensimmäiseksi ilmoittautunutta.

Lisätietoja NextMediasta: www.nextmedia.fi

www.vtt.fi

VTT (Teknologian tutkimuskeskus VTT) on kansainvälisesti verkottunut, moniteknologinen tutkimuskeskus, joka tuottaa asiakkailleen korkeatasoisia teknologisia ratkaisuja ja innovaatiopalveluja. VTT lisää asiakkaidensa kansainvälistä kilpailukykyä ja edistää näin yhteiskunnan kestävää kehitystä, työllisyyttä ja hyvinvointia. VTT:llä työskentelee 3100 eri alojen asiantuntijaa. VTT:n liikevaihto on 290 M€. VTT:n päätoimipisteet ovat Espoossa, Tampereella, Oulussa ja Jyväskylässä.

DNA:lta omat datapaketit prepaid-liittymiin

8b87e211-61f2-40d4-ad51-ae704842aeab-email

DNA Super Prepaidin ja muiden DNA Prepaid -liittymien palveluvalikoima kasvaa nopeilla datapaketeilla ja prepaid-käyttäjiä varten räätälöidyllä mobiilisivustolla. Jatkuvasti yleistyvän kännykkätiedonsiirron vuoksi DNA haluaa tarjota kiinteähintaiset ja edulliset datapaketit laskutusliittymien ohella prepaidiin.

DNA Super Prepaid ja muut DNA:n prepaid-liittymät soveltuvat entistäkin paremmin nettikäyttöön, sillä liittymään on nyt saatavissa neljä erikokoista datapakettia. Edullisin paketti (4,90 €) sisältää 100 megatavua käyttöä 30 vuorokaudeksi. Suurimmalla datapaketilla tiedonsiirtoa voi käyttää kuukauden rajattomasti hintaan 16,90 €. Käytössä on aina rajoittamaton 3G-tiedonsiirtonopeus 21 Mbit/s.

– Prepaidin käyttäjillä on älypuhelimia samoin kuin muillakin, ja älypuhelimilla halutaan olla paljon internetissä ja käyttää aktiivisesti puhelinten tarjoamia ominaisuuksia kuten sosiaalisen median palveluita ja yhä enemmän katsotaan liikkuvaa kuvaa. Tästä syystä kaikissa datapaketeissa on nopea 21Mbit/s-yhteys edulliseen hintaan, kertoo DNA:n puheliiketoiminnasta vastaava johtaja Cedric Kamtsan.

Prepaid-liittymää on käytetty tyypillisesti kakkosliittymänä tai perheen lasten ensimmäisessä puhelimessa, mutta tarjolle tulleiden datapakettien myötä liittymä on myös tiedonsiirtovalmiuksiltaan verrattavissa laskutusliittymiin ja soveltuu hyvin älypuhelinkäyttöön.

Datapakettien lisäksi DNA Prepaid -asiakkaille on tehty oma mobiilisivusto, jossa liittymän hallinnointi onnistuu kännykän kautta. Mobiilisivustolla prepaidin käyttäjä voi muun muassa ostaa datapaketteja sekä tarkistaa liittymänsä saldon, tyypin ja voimassaoloajan. Mobiilisivuston käyttö on DNA:n prepaid-asiakkaille maksutonta.

DNA Prepaidit ovat heti käyttövalmiita, monipuolisia ja edullisia liittymiä puhelin- ja tablet-käyttöön. Niissä ei ole kuukausimaksuja, ja sen käyttöönotto ja lataaminen tapahtuvat helposti. DNA:n prepaid-liittymiä myyvät muun muassa R-kioskit, Prismat, Tokmannit, Postin myymälät ja DNA Kaupat. Puheaikaa voi ladata netissä, R-kioskeilla ja Otto.-automaateilla sekä kätevästi tekstiviestillä DNA Helppo Lataus -palvelussa. Ilman datapakettia DNA:n prepaid-puheliittymää käyttävä asiakas maksaa netin käytöstä 1,53 €/Mt, mutta kuitenkin enintään 1,92 € vuorokaudessa. DNA:n prepaidit toimivat  ulkomailla jo yli 100 maassa.

Lisätietoja ja datapaketit osoitteessa www.dna.fi/prepaid.

DNA Prepaid -asiakkaiden mobiilisivusto: m.prepaid.dna.fi