Mobiiliparkki

Yhteystiedot: Kerttu Vali, Pajamäenkatu 14, 48600 Kotka email: mobiiliparkki@victoriamedia.fi

Tele Finlandin liittymävalikoima uudistui

Tele Finlandin liittymävalikoima uudistui. Liittymissä ei ole nettipakkoa, ja Tele Finland auttaa laskuyllätysten ehkäisemisessä.

”Tele Finlandin ydinajatuksena on olla ystävällinen ja välittävä operaattori. Pitkäjänteinen työ on kantanut hedelmää, sillä viime vuoden EPSI-tutkimuksessa Tele Finlandin asiakastyytyväisyys oli operaattoreista paras”, sanoo Tele Finlandista vastaava Sonja Pihlaja.

Tele Finlandin asiakkaat arvostavat nykyasiakkaiden huomioimista ja helppoa asiointia. Asiakkaiden toiveisiin on vastattu kolmen minuutin palvelulupauksella ja rakentamalla palvelupisteitä K-Citymarketeihin. Nyt uudistusvuorossa on Tele Finlandin liittymävalikoima.

Tele Finlandin peruslupauksena on tarjota pysyvästi edullisia palveluita. Tele Finlandin asiakas maksaa vain palveluista joita käyttää, ja operaattori ehkäisee asiakkaiden laskuyllätyksiä. Tele Finland tarjoaa jatkossakin matkapuhelinliittymiä ilman nettipakkoa.

Liittymiä erilaisiin asiakastarpeisiin

Mini-liittymä on markkinoiden edullisimpia vaihtoehtoja, johon saa halutessaan kiinteähintaisen nettiyhteyden. Edullinenkaan liittymä ei tarkoita mainospakkoa. Meidän kesken –liittymä on puolestaan edullisin vaihtoehto lähipiiriliittymäksi; liittymän kuukausimaksuun sisältyy rajattomasti puheluita Soneran ja Tele Finlandin liittymiin.

Uudistuksessa on huomioitu asiakkaiden erilaiset netinkäyttötarpeet. Tele Finlandin puhepakettiliittymät saa halutessaan ilman nettipalvelua. Toisaalta älypuhelinten kehityksen myötä 4G-vaihtoehto laajenee nettitikuista nyt myös Tele Finlandin puhelinasiakkaille.

Turvallista käyttöä – ei yllätyslaskuja

Jos asiakkaan tilaama paketti loppuu kesken laskutuskauden, Tele Finland kertoo ylityksestä asiakkaalle. Asiakas voi päättää kasvattaako pakettia vai jatkaako käytön mukaan laskutuksella. Lisäksi Tele Finland ilmoittaa tekstiviestillä asiakkaalle, jos liittymän lasku ylittää asiakkaan itse asettaman kipurajan.

”Selkeä ja läpinäkyvä hinnoittelu on valikoimamme ytimessä, mutta katsomme että välittävän ja luotettavan operaattorin pitää tarjota vielä enemmän turvallisuutta. Siksi haluamme ehkäistä asiakkaiden laskuyllätykset jo ennalta”; sanoo Sonja Pihlaja.

Lynxnet Oy: Radiopuhelintoiminto älypuhelimeen normaalissa matkapuhelinverkossa

Lynxnet Oy aloittaa valtakunnallisen julkisten mobiilidataverkkojen päällä toimivan push-to-talk -palvelun tuotenimellä MobilusPTT. Palvelu toimii kaikkien kolmen kotimaisen operaattorin 2G ja 3G mobiiidataverkoissa ja WiFi verkoissa. Palvelu on suunnattu erityisesti yritysasiakkaille, mutta sopii erinomaisesti myös laajaa peittoa vaativiin harrastajakäyttöihin.

”Saadakseen käyttöönsä perinteisen radiopuhelimen edut, ei käyttäjän enää tarvitse hankkia ja kantaa mukanaan erillistä radiopuhelinta vaan palvelu saadaan älypuhelimen lisätoiminteena”, toteaa Lynxnetin toimitusjohtaja Arvo Kukko.

Ennalta rajattuja viestintätarpeita on paljon, mutta niiden joustava toteuttaminen on vaatinut erikoislaitteistoa ja erikoisverkkoja. Logistiikkayritykset, huoltoyhtiöt, vapaapalokunnat, vartiointiliikkeet, rakennusliikkeet, erilaiset päivystysringit, suuret hotellit ja vapaa-ajankeskukset käyttävät omia sisäisiä viestintäverkkojaan. Nyt voidaan muodostaa vaikka globaali projektiryhmä omalla viestintäverkollaan. Tapahtumajärjestäjät voivat entistä joustavammin ohjata tapahtumien kulkua. Harrastusryhmistä metsästäjät ovat suuri radiopuhelinten käyttäjäryhmä.

MobilusPTT- puhelimena voi toimia mikä tahansa android-älypuhelin Google Play sovelluskaupasta ladattavalla ptt-sovelluksella tai teollisuus-PDA ladattuna Windows Mobile clientilla.  Periaatteessa myös vanhat Nokian yhteensopivat PoC puhelimet voivat toimia palvelulaitteina.

MobilusPTT:n toimintaperiaate on tuttu perinteisistä radiopuhelimista.  Puhelinliikenne toimii vuorosuuntaisesti puhetangenttia painamalla mutta vain mobiilidataverkon kuuluvuusalue maantieteellisenä rajoitteenaan. Kaikki tapahtuu viestinnän yksityisyys suojaten ja turvallisesti.  Periteisistä radiopuhelimista poiketen viestin kuulevat vain ja siihen voivat vastata vain asiakkaan omaan käyttäjäryhmään määritellyt puhelimet. Käyttäjäryhmien koko voi olla kahdesta yli sataan liittymään.

”Käytännössä vain puheenvuorojen jakamisen vaikeutuminen estää kasvattamasta ryhmäkokoja määrättömiin, mutta hallitulla ja kurinalaisella käytännöllä ryhmät voivat olla hyvinkin  suuria, yli sadan käyttäjän ryhmiä, kuten toimittamassamme HongKongin taksiradiossa”, toteaa sovellusohjelmiston kehittäneen Azetti Networks-yhtiön toimitusjohtaja Aki Siltamies.

Ptt-puhelun aiheuttama datakuorma on vain 0,05 Mbyte/min, joten käytännössä datamäärä uppoaa helposti  operaattoreiden markkinoimiin datakiintiöihin. Mittauksissa todettu keskimääräinen puhejakso on kahdeksan sekuntia, mikä kertoo ytimekkäästä viestinnästä. Vastattaessa ulkomailla kutsuihin ovat datamaksut kotimaisia suurempia, mutta EU:n puitteissa kuitenkin  säänneltyjä ja pohjoismaissa ja Baltiassa erään operaattorin verkossa tasahintaisia.

MobilusPTT voidaan liittää  yhdyskäytävällä myös asiakkaan nykyisiin suljettuihin analogisiin ja digitaalisiin radioverkkoihin. Näin voidaan laajentaa paikallisesti toimineet suljetut radioverkot kattamaan vaikka koko maailma.

Lynxnet on toteuttanut MobilusPTT-palvelun yhteistyössä Azetti Networks  ja Santa Monica Networks Oy:n kanssa.

LynxNet Oy (www.lynxnet.fi) on 2005 perustettu  langattomissa verkoissa toimiva palveluoperaattori, joka toimi palveluoperaattorina @450-verkossa syksyyn 2012 ja on sen jälkeen keskittynyt ptt-palvelun kehittämiseen.

Azetti  Networks (www.azetti.com)  on fokusoinut PoC teknologian (Push-to-talk over Cellular) teknologian kehittämiseen.  Lynxnetin lisäksi  Azetti on toimittanut PoC järjestemiä Espanjaan, HongKongiin, Etelä-Afrikkaan ja useisiin Pohjois-,Etelä- ja Väli-Amerikan maihin

Johtava mobiiliratkaisuiden kehittäjä MobileIron aloittaa yhteistyön Exclusive Networks Finlandin kanssa

HELSINKI, 13. kesäkuuta 2013 – Exclusive Networks Finland julkisti tänään yhteistyösopimuksensa MobileIronin kanssa. MobileIron on alansa johtava yritys, joka tuottaa tietoturva- ja hallintaratkaisuja mobiilisovelluksille, -dokumenteille ja -laitteille. Yritys toimii Suomessa yksinoikeudella yhdessä Exclusive Networks Finlandin kanssa.

Gartnerin toukokuun lopussa julkaisemassa Magic Quadrant -analyysissä MobileIron nostettiin yhdeksi alan johtavista yrityksistä mobiiliturvallisuudessa ja -hallinnassa. Gartner luettelee yhtiön vahvuuksiksi vahvan vision yritysmaailman kohtaamista mobiliteetin haasteista sekä hyvin toteutetut ratkaisut, jotka vastaavat niihin. Gartnerin mukaan MobileIronilla on kyky lähestyä mobillihallintaa ja -turvallisuutta perinteistä konfigurointia ja tietoturvakäytäntöjen hallintaa laajemmin ja yritys pystyykin tarjoamaan markkinoiden ensimmäisen integroidun mobiiliratkaisun yritystarpeisiin.

Mobilelron hakee voimakasta kasvua ja uusia partnereita kehittämälleen, maailman johtavalle mobiili-IT:n alustalle. Exclusive Networks Finland hoitaa markkinoinnin loppuasiakkaille, kouluttaa ja hakee uusia jälleenmyyjiä, jotta kaikki pääsevät hyötymään kasvavasta mobiilimarkkinasta. MobileIron ja Exclusive Networks ovat aiemmin tehneet yhteistyötä Ranskassa, Isossa-Britanniassa, Saksassa ja Espanjassa, ja haluavat nyt laajentaa eurooppalaista yhteistyötään.

– MobileIron tarjoaa huikeita mahdollisuuksia suomalaisille jälleenmyyjille. Yritys tarjoaa nopeasti kehittyville mobiilimarkkinoille useita ratkaisuja, joilla organisaatiot voivat kehittää strategioita estääkseen tietojen ja laitteiden menetyksiä sekä työntekijöiden tekemiä väärinkäytöksiä, olipa kyseessä sitten yrityksen tai työntekijän omistama laite, toteaa Ralf Karlsson, Exclusive Networks Finlandin toimitusjohtaja.

– MobileIron vahvistaa yrityksemme tuotevalikoimaa, jolloin ratkaisuarsenaalistamme tulee vielä huomattavastikin kattavampi. Mobiiliteknologian voimakas yleistyminen tuo mukanaan poikkeuksellisia mahdollisuuksia mobiilin IT:n hyödyntämiseen. Jälleenmyyjämme hyötyvät uudesta yhteistyökumppanistamme, ja olemme innoissamme etsimässä uusia jälleenmyyjiä yhdessä MobileIronin kanssa, hän kertoo.

IDC:n mukaan MobileIron on maailman nopeimmin kasvava mobiilipalveluiden myyjä. Yritys on johtavassa asemassa seuraavilla osa-alueilla: Mobile Device Management (MDM), Mobile Application Management (MAM), sekä Mobile Content Management (MCM). Yritys on ollut voimakkaassa kasvussa kuluneiden vuosien aikana. Maailmanlaajuisesti se on saavuttanut kvartaalia kohti 700 uutta yritysasiakasta ja erityisesti sen suosio on ollut suurta Pohjoismaissa ja muualla Euroopassa.

– Kasvamme todella nopeasti. Jotta voimme edelleenkin kasvaa Pohjoismaissa ja ottaa uuden kehitysloikan, tarvitsemme kumppanin, joka kasvaa ja kehittyy kanssamme. Exclusive Networks Finlandilla on tarvittavat resurssit ja asiantuntemus, jotta voimme löytää uusia jälleenmyyjiä ja kasvattaa entisestään ratkaisujemme kysyntää, sanoo Mobilelronin Pohjoismaiden aluejohtaja Roger Ljungqvist.

Exclusive Networks Group tuo kasvuvaiheessa olevat globaalit teknologiayritykset Euroopan markkinoille hyödyntäen ainutlaatuista SuperVAD-jakelumalliaan. Se on erikoistunut edustamaan verkko-, infrastruktuuri-, turvallisuus- ja tallennusratkaisuja tarjoavia teknologiayrityksiä. Yhtiöllä on noin 5 000 jälleenmyyjää. Yhtiö koostuu yhtenäisesti ohjatusta ryhmästä kansallisesti toimivia, riippumattomia ja yrittäjävetoisia bisnesyksiköitä. Se tunnetaan innovatiivisten ja uusien teknologioiden tuomisesta Euroopan markkinoille. Vuonna 2003 perustettu, nopeasti kasvanut yhtiö tukee yhteistyökumppaneitaan tarjoamalla heille muun muassa konsultointi-, markkinointi-, myynti- ja koulutuspalveluita sekä teknistä tukea. Exclusive Networks Groupin pääkonttori on Ranskassa, ja se toimii 14 maassa, mukaan lukien Englanti, Saksa, Italia, Itävalta, Hollanti, Belgia, Espanja, Portugali, Ruotsi, Norja ja Suomi. Yhtiöllä on toimintaa myös ranskankielisessä Afrikassa.

MobileIron

MobileIron on johtava yritys mobiiliturvallisuudessa ja –hallinnassa. Se kehittää ratkaisuja mobiileille sovelluksille, asiakirjoille sekä laitteille. Se haluaa auttaa yrityksiä kehittymään Mobile First –organisaatioiksi, jotka valitsevat liikkuvantyön ensisijaiseksi IT-alustakseen kehittääkseen liiketoimintaansa ja parantaaksen kilpailukykyään. IDC on nimennyt MobileIronin  maailman nopeimmin kasvavaksi mobiilihallinnan työkalujen myyjäksi. Yritys tarjoaa skaalautuvia ratkaisuja, nopeita innovaatioita ja parhaat käytännöt globaaleille yrityksille muuttua Mobile First -organisaatioiksi. Johtavat maailmalaajuiset yritykset käyttävät MobileIronin palveluita ja näiden joukossa on muun muassa seitsemän kymmenestä johtavasta lääkealan yrityksestä, viisi kymmenestä suurimmasta pankista, kahdeksan kymmenestä suosituimmasta autovalmistajasta, kolme viidestä johtavasta päivittäistavaraketjusta, neljä viidestä johtavasta ilmailu- ja puolustusalan yrityksestä ja puolet kymmenen parhaan lakifirman joukosta ympäri maailmaa. Lisätietoja osoitteesta www.mobileiron.com.

Atea toimittaa Vantaan Energialle matkapuhelimet vuokramallilla

Atea toimittaa Vantaan Energialle matkapuhelimet ja niihin liittyvät elinkaaripalvelut vuokramallilla. Vantaan Energian ja Atean solmiman puitesopimuksen piiriin kuuluvat vuosittaiset matkapuhelinhankinnat ja niihin liittyvät palvelut: hallinta, esiasennukset, etälukitus ja kierrätys. Laitteet ovat vuokramallissa Vantaan energian käytössä kaksi vuotta kerrallaan.

”Vuokramallissa päästään ennustettaviin, sopimuskaudelle tasaisesti jakautuviin laitevuokramaksuihin. Vuokramallin tuloksena syntyy myös elinkaarenhallinnan kulttuuri, kun sopimuksen mukainen käyttöikä on kaksi vuotta”, Atean rahoitusyhtiö Atea Finance Oy:n toimitusjohtaja Tom Uhlenius sanoo.

Atea pystyy tarjoamaan Vantaan Energialle sekä laitteet, hallintapalvelut että rahoituspalvelut saman katon alta. Rahoituspalvelut tuottaa Atea Finance Oy.

”Uutena asiana toimme nyt tarjolle useita puhelinmalleja ja vielä niistä useita värivaihtoehtoja. Puhelin on hyvin henkilökohtainen laite eikä meillä ollut liiketoiminnallista syytä rajata vaihtoehtoja tiukasti. Käyttäjät ovat ottaneet valikoiman laajenemisen innolla vastaan”, Vantaan Energian tietohallintopäällikkö Pasi Tuomi sanoo.

Atea

Atea on Pohjoismaiden ja Baltian johtava it-infrastruktuuritoimittaja, jonka palveluksessa on 6300 työntekijää 82 paikkakunnalla Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa, Suomessa, Liettuassa, Latviassa ja Virossa. Asiantuntijamme neuvovat asiakkaitamme it-ympäristönsä kehittämisessä ja teemme yhteistyötä johtavien it-laite- ja ratkaisuvalmistajien kanssa.  Atea-konsernin liikevaihto vuonna 2012 oli noin 2,8 miljardia euroa, ja se on listattu Oslon pörssissä. Suomessa atealaisia on noin 400. www.atea.fi

Vantaan Energia

Vantaan Energia Oy on yksi Suomen suurimmista kaupunkienergiayhtiöistä, menestyvä ja taloudellisesti kannattava energiakonserni. Yhtiön omistavat Vantaan (60 %) ja Helsingin (40 %) kaupungit. Vantaan Energia -konserni tuottaa ja myy sähköä ja kaukolämpöä sekä vastaa tytäryhtiöidensä, Vantaan Energia Sähköverkot Oy ja Vantaan Aviaenergia Oy, kautta sähköverkkotoiminnoista Vantaan alueella. Vantaan Energian toimintaa leimaa ympäristövastuullisuus ja asiakaskeskeisyys. Yhtiöllä on vuodesta 1999 ollut käytössä ISO 14001 -ympäristöjärjestelmä. Yhtiön päämäärä on olla osaava ja luotettava kumppani, joka pyrkii kaikessa toiminnassaan lunastamaan lupauksensa ”energiaa elämään”. www.vantaanenergia.fi

Elisa varautuu kesän suurtapahtumiin ja ukkosiin, ennakointitiedot nyt myös häiriöpalvelukartalla

Elisa nostaa tänäkin kesänä valmiuttaan ehkäistäkseen sääilmiöiden ja suurtapahtumien aiheuttamia tietoliikenneongelmia. Uutena palveluna isoimmista kesätapahtumista tiedotetaan myös Elisan häiriöpalvelukartalla.

Kesäaikana suurtapahtumat keräävät runsaasti yleisöä. Elisa varautuu suurimmissa tapahtumissa matkaviestinnän liikennemäärien kasvuun lisäämällä verkkonsa kapasiteettia tapahtumapaikoille.

– Suurtapahtumien alueella mahdollisimman sujuva puheliikenne pyritään turvaamaan lisäämällä kapasiteettia ja parametroimalla verkkoa. Lisäksi käytössä ovat siirrettävät tukiasemat. Näillä toimenpiteillä pyrimme varmistamaan myös sujuvan maksuliikenteen ja taksinvälityksen. Ruuhkiin ja viiveisiin esimerkiksi viestiliikenteessä kannattaa kuitenkin varautua, ja siksi tiedotamme tänä kesänä varautumisestamme suurimpiin tapahtumiin myös häiriöpalvelukartallamme osoitteessa www.elisa.fi/hairiokartta, kertoo johtaja Sami Komulainen Elisan Verkonhallinnasta.

Kesämyrskyt ovat jo useampana kesänä aiheuttaneet ongelmia sähkönjakelussa. Elisan matkapuhelinverkon tukiasemat varmistetaan akuilla, joten joidenkin tuntien katkos ei vielä aiheuta ongelmia asiakkaille. Pitkittyessään sähkökatkokset lisäävät häiriöitä myös tietoliikenneyhteyksissä.

– Seuraamme säätietoja ja palvelutasojamme vuorokauden ympäri, ja teemme yhteistyötä sähkölaitosten kanssa. Ennakoinnilla ja reaaliaikaisella seurannalla voimme toimittaa tarvittaessa varavoimaa riskialueille ja tiedottaa heti kun sääongelmia on näköpiirissä, Komulainen sanoo.

Normaalit kesäukkoset eivät yleensä aiheuta pitkiä katkoksia tietoliikennepalveluissa, mutta laitteiden suojaaminen kannattaa myös kotona ja mökillä:

  • Irrota pidemmän poissaolon tai alkavan ukkosen ajaksi pistorasioista puhelin- ja sähköverkkoon kytketyt tietokoneet, modeemit, Elisa Viihde -laitteet jne. Ukkosen aiheuttamilta jännitepiikeiltä voi suojautua myös ylijännitesuojalla.
  • Kun kytket laitteita takaisin, tarkista, että kaikki johdot on kytketty oikein. Jos laite ei käynnisty, sammuta verkkopääte hetkeksi. Tarvittaessa resetoi laite Reset-painikkeella (noin 10 sek.).
  • Mobiiliverkon häiriötilanteet eivät yleensä kestä kauan. Hätäpuhelut toimivat häiriön aikanakin ottamalla SIM-kortin pois matkapuhelimesta.
  • Lisätietoja Elisan asiakaspalvelusivuilla http://asiakastuki.elisa.fi/ohje/45/

Elisan ennakoivat ja häiriötiedotteet osoitteessa www.elisa.fi/hairiotiedotteet ja reaaliaikaisella häiriöpalvelukartallawww.elisa.fi/hairiokartta. Palvelunäkymät saat myös älypuhelimilla sekä kaapeli-tv:n infopaikalta 319 ja Elisa Viihde -palvelusta kanavapaikalla 799.

Elisa on tietoliikenne- ja ICT-palveluyritys. Tuomme elämyksiä suomalaisten elämään ja tuottavuutta liiketoimintaan online- ja ICT-palveluillamme. Palvelemme noin 2,2 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota. Mobiililiittymien markkinajohtajana tarjoamme asiakkaillemme kattavan ja nopean verkon, joka mahdollistaa 3G- ja 4G-palvelut. Liikevaihtomme vuonna 2012 oli 1,55 miljardia euroa ja henkilöstömäärämme 3 860. Tarjoamme palvelut kansainvälisesti yhteistyössä Vodafonen ja Telenorin kanssa. Lisätietoja www.elisa.fi

DNA tuo Jolla-puhelimen myyntiin ensimmäisenä operaattorina maailmassa

DNA tuo Sailfish-käyttöjärjestelmään perustuvan Jolla-älypuhelimen myyntiin ainoana operaattorina Suomessa ja ensimmäisenä maailmassa vielä tämän vuoden aikana.

DNA tuo Jollan älypuhelimen myyntiin ensimmäisenä operaattorina maailmassa ja ainoana operaattorina Suomessa. Myyntipaikkoina ovat DNA Kauppa ja DNA:n nettikauppa sekä valikoidut DNA:n edustajat. Jolla esitteli puhelimensa Helsingissä toukokuussa.

DNA:n yhteistyö Jollan kanssa on osa DNA:n kumppanistrategiaa, jonka mukaan DNA haluaa tarjota suomalaisille markkinoiden houkuttelevimmat laitteet ja palvelut.

“Suomalaisena operaattorina meille on tärkeää voida tukea uutta suomalaista menestystarinaa, jossa näemme huikean potentiaalin. Kumppanuus Jollan kanssa kuvastaa DNA:n tapaa tehdä asioita ja on loistava esimerkki siitä, millä tavalla me haluamme olla mukana kiinnostavissa innovaatioissa, jotka tuovat käyttäjille aidosti lisäarvoa. Hyödynnämme myös omassa toiminnassamme rohkeasti start-up-henkistä etenemistapaa”, kertoo DNA:n kuluttajaliiketoiminnasta vastaava johtaja Pekka Väisänen.

DNA on osallistunut aivan alusta saakka myös puhelimen tuotekehitykseen. “Olemme voineet vaikuttaa sekä laitteen designiin että käytettävyyteen Jollalle ominaisessa ‘co-creation’ yhteiskehittelyhengessä, ja näin päässeet viemään jo tässä vaiheessa asiakaskuntamme toiveita suoraan Jollan kehitystiimille”, Väisänen kertoo.

”On arvokasta löytää hyvä operaattorikumppani kotimarkkinalta. DNA:n ja Jollan yhteistyö on ollut erittäin antoisaa, ja arvostamme erityisesti kuluttajatoiveista saamaamme palautetta asiakkaansa hyvin tuntevalta kumppanilta. Odotamme varmasti yhtä innostuneesti Jollan myynnin alkamista DNA Kaupoissa maanlaajuisesti viimeisen vuosineljänneksen aikana”, sanoo Jollan toimitusjohtaja Tomi Pienimäki.

Jollan ennakkotilauskampanja käynnistyi toukokuussa osoitteessa jolla.com. DNA:n ja Jollan yhteistyöstä ja uusista puhelimista kiinnostuneet voivat jättää yhteystietonsa DNA:lle osoitteessa www.dna.fi/jolla.
Lue myös Marc Dillonin kirjoitus DNA Engine -blogissa

Galaxy S4 zoom – todellinen kamerapuhelin

Espoo 12. kesäkuuta 2013 – Enää ei tarvitse miettiä päivittäisikö puhelimen uuteen vai sijoittaisisko rahat kameraan. Samsung julkaisee tänään Galaxy S4 zoom -älypuhelimen, joka on nimensä mukaisesti puhelimen ja kompaktikameran hybridi.

Galaxy S4 zoom on Samsungin kunnianhimoisen tuotekehitystyön tulos. Laite yhdistää tehokkaan älypuhelimen ja suorituskykyisen kameran ilman kompromisseja. Galaxy S4:n tyylikäs muotoilu on yhdistetty korkealaatuiseen optiikkaan ja laite on varustettu monilla Galaxy S4 -puhelimesta tutuilla ominaisuuksilla, kuten S Translator, Story Album ja Group Play -toiminnoilla.

Galazy S4 Zoom on myös mitä älykkäin laite. Uuden ja innovatiivisen Zoom Ring -toiminnon avulla tärkeimpien toimintojen käyttäminen on helppoa ja nopeaa. Käyttäjä voi esimerkiksi ottaa kuvan kesken puhelun ja jakaa sen välittömästi puhelimen päässä olevalle ystävälle. Smart Mode ja Smart Mode Suggest -kuvaustilat auttavat aloitteleviakin kuvaajia onnistumaan myös haastavissa olosuhteissa. Samsung Link auttaa siirtämään kuvat yhdellä napin painalluksella langattomasti muihin laitteisiin, kuten kannettavalle tietokoneelle tai tabletille.

Galazy S4 zoom on varustettu Android Jelly Bean 4.2 -käyttöjärjestelmällä ja laitteesta on saatavilla 3g- ja 4g-versiot. Lisätietoja: www.samsungmobilepress.com.

Tekniset tiedot: Galaxy S4 zoom yhdistää BSI CMOS-kennon, optisen kuvanvakaajan, Xenon Flash -salaman sekä Galaxy S4 -puhelimen uusimman tekniikan. Takakamerassa on 16 megapikseliä, 10-kertainen optinen zoom, optinen kuvanvakaaja, 24 – 240 mm:n polttoväli ja f3.1 – f6.3 aukko. Edessä 1,9 megapikselin kamera. ISO 100-3200, full hd (1920×1080 30p) -videotallennus. Näyttö 4,3-tuumainen qHD sAmoled, 1.5Ghz:n tuplaydinsuoritin, 8 GB muistia (vapaa tallennustila noin 5 GB). MicroSD-tuki (64 GB asti). 1,5 GB RAM. Android 4.2 (Jelly Bean) -käyttöjärjestelmä. Yhteysominaisuuksiin lukeutuu Wifi a/b/g/n 5GHz, nfc, Bluetooth 4.0 (LE), a-gps + glonass. Paino 208 grammaa (vakioakulla). Mitat 125,5 x 63,5 x 15,4 mm. Akku 2,330mAh. Galaxy S4 zoom saatavilla elokuun lopulla suositushintaan 549 euroa (3g) tai 599 euroa (4g).

Ericsson: Uusi sukupolvi tuo henkilökohtaisen viestinnän töihin

young-professionals-at-work (pdf)

Moni nuori on juuri aloittanut kesätyöt ja saa ensimmäiset kokemuksensa työelämästä. Ericssonin tutkimuksesta käy ilmi, että alle 30-vuotiaiden uusi sukupolvi muuttaa radikaalisti tulevaisuuden työelämää. Viestintäteknologian kehityksen rinnalla kasvaneet nuoret haluavat pitää yhteyttä verkostoihinsa pitkin työpäivää ja tuovat tätä varten myös omia laitteitaan työpaikalle.

Nuoret näkevät työn vain yhtenä elämän osa-alueena ja arvostavat vapaa-aikaa edellisiä sukupolvia enemmän. Vaikka uusi sukupolvi on innostunut menestymään hyvin työssään, heille on mahdotonta jättää henkilökohtaista elämäänsä työajan ulkopuolelle. Nuoret ovat tottuneet tarkastamaan Facebookin, pikaviestimään sekä lähettämään ja vastaanottamaan tekstiviestejä pitkin päivää. Henkilökohtaista viestintää pidetään oikeutena sen sijaan, että se olisi etu. Vapaa-aikaa puolestaan arvostetaan niin paljon, ettei sitä välttämättä tahdota häiritä työasioilla.

Ericssonin ConsumerLabin Young Professionals at Work -tutkimus tarkastelee uutta työsukupolvea, 22–29-vuotiaita koulutettuja työntekijöitä, jotka tähtäävät työelämässä johtaviin asemiin. Tutkimus on toteutettu Yhdysvalloissa.

”Täsmälleen samat kehityssuunnat ovat nähtävissä myös Suomessa. Tulevaisuuden työvoima ei kumartele auktoriteeteille ja vaatii työltä joustavuutta. Nämä niin kutsutut nettinatiivit ovat syntyneet käyttämään nykyaikaista viestintäteknologiaa tehokkaasti saavuttaakseen tuloksia työssään”, luonnehtii Suomen Ericssonin toimitusjohtaja Olli Sirkka.

Uusi työsukupolvi on luonnostaan verkostoitunut niin henkilökohtaisessa elämässään kuin työelämässäkin. 20 prosenttia heistä käyttää päivittäin henkilökohtaisia verkostojaan apuna työasioissa.

Henkilökohtaisten mobiililaitteiden tuominen töihin on yhä yleisempää, ja jopa 25 prosenttia nuorista tuo oman kannettavansa tai tablettilaitteensa säännöllisesti työpaikalle. Tämän myötä yritysten on täytynyt joustaa rajoituksissa ja hyväksyä henkilökohtaisten laitteiden yhdistäminen työpaikan verkkoon.

“Uusi työsukupolvi tahtoo muodostaa läheiset suhteet esimiehiin ja odottaa jatkuvaa palautetta työstään. Nuoret eivät siedä epäselvyyttä ja edellyttävät läpinäkyvyyttä ja oikeudenmukaisuutta organisaationsa toiminnassa. Monelle erityisen tärkeää on ylläpitää tasapainoa työn ja vapaa-ajan välillä, ja he odottavat työnantajiensa keksivän ratkaisuja tämän saavuttamiseen,” kertoo Ann-Charlotte Kornblad Ericssonin ConsumerLabistä.

Näitä asioita tulevaisuuden työntekijät vaativat työnantajilta:

  • Yleisesti tyydyttävä työ ja jatkuvan palautteen saaminen
  • Mahdollisuus hoitaa henkilökohtaisia yhteyksiä töissä
  • Mahdollisuus työskennellä tiimeissä ja samanikäisten kanssa
  • Tuloskeskeisyys ja vastuu omasta toiminnasta
  • Ei hierarkioita ja läheinen suhde johtajaan
  • Työn ja vapaa-ajan tasapainon arvostaminen ja keinot tasapainon ylläpitämiseen
  • Ajantasainen viestintäteknologia

Ericssonin ConsumerLab haastatteli kvalitatiivisessa tutkimuksessaan San Franciscossa ja Silicon Valleyssä asuvia 22–29-vuotiaita sekä nuoria työntekijöitä johtavia henkilöitä ja uuden työsukupolven asiantuntijoita. Se on toteuttanut aiheeseen liittyen myös verkkotutkimuksen tietotyöläisistä. Ericssonin ConsumerLab tekee maailmanlaajuisia kuluttajatutkimuksia, joihin se haastattelee vuosittain 100 000 ihmistä yli 40 maassa.

Sonera Trends: Työntekijät haluavat parempia mobiililaitteita

Sonera Trends-kyselyyn vastanneista 52% katsoo, että työnantaja ei tarjoa työkäyttöön tarpeeksi moderneja mobiililaitteita.  Laitteiden arvostusta kuvaa, että 46% olisi itse valmis maksamaan osan kustannuksesta, jos saisi itse valita toivomansa laitteen. Työntekijöiden omat laitteet tulevat myös työhön: 71% vastaajista ilmoitti voivansa käyttää omaa älypuhelinta tai tablettia työssä. Ilman työnantajan lupaa ja hallintamahdollisuutta käytetyt laitteet ovat kuitenkin tietoturvariski.

Työnantajan kannattaa ensi sijassa tarjota työntekijälle tehtäviin sopiva, mahdollisimman hyvä mobiililaite, mikä lisää henkilöstön tyytyväisyyttä ja vähentää hallitsematonta omien laitteiden käyttöä. Toisaalta yrityksen kannattaisi tukea myös henkilöstön omien laitteiden hallittua työkäyttöä.

– Mobiilaitteiden toiminnallisuus on jo kehittynyt pitkälti PC-laitteiden kaltaiseksi, jolloin niiden kautta voi levitä yrityksen verkkoon viruksia ja haittaohjelmia. Lisäksi mobiililaitteen voi helposti kadottaa. Yrityksen verkkoon pääsevillä laitteilla virusturva pitäisi pitää kunnossa, ja laitteen tulisi olla yrityksen etähallinnan piirissä, jolloin siitä voidaan laitteen kadotessa tai työntekijän vaihtaessa työnantajaa pyyhkiä verkon kautta pois luottamukselliset tiedot, sanoo yritysten lisäarvopalveluista Sonerassa vastaava Tapio Ranta.

– Uudentyyppisessä älykkäässä yritysverkossa on myös mahdollista tunnistaa laitteet ja käyttäjät automaattisesti ja määrittää erikseen mitä asioita kukakin pystyy milläkin laitteella tekemään, jolloin hallitsematon käyttö estyy, Ranta huomauttaa.

Laitteen kustannusten jakaminen työnantajan ja työntekijän kesken

Niistä 46%:sta, jotka ilmoittivat Trends-kyselyssä olevansa valmiita maksamaan itse osan mobiililaitteen kustannuksista, lähes puolet (45%) – eli kaikista vastaajista alle neljännes – maksaisi laitteen hinnasta 25-50%. Lähes sama osuus vastaajista maksaisi laitteesta alle 25%. Vain muutama prosentti kaikista vastaajista olisi valmiita maksamaan työkäyttöön tarkoitetun laitteen hinnasta 75-100%.

Yritysten kynnystä kustannusten jakoon työntekijän kanssa nostavat muun muassa verotekniset kysymykset ja ylimääräinen byrokratia, joita tällaiset järjestelyt helposti tuottavat. Siksi käytännössä helpointa on, että laite on joko työnantajan tai työntekijän.

Sonera Trends

Sonera Trends -kysely mobiililaitteista toteutettiin 20.5.– 3.6.2013 ja siihen vastasi 333 rekisteröitynyttä Trends-vastaajaa. Kaikki vastaukset ovat liitteenä.

Vuonna 2011 käyttöönotettu Sonera Trends on kansainvälinen trenditutkimussovellus. Trends on työkalu jatkuvaan vuorovaikutukseen asiakkaiden kanssa ja samalla tapa tutkia televiestintäalan muuttuvia trendejä. Sonera Trends tuottaa hyödyllisiä ja ajantasaisia trendianalyysejä kyselytutkimusten ja pikagallupien avulla. Trends-sovelluksen voi ladata Android-, iPhone- ja Symbian-laitteisiin, ja tutkimuksiin voi osallistua myös internetissä. Trends on ilmainen ja vapaasti saatavilla.

Tutustu Sonera Trends-tutkimussovellukseen: www.sonera.fi/trends

Sonera tarjoaa tietoliikenne- viestintä- ja televisiopalveluja kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille Suomessa. Palvelumme yhdistävät ihmiset heille tärkeisiin yhteisöihin ja asioihin sekä lisäävät jokapäiväisen elämän mukavuutta ja laatua. Yrityksille luomme kestävää kehitystä tukevia viestintäratkaisuja, jotka vapauttavat aikaa ja energiaa tuottavaan työhön ja kasvuun. Soneralla oli vuoden 2012 lopussa 4,4 miljoonaa kiinteän ja matkaviestinverkon liittymäasiakastaSoneran palveluksessa työskentelee 4 000 henkilöä, ja yhtiö toimii noin 30 paikkakunnalla ympäri Suomea. www.sonera.fi

Sonera on osa TeliaSonera-konsernia, joka toimii Pohjoismaissa, Baltian maissa, Euraasian kehittyvillä markkinoilla Venäjä ja Turkki mukaan lukien, sekä Espanjassa.  www.teliasonera.fi

DNA: Kiinteähintainen datapaketti ulkomaille matkustavan puhelimeen

DNA tuo perjantaina 7. kesäkuuta tarjolle uudet DNA Matkadata -tiedonsiirtopaketit, jotka mahdollistavat turvallisen netin käytön ulkomailla edullisesti kiinteällä hinnalla, ilman yllätyksiä. Paketit tilataan tekstiviestillä kohdemaahan saavuttua.

DNA Matkadata -paketteja voi hyödyntää EU/EEA-maissa.*) Tarjolla on sekä vuorokauden mittaisia Päiväpaketteja että kaksi viikkoa voimassa olevia Lomapaketteja. Kummassakin pakettityypissä on valittavissa megatavuiltaan eri kokoisia vaihtoehtoja.

“Yhä useammalla suomalaisella on älypuhelin, jota hyödynnetään aktiivisesti tiedonhakuun ja viihteeseen. Puhelimen dataliittymälle on suuri tarve myös ulkomaan matkoilla. Ulkomailla käytetty tiedonsiirto perustuu yleensä megatavupohjaiseen laskutukseen, jolloin veloitus tapahtuu ulkomaanhinnaston ja käytetyn tiedonsiirtomäärän mukaan. DNA Matkadata -paketin tilaajalle ei tule yllätyksiä tiedonsiirtokustannuksissa”, kertoo DNA:n puheliiketoiminnasta vastaava johtaja Cedric Kamtsan.

Asiakas saa DNA Matkadata -paketin tilausohjeet tekstiviestillä heti kohdemaahan saavuttuaan, ja paketin tilaus tapahtuu tekstiviestillä. Paketin voimassaoloaika alkaa tilaushetkestä, joten paketti kannattaa tilata vasta kohdemaassa, jotta sen koko voimassaoloaika tulee hyödynnettyä täysimääräisesti. Asiakas saa vahvistuksen paketin kytkennästä tekstiviestillä sekä tietoa paketin käytöstä ja sen loppumisesta (esim. 30 % käytetty).

Päiväpaketeista pienin (5 Mt) on hinnaltaan 1,99 € ja 14 vrk:n paketeista pienin (20 Mt) maksaa 9,99 €. Markkinoilla ei ole kuluttajille tarjolla toista suoraan vastaavaa tuotetta. Pienimmät XS- ja S-paketit soveltuvat hyvin esimerkiksi mobiilisivujen käyttöön, kun taas isommat M- ja L-paketit sopivat monipuolisempaan puhelinkäyttöön.

“Ulkomailla matkustava voi helposti myös laskea datakäytön määrää poistamalla puhelimestaan sähköpostin automaattisen synkronoinnin ja taustalla dataa kuluttavat ohjelmat matkan ajaksi. Kannattaa myös suosia nettisivujen mobiiliversioita normaalien www-sivujen ja erityisesti paljon datasiirtoa vaativien video- ja äänipalveluiden sijaan”, Kamtsan neuvoo.

DNA Matkadata ulkomailla:

Päiväpaketit (voimassa 24 tuntia tilaushetkestä)
Päivädata XS (5 Mt) = 1,99 €
Päivädata S (15 Mt) = 3,99 €
Päivädata M (30 Mt) = 6,99 €
Päivädata L (50 Mt) = 9,99 €

Lomapaketit (voimassa 14 vrk tilaushetkestä)
Lomadata XS (20 Mt) = 9,99 €
Lomadata S (50 Mt) = 14,99 €
Lomadata M (100 Mt) = 24,99 €
Lomadata L (200 Mt) = 39,99 €

Näiden lisäksi on tarjolla oma Matkadata-tuote yritysliittymiin.

*) DNA Matkadata -paketin voi tilata EU/EEA-maissa: Belgia, Bulgaria, Espanja, Hollanti, Irlanti, Islanti, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Kreikka, Kypros, Latvia, Liechtenstein, Liettua, Luxemburg, Malta, Norja, Portugali, Puola, Ranska, Romania, Ruotsi, Saksa, Slovakia, Slovenia, Suomi, Tanska, Tšekki, Unkari ja Viro

Lisätietoa DNA Matkadata -paketeista
Tilausohje kännykällä

DNA Oy on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yksityishenkilöille ja yrityksille laadukkaita, viimeisintä teknologiaa hyödyntäviä puhe-, data- ja tv-palveluita. DNA:n viisi miljoonaa suomalaista tavoittava 3G-verkko laajenee edelleen, ja 4G-verkot ulottuvat koko ajan uusiin kaupunkeihin ja taajama-alueille. DNA:n liikevaihto vuonna 2012 oli 769 miljoonaa euroa ja liikevoitto 56 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli kolme miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon asiakkuutta. DNA ja WELHO ovat DNA Oy:lle rekisteröityjä tavaramerkkejä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi.