Mobiiliparkki

Yhteystiedot: Kerttu Vali, Pajamäenkatu 14, 48600 Kotka email: mobiiliparkki@victoriamedia.fi

Suomalaiset ostavat mobiililaitteet selvästi mieluiten myymälästä – Elisan pääkaupunkiseudun suurin myymälä uuden digitaalisen konseptin mukaiseksi

Suomalaisista lähes 70 % haluaa ostaa mobiililaitteensa fyysisestä myymälästä, siinä missä verkkokauppaa kannattaa näissä ostoaikeissa noin 15 % suomalaisista. Elisan TNS Gallupilla teettämästä tutkimuksesta selviää lisäksi, että myös kodin tekniset laitteet ja palvelut ostetaan mieluiten myymälästä, mutta verkkokaupalla on tässä tuoteryhmässä mobiililaitteita suurempi rooli. Yli neljännes ilmoittaa ostavansa kodin tekniset laitteet ja palvelut mieluiten verkosta.

Tutkimuksen mukaan moni tekijä vaikuttaa fyysisen myymälän suosioon mobiililaitteita ostettaessa. Halu nähdä laite todellisuudessa, laitteen kokeilemisen mahdollisuus ja kasvotusten tapahtuva palvelu ovat tärkeimmät myymäläasioinnin kulmakivet. Helsingissä, Turussa ja Tampereella korostuvat laitteen näkemisen ja kokeilemisen mahdollisuus muuta maata enemmän. Rovaniemellä korostuu vastaavasti muita alueita enemmän henkilökohtainen palvelu eli kasvokkain tapahtuva palvelutilanne sekä myyjän antama opastus. Suomalaiset 18-25-vuotiaat ja miehet haluavat erityisesti kokeilla laitetta. Naisilla korostuu halua nähdä laite todellisuudessa sekä myyjän antama opastus. Liikkeeseen mennään toisinaan myös vain katselemaan ja kokeilemaan ilman ostoaikeita.

Verkkokaupassa asioinnin syitä kysyttäessä helsinkiläisistä 17 % on sitä mieltä, että fyysinen myymälä on liian kaukana, tai sinne on liian hankala mennä. Rovaniemeläisistä vain 12 % on tällä hetkellä tätä mieltä.

– Helsingin alueella asuvat ovat muita alueita kiinnostuneempia teknisistä laitteista. He myös asioivat muita alueita aktiivisemmin verkossa ja käyttäisivät mielellään myös myymälätilassa sähköisiä palveluita. Helsingin alueella asuvat käyttävät verkkoa aktiivisesti tiedonlähteenään ja hakevat tietoa verkosta muita useammin ostopäätöksensä tueksi, kertoo TNS Gallup Digitalin tutkimuspäällikkö Reeta Sutinen.

Euroopan digitaalisin myymäläkonsepti rantautui Itiksen Elisa Shopitiin

Elisa avasi tänään pääkaupunkiseudun suurimman Elisa Shopit -myymälänsä täysin uudistettuna kauppakeskus Itiksessä. Itiksen  170 m²:n Elisa Shopitissa tekniikkaa on hyödynnetty uudella tavalla esimerkiksi esillepanossa ja monissa myymälän rutiinitehtävissä, millä on vapautettu myyjän aikaa varsinaiseen asiakaspalveluun.

– Uusi myymäläkonseptimme on euroopanlaajuisestikin vertailtaessa hyvä esimerkki siitä, miten digitaalisuutta voi nykyään hyödyntää myymälöissä. Sähköisten hinta- ja tuotetietonäyttöjen korvatessa kokonaan paperiset julisteet ja hintalaput myyjille vapautuu aikaa varsinaiseen asiakaspalveluun. Hinnastot ja mainokset ovat myös aina ajan tasalla, koska ne päivitetään keskitetysti pilvipalvelua hyödyntäen, eikä myyjien näin ollen tarvitse huolehtia niiden päivittämisestä. Elisan uudessa myymäläkonseptissa laitteiden ja palveluiden kokeilemisen helppouteen on kiinnitetty erityistä huomiota, kertoo Elisan henkilöasiakkaiden myyntijohtaja Pasi Vanninen.

Videoneuvotteluratkaisut ovat tuoneet lisää mahdollisuuksia yritysasiakkaiden palveluun, sillä asiantuntijaresurssit ovat käytössä paikasta riippumatta. Myymälästä voidaan kommunikoida erityisasiantuntimusta vaativissa tilanteissa videoneuvottelulla, jolloin asiakaspalvelu on henkilökohtaisempaa kuin puhelimella ja sähköpostilla.  Järjestelmä etsii vapaana olevan erityisasiantuntijan, ja kuvayhteys ja jaettu työpöytä mahdollistavat esimerkin näyttämisen.

Myymälässä asioinnin ja mobiililaitteiden hankinnan muita alueellisia erityispiirteitä:

– Ystävien ja sukulaisten suosituksia mobiilillaitteiden suhteen arvostavat vähiten kouvolalaiset (46 %) ja oululaiset (48 %). Koko maan keskiarvo tässä on 54 %.
– Joensuulaiset ovat tutkimuksen valossa maan kärsivällisimpiä, sillä heistä alle kolmasosaa  häiritsee se, että tuotteen saapumista joutuu verkkokaupasta ostettaessa odottamaan. Joensuulaisten vastakohdat eli malttamattomimmat ostajat löytyvät Tampereelta ja Turusta – näillä alueilla lähes puolet haluaa tuotteen heti, eikä halua odottaa sen saapumista postitse.
– Turkulaisia ja helsinkiläisiä kiinnostaa eniten mobiililaitteiden lisätarvikkeisiin tutustuminen myymälässä. Turkulaisista 29 % ja helsinkiläisistä 28 % näkee lisätarvikkeissa lisäarvoa siinä missä rovaniemeläisistä 23 % on kiinnostunut myymälässä asioinnissa tästä mahdollisuudesta.
– Tamperelaisista 37 % menee mobiililaitteita myyvään liikkeeseen toisinaan vain katselemaan ja kokeilemaan ilman ostoaikeita. Noin kymmenen prosenttia vähemmän rovaniemeläisistä, oululaisista ja kouvolalaisista toimii näin.
– Rovaniemeläisistä 10 % haluaa ostaa mobiililaitteensa verkkokaupasta, kaikista suomalaisista 16 %.

Elisa on tietoliikenne- ja ICT-palveluyritys. Tuomme elämyksiä suomalaisten elämään ja tuottavuutta liiketoimintaan online- ja ICT-palveluillamme. Palvelemme noin 2,2 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota. Mobiililiittymien markkinajohtajana tarjoamme asiakkaillemme kattavan ja nopean verkon, joka mahdollistaa 3G- ja 4G-palvelut. Liikevaihtomme vuonna 2012 oli 1,55 miljardia euroa ja henkilöstömäärämme 3 870. Tarjoamme palvelut kansainvälisesti yhteistyössä Vodafonen ja Telenorin kanssa. Lisätietoja www.elisa.fi

Garmin päivittää NAVIGON-navigointisovelluksensa Windows Phone 8:lle

Tänään 20.3.2013 Garmin julkaisi uusimman päivityksensä (versio 4.7) NAVIGON-sovellukseensa Windows Phone 8 -laitteille.

Garminin NAVIGON Europe -sovellus tarjoaa Windows Phone 8 -markkinoiden kattavimman valikoiman navigointiominaisuuksia. Se muuttaa Windows Phone 8 -puhelimen mobiiliksi navigointilaitteeksi ensiluokkaisilla toiminnoillaan, kuten live-liikennetiedoilla, risteysnäkymillä ja kaista-avustimella. Sovellus toimii ns. onboard-navigointiratkaisuna, eli kartat voi tallentaa puhelimeen, jolloin kaikki navigointiominaisuudet on käytettävissä ilman datayhteyttä. Sovelluksen avulla voi matkojaan suunnitella etukäteen ja se varoittaa myös nopeusrajoituksista.

Versiopäivityksen 4.7 uudet ominaisuudet (vain Windows Phone 8):

  • Loppusuora (Last Mile) ja Clever Parking: Kohdetta lähestyttäessä käyttäjä saa automaattisesti tiedot pysäköintitiloista määränpäänsä läheisyydessä. Pysäköinnin jälkeen sovellus tallentaa muistiin auton sijainnin. Sovellus siirtyy automaattisesti jalankulkutilaan ja opastaa perille määränpäähän.
  • Google Street View: Ominaisuus tarjoaa käyttäjälle katutason näkymän kohteesta ennen reitille lähtöä ja hieman ennen perille saapumista. Käyttäjä voi myös tarkastella koko näytössä 360°-näkymää saadakseen paremman käsityksen kohteesta.
  • Bing-haku: Bing-haku mahdollistaa navigoinnin aloittamisen välittömästi internetistä löytämäänsä kohteeseen.
  • Energiansäästö: EnergySaver-ominaisuudella voi pidentää akun toiminta-aikaa käynnissä olevan navigoinnin aikana. Ominaisuus vähentää kuvanopeutta tai sammuttaa näytön, silloin kun sovellus ei anna ajo-ohjeita. Navigointinäkymä palaa normaaliksi seuraavan ohjeen ilmaantuessa.

Garminin NAVIGON Europe -sovellus Windows Phone -laitteille on saatavilla Windows Phone -kaupasta. Huhtikuun 4. päivään saakka sovellus on ostettavissa kampanjahintaan 62,49 euroa (norm. 88,99 e). FreshMaps XL -ominaisuus, joka takaa karttapäivitykset joka kolmas kuukausi, on saatavilla kampanjahintaan 19,99 e (norm. 29,99 e).

NAVIGON Europe Windows Phone Next App Star -kilpailun finaalissa

NAVIGON Europe on valittu 64 finalistisovelluksen joukkoon Windows Phone Next App Star -kilpailussa. Sovellusta voi äänestää klikkaamalla tästä.

 

Samsung Galaxy S4 – kumppani, joka rikastuttaa elämää

.

New York, USA, 14. maaliskuuta 2013 – Se on vihdoin täällä – Samsung Galaxy S4. Samsung esitteli tänään New Yorkin Unpacked-tapahtumassa kauan odotetun Galaxy S4 -älypuhelimen. Neljännen sukupolven Galaxy S on kumppani, joka todella ymmärtää, mikä on tärkeintä elämässä.

Galaxy S4 ymmärtää ihmissuhteiden arvon. Älypuhelimen uutuusominaisuudet tekevät yhteydenpidosta perheenjäseniin ja ystäviin helpompaa kuin koskaan. Galaxy S4 pyrkii varmistamaan, että työ ja arki sujuvat mahdollisimman vaivattomasti. Uutuusominaisuuksiin lukeutuu myös toimintoja, jotka auttavat käyttäjää pitämään huolta itsestään ja omasta hyvinvoinnistaan.

Pienempi koko, enemmän nähtävää

Galaxy S4:n todellinen kauneus piilee sen nerokkaassa muotoilussa, joka tarjoaa suuremman näytön ja tehokkaamman akun aiempaa kevyemmässä ja ohuemmassa rungossa. Uutuusälypuhelimen muotoilu, runko ja käytetyt materiaalit ovat saaneet inspiraationsa luonnosta. Ensitapaamisella älypuhelin tekee lähtemättömän vaikutuksen.

GS4:n edeltäjä oli niin fiksu, että se tunnisti käyttäjänsä. Galaxy S4 vie ominaisuuden askeleen pidemmälle. Se tunnistaa käyttäjän katseen, äänen ja liikkeen. Älypuhelinta voi ohjata koskematta ruutuun. Videotoiston voi asettaa pysähtymään, kun käyttäjä kääntää katseensa pois ruudusta. Älypuhelin osaa jatkaa videon toistoa samasta kohdasta, kun käyttäjän katse palaa ruudulle.

Nettisivujen vieritys tai sähköpostien selaus onnistuu nyt hienovaraisella kädenliikkeellä. Galaxy S4 tunnistaa silmien liikkeet ja tietää, milloin käyttäjä haluaa vierittää lisää tekstiä näkyviin. Lisävarusteena saatavilla olevan telakan kanssa vieritys onnistuu pelkällä silmien liikkeellä. Musiikkikappaleiden vaihto onnistuu pyyhkäisemällä kädellä ruudun päältä, koskematta näyttöön. Myös puheluihin vastaaminen onnistuu koskematta ruutuun. Uutuusominaisuus tekee älypuhelimen käytöstä entistä helpompaa.
Elämän tärkeimmät hetken talteen ja muiden nähtäville

Galaxy S4 kaappaa talteen hetket, jotka tekevät elämästä rikkaamman. Hetken voi elää uudelleen raikkaan värikylläiseltä viiden tuuman huipputarkalta ruudulta. Dual Camera -toiminnolla kuvien ottaminen onnistuu samanaikaisesti sekä etu- että takakameralla. Otetut kuvat voidaan jälkikäteen helposti yhdistää niin, että kuvattava kohde ja kuvaaja pääsevät samalla hetkellä otettuun kuvaan. Sound & Shot -toiminto mahdollistaa sen, että nauravasta lapsesta otettuun kuvaan voidaan yhdistää kuvaushetkellä kuuluva ääni. Katsoessaan kuvaa, käyttäjä kuulee lapsensa naurun. Suosikkibändistä otetut kuvatkin palauttavat muistot mieleen vivahteikkaammin, kun kuvaan yhdistetään kuvanottohetkellä soiva musiikkikappale. Drama Shot -toiminto mahdollistaa jatkuvan timelapse-kuvasarjan ottamisen.

Galaxy S4:llä voi helposti jakaa elämän parhaita ja herkkiä hetkiä perheen ja ystävien kanssa, missä ja milloin tahansa. Group Play -toiminnon avulla käyttäjä voi jakaa ja ladata lähellä olevien ystävien laitteille ja laitteilta, valokuvia ja pelejä. Toiminto toimii myös Wi-Fi- tai 3g-verkon ulottumattomissa. Share Music -toiminnolla saman kappaleen voi suoratoistaa synkronoidusti useassa puhelimessa samanaikaisesti. Loistava toiminto, kun halutaan nostaa bileiden tunnelmaa.

Oma hyvinvointi ja terveys

Hyvinvointi on ehdottoman tärkeää. Galaxy S4:ssä on uusi S Health -toiminto, joka valvoo automaattisesti käyttäjänsä elämäntapoja. S Health -toimintoon kuuluu muun muassa ruokapäiväkirja, harjoituspäiväkirja ja muita ominaisuuksia, jotka auttavat käyttäjää pysymään terveenä ja hyvässä kunnossa.* Saatavilla olevat lisävarusteet tekevät Galaxy S4:stä henkilökohtaisen terveysgurun. Painonsa kehitystä voi seurata lisävarusteena saatavalla Samsung Body Scale -laitteella. Ranteeseen kiinnitettävä S-band varmistaa, että käyttäjä nukkuu yönsä hyvin ja että hän herää oikealla hetkellä REM-syklin tahdissa. Ominaisuus valvoo myös eri toimintoja päivisin. Samsungin Heart Rate Monitor mittaa sykettä – täydellinen toiminto paljon liikkuvalle. S-Health voidaan yhdistää jopa verenpaine- ja glukoosimittareihin verensokerin seuraamista varten. S Health -toiminnolla voi koota räätälöidyn kokonaisuuden, jolla elämäntavoista, terveydestä ja hyvinvoinnista voi pitää hyvää huolta – missä ja milloin tahansa.

*Tietyt S Health -toiminnot vaativat erikseen myytäviä lisävarusteita.

Tekniset tiedot: Samsung on maailman ensimmäinen viisituumaisella Full HD (1920×1080) Super Amoled -näytöllä (441 ppi) varustettu älypuhelin. Uusi Gorilla Glass 3 estää näytön naarmuuntumisen ja tekee siitä entistä kestävämmän. Puhelimessa on automaattitarkennuksella varustettu 13 megapikselin kamera, 2 megapikselin etukamera ja se tallentaa Full HD -videoita. Paino 130 grammaa. Mitat 136,6 x 69,8 x 7,9 mm. Käyttöjärjestelmä Android 4.2.2 (Jellybean). Prosessori 1,9 GHz quad-core / 1,6 GHz octa-core. Akku 2 600 mAh. NFC, Bluetooth 4.0 ja infrapuna-led. 16/32/64 GB tallennustilaa, microSD-korttipaikka (tuki 64 GB), 2 GB ram-muistia. Galaxy S4 on lanseerauksen aikaan saatavilla mustana ja valkoisena. Myöhemmin tämän vuoden aikana puhelin tulee kauppoihin myös muissa väreissä. Laite saapuu myyntiin vuoden toisella neljänneksellä 2013 ja sen suositushinta on 699 euroa.

Samsung Electronics Co Ltd, Korea, on johtava kuluttajaelektroniikan ja komponenttien valmistaja. Samsungin innovatiivisten tuotteiden portfolioon kuuluvat mm. televisiot, älypuhelimet, tietokoneet, tulostimet ja monitoimilaitteet, kodinkoneet, lääketieteelliset laitteet, puolijohteet ja LED-tuotteet. Yrityksellä on 227 000 työntekijää 75 maassa. Yhtiön yhteenlaskettu vuosittainen liikevaihto on yli 143 miljardia Yhdysvaltain dollaria. Samsungin tavoitteena on tarjota enemmän mahdollisuuksia ihmisille eri puolella maailmaa. Lisätietoja Samsungista: www.samsung.com/fi

Elisa tuo yksinoikeudella asiakkailleen Nokia Musiikki+ -palvelun

Elisan asiakkaat pääsevät ensimmäisenä Suomessa ottamaan käyttöönsä Nokia Musiikki+ -palvelun. Kyseessä on laajennettu versio Nokia Musiikki -palvelusta, joka auttaa kuuntelijaa löytämään kännykällä helposti häntä miellyttävää musiikkia ja tutustuttaa oman musiikkityylin uutuuksiin. Laajennuksen myötä valmiiksi ehdotettuja kappaleita voi ohittaa rajoituksetta, kanavia voi ladata offline-kuuntelua varten rajattomasti ja kappaleiden sanoja voi seurata laitteen ruudulla musiikkia kuunnellessa.

Nokia Musiikki+ -palvelu kattaa 20 miljoonan kappaleen valikoiman, jota voi kuunnella eri päätelaitteilla, oli se sitten älypuhelin, PC, Mac, Smart-TV tai tabletti.

– Elisa haluaa antaa ensimmäisenä operaattorina Suomessa asiakkailleen mahdollisuuden laadukkaaseen, edulliseen ja käyttömukavuudeltaan erityiseen musiikkipalveluun. Nokia Musiikki+ muistuttaa helppoudessaan radion käyttöä, sillä se tarjoilee satoja jatkuvasti päivittyviä ja eri musiikkimakuihin sopivia kanavia, jotka saa kuunneltavakseen yhdellä napin painalluksella, kertoo Jan Virkki Elisalta.

– Olemme innoissamme, että voimme lanseerata Nokia Musiikki+ -palvelun Suomessa Elisan kanssa, sillä Elisa on tunnettu laadukkaasta palvelusta ja asiakaslähtöisyydestä. Lisäksi Elisa on investoinut helppokäyttöisiin viihdepalveluihin, joita Nokia Musiikki hienosti täydentää, sanoo Jyrki Rosenberg Nokialta.

Huhtikuun alusta alkaen kaikki Elisan asiakkaat voivat tutustua viikon ajan veloituksetta Nokia Musiikki+ -palveluun. Uuden Lumia 620, 820 tai 920 -puhelimen Elisalta hankkivat asiakkaat saavat palvelun kolmeksi kuukaudeksi veloituksetta käyttöön. Ilmaisen käyttöjakson jälkeen palvelun hinta on 3,99 euroa kuukaudessa, jonka voi maksaa kätevästi esimerkiksi Elisa Lompakko -palvelun avulla tai luottokortilla.

Elisa on tietoliikenne- ja ICT-palveluyritys. Tuomme elämyksiä suomalaisten elämään ja tuottavuutta liiketoimintaan online- ja ICT-palveluillamme. Palvelemme noin 2,2 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota. Mobiililiittymien markkinajohtajana tarjoamme asiakkaillemme kattavan ja nopean verkon, joka mahdollistaa 3G- ja 4G-palvelut. Liikevaihtomme vuonna 2012 oli 1,55 miljardia euroa ja henkilöstömäärämme 3 870. Tarjoamme palvelut kansainvälisesti yhteistyössä Vodafonen ja Telenorin kanssa. Lisätietoja www.elisa.fi

Infinitystä Jollan muotoilukumppani

Suomalainen matkapuhelinvalmistaja Jolla on valinnut Infinityn kumppanikseen uuden matkapuhelimen suunnittelussa. Infinity on kuluttajatuotteiden muotoiluun ja keksintöihin erikoistunut yritys, joka toimi aiemmin Provoke-nimellä.

Suomen johtava muotoilutoimisto Infinity on Jollan kumppani heidän älypuhelimensa teollisessa muotoilussa. Infinity ja Jolla ovat tehneet yhteistyötä jo puolen vuoden ajan.

– Meille yhteistyö Jollan kanssa on hieno mahdollisuus soveltaa vahvaa kokemustamme globaaleille markkinoille tähtäävien tuotteiden parissa. Parasta yhteistyössä on, että pääsemme luomaan jotain ainutlaatuista, joka muuttaa kokonaista toimialaa, kertoo Infinity Designin toimitusjohtaja Veikko Rihu.

Infinityn pitkä kokemus ja osaaminen mobiilielektroniikasta vakuuttivat Jollan. Lisäksi tärkeää oli samanlainen ajatusmaailma.

– Infinityn tiimi on innostunut ja sitoutunut, ja heillä on vahva tahto löytää aina paras mahdollinen ratkaisu. Me Jollassa toimimme samalla tavalla. Infinityn kontaktihenkilöt myös tietävät aina tarkasti, mitä projekteissa tapahtuu. Olemme erittäin tyytyväisiä yhteistyöhön, kertoo Jollan Chief Designer Martin Schüle.

Brändiuudistus ja uusi nimi

Infinity juhlii tänä vuonna kymmenvuotista toimintaansa. Samalla yhtiö uudisti ilmeensä ja vaihtoi nimensä Provokesta Infinityksi, joka kuvaa paremmin yrityksen perusideologiaa.

– Olemassa olevan parantelu ei riitä, vaan menestystarinat luodaan intohimolla ja aidoilla ihmislähtöisillä keksinnöillä. Infinity syntyi ajatuksesta, että rajoja ei ole. Kaikki on mahdollista niille, jotka uskaltavat unelmoida, ajatella eri tavalla ja tarttua toimeen. Meidän tehtävämme on keksiä parempia tulevaisuuksia ja auttaa yrityksiä menestykseen ymmärtämällä loppuasiakkaita paremmin, Infinity-konsernin johtaja Mikko Kämäräinen tiivistää.

Infinity toimii Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Kiinassa, ja yhtiön asiakkaita ovat muun muassa Huawei, Nokia ja BMW. Asiakkaille suunnitellut työt ovat johtaneet kaikkiaan 64 patenttiin maailmanlaajuisesti.

www.infinity.fi

Infinity (ent. Provoke) on Suomen johtava muotoilun ja suunnittelun asiantuntijayritys. Yritys on erikoistunut käyttäjälähtöiseen suunnitteluun ja innovaatioihin, jotka lähtevät ihmisten tarpeista. Asiakkaille suunnitellut työt ovat saaneet kaikkiaan 64 patenttia maailmanlaajuisesti. Infinity-konserniin kuuluu kaksi yksikköä: Infinity Design ja Infinity Digital. Yritys on perustettu vuonna 2003 ja se työllistää 15 henkeä. Toimipaikat ovat Helsingissä ja Turussa. Vuoden 2012 liikevaihto oli 1,3 miljoonaa euroa. 

Teleforum ry: Vuoden parhaiden mobiilipalveluiden etsintä käynnistyy jälleen

Teleforum ry:n järjestämän ParasMobiilipalvelu2013 -kilpailun tavoitteena on kannustaa yrityksiä kehitystyöhön ja nostaa innovatiisimpia mobiilipalveluita suuren yleisön tietoisuuteen. Kilpailun tukijoina on laaja joukko elinkeinoelämän toimijoita ja sen päätuomarina jatkaa edellisvuoden tapaan asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru, muina tuomareina mm. mobiilipalvelujen konkari Mato Valtonen.

– Saimme paljon positiivista palautetta viime vuoden ParasMobiilipalvelu -kilpailusta. Tänä vuonna haluamme rohkaista erityisesti uusia yrityksiä lähtemään kilpailuun mukaan. Suomesta löytyy paljon ideoita ja innovointia, ja tämä kilpailu on yksi tapa tuoda esiin mielenkiintoisia palveluita ja sitä kautta auttaa myös uusien palveluiden kansainvälistymisessä, kommentoi ministeri Kiuru.

Yhteistyötahoina vuoden 2013 kilpailussa toimivat Microsoft, Nokia, Samsung, Google, AppCampus, DNA, Elisa, Forum Virium Helsinki, IBM, Mobiili.fi, Mobile Monday, MTV Media, Ohjelmistoyrittäjät, Sanoma, Sonera, Startup Sauna, Teknologiateollisuus ja Tieto. Tänä vuonna kilpailulle haetaan isompaa näkyvyyttä ja enemmän voittajakandidaatteja.

– Olemme pidentäneet kilpailuaikaa maaliskuusta lokakuuhun, ja myös kilpailukategorioita on lisätty. Nyt mukana ovat esimerkiksi oppimista tukevat palvelut. Viime vuonna kilpailussa oli mukana yli 80 ehdotusta. Uskomme, että määrä tuplaantuu tänä vuonna, kertoo Teleforumin toimitusjohtaja Juhani Kivikangas.

Kilpailu käydään kolmessatoista kategoriassa. Mukana ovat kaikki vuonna 2013 Suomen markkinoilla olevat mobiilipalvelut, jotka yleisön tai yritysten itsensä toimesta ilmiannetaan kilpailuaikana kilpailusivustolle www.bestmobileservice.fi. Sivustolla voi myös äänestää ehdokkaita ja äänestystulokset huomioidaan yhtenä arviointikriteerinä voittajia valittaessa. Kaikissa kategorioissa painotetaan palveluiden uutuusarvoa.

Parhaita mobiilipalveluita palkitaan seuraavissa kategorioissa:
1. Hyöty- tai asiointipalvelu
2. Kuluttajapalvelu
3. Android -palvelu
4. Windows  Phone -palvelu
5. Windows  8 -palvelu
6. HTML 5 -palvelu
7. Parhaiten mobiilia toiminnassaan hyödyntävä yritys
8. Parhaiten mobiilia palveluissaan hyödyntävä julkisen sektorin toimija
9. Yrityksen tuottavuutta tai tehokkuutta parantava palvelu
10. Oppimista tukeva palvelu
11. Pelipalvelu
12. Startup-yrityksen tarjoama kuluttajapalvelu
13. Suurimman kansainvälisen potentiaalin omaava palvelu

Kilpailun tuomaristoon kuuluvat ministeri Krista Kiuru (Liikenne- ja viestintäministeriö), luovuuden asiamies Mato Valtonen, Jukka Viitasaari (Teknologiateollisuus), Vesku Paananen (Microsoft Finland), Mikael Stendahl (Nokia), Pekka Sivonen (AppCampus), Kirsi Harra-Vauhkonen (Google Finland) sekä Mika Engblom (Samsung).

Suurimman kansainvälisen potentiaalin omaava palvelu -kategorian voittaja
saa valintansa mukaan matkan joko Aasiaan (yhdelle) tai Europpaan (kahdelle) Global Mobile Monday -tapahtumaan esittelemään palveluaan kansainväliselle lehdistölle ja yhteistyökumppaneille. Kaikki kategoriavoittajat saavat voittopokaalit, kunniakirjat, puhelimia sekä medianäkyvyyttä. Tarkat kategoriat sekä tiedot osallistumisesta ja kilpailun etenemisestä löytyvät osoitteesta www.bestmobileservice.fi

Kilpailu lanseerataan 4. maaliskuuta 2013 Mobile Monday Helsingin tapahtumassa mainostoimisto Zeelandin tiloissa, osoitteessa Eteläinen Rautatiekatu 6. Kilpailuaika alkaa 5.3. ja päättyy 25.10. Voittajat julkistetaan palkintojenjakotilaisuudessa, marraskuun ensimmäisellä viikolla.

Teleforum ry on digitaalisten palveluiden tuottajien vuonna 1990 perustama yhteistyöjärjestö. Valvomme puhelin-, mobiili- ja verkkopalveluja tuottavien jäsenyritystemme etuja sekä olemme mukana kehittämässä toimialan pelisääntöjä. Autamme rakentamaan maailmaa, jossa kännykkä ja digitaaliset palvelut näkyvät sekä arjen askareissa helpottamassa elämää että lisäämässä viihtymistä.

Elisan helmikuun myydyimmät puhelimet: Kyvykkäimmät laitteet suomalaisten suosiossa

Elisan myyntilistojen kärkipää muodostuu yhä vahvemmin eri valmistajien lippulaivatason puhelimista riippumatta Elisan laajasta, eri hintaluokkien puhelimista koostuvat valikoimasta. Suomalaisten suosiossa ovat selvästi monipuolisimmilla ominaisuuksilla varustetut ja nopeimpia yhteyksiä tukevat puhelimet. Kyvykkäiden puhelimien ominaisuudet halutaan hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti niin henkilökohtaisesti kuin yritysten liiketoiminnan tukena.

Monen suomalaisen puhelinvalintaa ohjaa käyttömukavuus, ja kyvykkäästä puhelimesta ollaan valmiita maksamaan. Puhelimen tuki 4G-nopeuksille on nousemassa tärkeäksi valintakriteeriksi. Yhä useampi kuukauden myydyimpien listalla oleva puhelin pystyy hyödyntämään 4G-nopeuksia, ja kevään myötä valikoima kasvaa edelleen.

– Suomessa huippuluokan älypuhelinten menestymistä edistää käytön edullisuus. Käytettävien datamäärien koko ajan lisääntyessä tärkeänä edullisuuteen vaikuttavana tekijänä on kiinteähintainen, rajoittamattoman datakäytön mahdollistava liittymä. Käyttökustannusten pysyessä alhaisina ja hallittuina tämän hinnoittelumallin ansiosta kuluttajat voivat hankkia mieleisensä puhelimen, kertoo liittymäliiketoiminnasta vastaava johtaja Henri Korpi Elisan Henkilöasiakkaat-yksiköstä.

Myös yrityspuhelimen valinnassa ratkaisee laitteen kyvykkyys, ei hinta. Yritykset tähtäävät tuottavuuden parantamiseen hankkimalla nopeimmat ja kyvykkäimmät puhelimet.

– Mobiililaitteet ja uusimmat sovellukset koetaan nyt kiistattomaksi liiketoimintaa tehostavaksi tekijäksi, ja siitä yritykset ovat valmiita maksamaan. Yritykset haluavat ostaa parhaan ja uusimman älypuhelimen, koska kilpailukykyä halutaan parantaa. Tiedon pitää olla saatavilla koko ajan, oli kyseessä sitten toimistosovellukset, mobiilivideoratkaisut tai tiedon haku internetistä, kertoo Connectivity-liittymäliiketoiminnasta vastaava johtaja Jorma Niemelä Elisan Yritysasiakkaat-yksiköstä.

Henkilöasiakkaiden myydyimmät puhelimet helmikuussa 2013:
1. Apple iPhone 5
2. Nokia Lumia 820
3. Samsung Galaxy S III
4. Samsung Galaxy S III MINI
5. Nokia Asha 311
6. Nokia Lumia 900
7. Nokia Lumia 800
8. Nokia Lumia 920
9. ZTE Blade III
10. Samsung Galaxy Gio
11. Nokia C2-01
12. Apple iPhone 4S
13. Nokia Lumia 610
14. Samsung Galaxy Xcover
15. Nokia Asha 300

Yritysasiakkaiden myydyimmät puhelimet helmikuussa 2013:
1. Nokia Lumia 920
2. Nokia Lumia 820
3. Nokia Lumia 800
4. Nokia C2-01
5. Apple iPhone 5
6. Apple iPhone 4S
7. Nokia Lumia 900
8. Nokia 300
9. Samsung Galaxy S III
10. Nokia Lumia 610
11. Samsung Galaxy Xcover
12. Samsung Xcover 271
13. Huawei F610
14. Samsung Galaxy S III Mini
15. Nokia 500

Soneran myydyimmät matkapuhelimet: Nokia ja Apple jakoivat kärkisijat

Viime kuukausina menestyneet Nokian ja Applen puhelimet jakoivat kärkisijat Sonera Tukun myydyimpien matkapuhelinten listalla. Nokian Lumia 800 ja peruspuhelin C2 sijoittuivat hyvin kampanjoinnin tukemana, ja Samsungin koko viime vuoden tasaisesti myyneet kestosuosikit Galaxy Gio ja Xcover jatkavat edelleen kärjen tuntumassa.

1.    (1.)     Nokia Lumia 800
2.    (2.)     Apple iPhone 5
3.    (3.)     Nokia Lumia 820
4.    (6.)     Nokia C2-01
5.    (4.)     Nokia Lumia 920
6.    (5.)     Apple iPhone 4S
7.    (9.)     Samsung Galaxy Gio
8.    (7.)     Samsung Galaxy Xcover
9.    (8.)     Nokia Lumia 900
10.  (10.)   Samsung Galaxy SIII

”Myydyimpien puhelinten listalla ei tapahtunut kovin suuria muutoksia. Saatavuus vaikutti edelleen Nokian Lumia 920:n menekkiin, ja Samsung Galaxy SIII:n sijoitus nousisi listan puoleenväliin jos perusmallin lisäksi erillisinä seurattavat 4G- ja Mini-mallit huomioitaisiin kokonaisluvussa”, Soneran myyntijohtaja Petri Lahtinen arvioi.

”Viimeaikaisten julkistusten perusteella varsinkin keskihintaisten älypuhelinten valikoimaan on tulossa uusia vaihtoehtoja, mikä varmasti uudistaa myös myydyimpien puhelinten listaa. Uskomme myös vahvan 4G-puhelinten kysynnnän jatkuvan, kun 4G:stä tulee huippupuhelinten vakio-ominaisuus”, Lahtinen sanoo.

Sonera tarjoaa tietoliikenne- viestintä- ja televisiopalveluja kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille Suomessa. Palvelumme yhdistävät ihmiset heille tärkeisiin yhteisöihin ja asioihin sekä lisäävät jokapäiväisen elämän mukavuutta ja laatua. Yrityksille luomme kestävää kehitystä tukevia viestintäratkaisuja, jotka vapauttavat aikaa ja energiaa tuottavaan työhön ja kasvuun. Soneralla oli vuoden 2012 lopussa 4,4 miljoonaa kiinteän ja matkaviestinverkon liittymäasiakastaSoneran palveluksessa työskentelee 4 000 henkilöä, ja yhtiö toimii noin 30 paikkakunnalla ympäri Suomea. www.sonera.fi

Sonera on osa TeliaSonera-konsernia, joka toimii Pohjoismaissa, Baltian maissa, Euraasian kehittyvillä markkinoilla Venäjä ja Turkki mukaan lukien, sekä Espanjassa. www.teliasonera.fi

DNA:n myydyimmät puhelimet ja tabletit helmikuussa 2013

DNA on julkaissut tiedot helmikuun myydyimmistä puhelimista ja tablet-laitteista.

Applen iPhone 5 piti ykkössijansa DNA:n myydyimmät puhelimet -listalla myös helmikuussa, kakkoseksi nousi Samsung Galaxy S III ja kolmannelle sijalle kiipesi Nokia C2-01 peruspuhelin.

“Yrityksissä kiinnostuksen kärjessä ovat Nokia Lumia -puhelimet. Ne ja muut uuden sukupolven älypuhelimet mahdollistavat helpon reaaliaikaisen näkymän asiakirjoihin ja kalenteriin ja tarjoavat myös monia muita hyödyllisiä toimintoja, mikä tekee niistä aidosti monipuolisia työvälineitä”, DNA Kaupan toimitusjohtaja Sami Aavikko kertoo.

Nokia Lumia 920 -puhelimen kysyntä ylittää yhä saatavuuden, eikä puhelimia vielä riitä heti kaikille halukkaille. DNA Kaupan myymälät ottavat varauksia vastaan.

DNA:n myydyimmät puhelimet, helmikuu 2013:

1. Apple iPhone 5
2. Samsung Galaxy S III
3. Nokia C2-01 (peruspuhelin)
4. Samsung Galaxy S III Mini
5. Samsung Galaxy Y
6. Nokia Lumia 820
7. Nokia Lumia 920
8. Nokia 113 (peruspuhelin)
9. Samsung Galaxy Xcover
10.Apple iPhone 4S

Tablettimyynti kovassa nousussa

Tablettikaupan joulu-tammikuun hyvä myyntikehitys jatkui edelleen myös helmikuussa. Tablet-laitteista helmikuun myydyin oli Applen retina-näytöllä varustettu LTE-verkossa toimiva neljännen sukupolven iPad. Myös Samsungin Android-laitteet myyvät hyvin, ja edullinen perustabletti Galaxy Tab 10.1 olikin helmikuun listakakkonen.

DNA:n 20.2.2013 julkaisemassa Digitaalisten sisältöjen kuluttajatutkimuksessa*) kysyttiin tabletin käyttäjien tyytyväisyyttä laitteensa käyttöjärjestelmään. Tyytyväisimpiä olivat Applen iOS-käyttäjät, kakkoseksi ylsi Android ja Windows sai kolmannen sijan. Erot eivät olleet kovin suuria, mutta iOS oli selkeä ykkönen.

”Tutkimuksesta käy ilmi, että tabletti ei syrjäytä muiden laitteiden käyttöä vaan tuo yhden uuden käyttötavan kuluttajien ulottuville – tabletin käyttäjät hyödyntävätkin digitaalisia medioita aktiivisesti myös älypuhelimella ja tietokoneella”, Aavikko kertoo. Tutkimukseen vastanneista tabletin käyttäjistä 83 %:lla on myös älypuhelin. Tabletteja käytetään eniten nettisurffailuun (90 %), ja laitteella katsellaan ahkerasti nettivideoita (44 %) ja tv-ohjelmia (34 %). Tabletin käyttäjistä 46 prosenttia kertoi pelaavansa sillä pelejä, 18 prosenttia katsoo elokuvia ja 18 prosenttia käyttää sillä pääosin sosiaalista mediaa.

DNA:n myydyimmät tabletit, helmikuu 2013:

1. Apple iPad Retina
2. Samsung Galaxy TAB 10.1
3. Samsung Galaxy Note 10.1
4. Apple iPad Mini
5. Samsung Galaxy Note 10.1 LTE

*) DNA:n Digitaalisten sisältöjen kuluttajatutkimuksen on toteuttanut tutkimusyhtiö AddValue. Siihen vastasi tammikuussa 2013 järjestetyssä verkkopaneelissa 1034 suomalaista. Tutkimus luo kokonaiskuvaa suomalaisten digitaalisen sisällön käyttötottumuksista arjessa. Tutkimustiedote: Älypuhelin valloitti koko kodin 

DNA julkaisee matkapuhelinten myydyimmät -seurannan kuukausittain. Tiedot perustuvat DNA:n eri myyntikanavissa (DNA Kaupan myymälöissä sekä DNA:n ja DNA Pron verkkokaupoissa) kerättyihin myyntilukuihin.
Aiempien kuukausien myyntitilastot 

DNA Kauppa on Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju, johon kuuluu 73 myymälää. Ketju on osa DNA-konsernia, jonka liikevaihto vuonna 2012 oli 769 miljoonaa euroa ja liikevoitto 56 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 3 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon asiakkuutta. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi ja www.dnapro.fi