Mobiiliparkki

Yhteystiedot: Kerttu Vali, Pajamäenkatu 14, 48600 Kotka email: mobiiliparkki@victoriamedia.fi

DNA Oy: Huippunopea 4G LTE Rukalle ja Leville

Aidoksikin 4G:ksi kutsuttavat 4G LTE -yhteydet valmistuivat Rukalle ja Leville helmikuussa. Molemmat hiihtokeskukset on rakennettu niin kattavasti, että huippunopeuksia vaativa surffailu onnistuu niin rinteessä kuin kahvilassakin.

DNA on kattanut molemmat keskukset niin monilla 4G LTE –tukiasemilla, että alueilla on vahvat yhtenäiset palvelualueet.

– Kun käytössä ovat oikeat laitteet ja liittymät, oman porukan laskettelusuoritukset saa välitettyä omalle nettiyleisölle suorana ja vaikka teräväpiirtotasoisena, toteaa DNA:n tuotantojohtaja Antti Jokinen.

Sisätiloissa LTE-yhteys tekee mahdolliseksi muun muassa interaktiiviset toimintapelit. Myös työskentely yrityskohtaisilla järjestelmillä onnistuu sujuvasti, jos työnantaja mahdollistaa ohjelmiensa etäkäytön.

Tietoa DNA:n matkaviestinverkon teknologioista:

GSM: GSM-alueella puhelinta voi käyttää puhumiseen, tekstiviestien lähettämiseen ja vähäiseen tiedonsiirtoon.

3G: 3G-verkko sopii puheluiden ja tekstiviestien lisäksi aktiiviseen ja monipuoliseen nettisurffailuun. 3G-nopeus vaihtelee esimerkiksi sijainnin mukaan, ja tyypillisesti nopeus vaihtelee 0,4-10 megan välillä. 3G-verkko mahdollistaa jopa 21 megan enimmäisnopeuden.

Dual Carrier: Dual Carrier tuplaa 3G-tiedonsiirtonopeudet: enimmäisnopeus on 42 megaa, tyypilliset nopeudet esimerkiksi laitteista ja sijainnista riippuen noin 0,4-20 megaa. Kansainvälinen televiestintäliitto ITU määrittelee Dual Carrier -teknologian 4G:ksi. Dual Carrier -teknologiaa tukevia laitteita on ollut jo pitkään yleisesti saatavilla.

4G LTE: 4G LTE -verkossa enimmäisnopeudet kohoavat 100 megaan. LTE:llä onnistuu internetsurffailun ohella esimerkiksi videoiden katselu ja vuorovaikutteisten pelien pelaaminen. Huiman enimmäisnopeuden ohella myös tyypilliset nopeudet ovat kovia: noin 5-80 megaa.

Lisätietoja:

4G LTE –palvelualueet: www.dna.fi/kuuluvuus, tarkasteltavan peittokartan valinnaksi 4G LTE

LG Electronics Nordic AB: LG:n suosittujen älypuhelinten uusi sukupolvi – Optimus L II -sarja

LG Optimus L II -sarja

LG kehittää yhtiön älypuhelinvalikoimaa edelleen ja esittelee Mobile World Congress -messuilla suositun Optimus L -sarjan seuraajan. Ensimmäistä mallistoa myytiin maailmanlaajuisesti yli kymmenen miljoonaa kappaletta kymmenen ensimmäisen kuukauden aikana. Nyt Optimus L II -sarja seuraa perässä. Uuden Optimus L II -sarjan malleissa on nykyaikainen muotoilu ja paljon uusia ominaisuuksia.

Optimus L II -sarjan tyylipuhdasta muotoilua korostavat laserleikatut reunat, hohtava takakansi ja älykäs Led-valo kotipainikkeen ympärillä. LG:n L II -sarjan kolme ensimmäistä julkaistavaa mallia ovat Optimus L7II, Optimus L5II ja Optimus L3II.

– LG:llä on vahvat perinteet teollisessa muotoilussa, minkä Optimus L II -sarja jälleen kerran todistaa, kertoo Kristoffer Ejebro, LG Electronicsin Mobile Communications -liiketoimintayksikön tuoteasiantuntija. – Uskon, että uuden L-sarjan entistäkin hienostuneempi muotoilu ja uudet erikoistoiminnot tekevät uudesta mallistosta vähintään yhtä suositun, kuin edellisestä.

Käyttäjä on tärkein

Käyttäjäkokemus on LG:llä aina etusijalla. L II -sarja sisältää aiempaa enemmän ainoastaan LG:n älypuhelimissa saatavissa olevia, puhelimen käyttöä helpottavia sovelluksia, kuten QuickMemo, QuickButton ja Safety Care. QuickMemon avulla käyttäjät voivat helposti luoda kuvakaappauksia ja jakaa käsinkirjoitettuja muistiinpanoja. QuickButtonilla painikkeeseen voi liittää pikakomennon, joka käynnistää minkä tahansa sovelluksen, kuten kameran, selaimen, musiikkisoittimen tai QuickMemon hetkessä. Safety Care tarjoaa kolme toimintoa – Emergency Call Forwardingin, Phone Non-Usage Noticen ja My Location Noticen – jotka voidaan määrittää ottamaan yhteyttä omaiseen hätätapauksessa. Uuden sarjan malleissa on lisäksi korkearesoluutioinen IPS-näyttö sekä erittäin pitkäkestoinen akku.

Hinta ja saatavuus

Optimus L7II, Optimus L5II ja Optimus L3II tulevat tämän hetkisen tiedon mukaan myyntiin Suomessa vuoden 2013 toisella neljänneksellä mustana ja valkoisena. Hinta ilmoitetaan ennen tuotejulkistusta.

Optimus L7II:n tekniset tiedot

· Piirisarja: 1 GHz Dual-Core (Qualcomm MSM8225)

· Muisti: 4 GB eMMC / 768 MB RAM / Micro SD

· Näyttö: 4,3 tuuman WVGA IPS

· Kamera: 8 Mp:n kamera Led-salamalla, etupuolella VGA

· Käyttöjärjestelmä: Android 4.1 Jelly Bean

· Akku: 2,160 mAh

· Koko: 121,5 x 66,6 x 9,7 mm

Optimus L5II:n tekniset tiedot

· Piirisarja: 1 GHz (Media Tek MT6575M)

· Muisti: 4 GB eMMC / 512 MB RAM / Micro SD

· Näyttö: 4 tuuman WVGA IPS

· Kamera: 5 Mp:n kamera Led-salamalla

· Käyttöjärjestelmä: Android 4.1 Jelly Bean

· Akku: 1,700 mAh

· Koko: 117,5 x 62,2 x 9,2 mm

Optimus L3II:n tekniset tiedot

· Piirisarja: 1 GHz (Qualcomm MSM7225A)

· Muisti: 4 GB eMMC / 512 MB RAM / Micro SD

· Näyttö: 3,2 tuuman QVGA IPS

· Kamera: 3 Mp:n kamera

· Käyttöjärjestelmä: Android 4.1 Jelly Bean

· Akku: 1,540 mAh

· Koko: 101,6 x 61,1 x 11,9 mm

Oy Anglo-Nordic Ab: Helposti yhteydessä Doro PhoneEasy® 622 -puhelimella

Doro PhoneEasy® 622

Tuore tutkimus osoittaa, että puolet yli 65-vuotiaista haluaa luotettavan, helppokäyttöisen perinteisen matkapuhelimen – kun taas toinen puolikas tästä kasvavasta puhelimien käyttäjäkunnasta harkitsee älypuhelimen hankintaa . Vastauksena tähän Doro esittelee nyt uuden Doro PhoneEasy® 622 –mallin, 3G-puhelin, jossa käytetään pilvipalveluihin perustuvaa älykästä teknologiaa.

Doro PhoneEasy® 622 on suunniteltu henkilöille, jotka haluavat nykyaikaisen ja tyylikkään matkapuhelimen älykkäällä teknologialla. Tämä uutuusmalli merkitsee uutta askelta sukupolvien välisen kuilun ylittämisessä, koska siinä yhdistyvät design, älytoiminnot ja pilvipalvelut.

Puhelimen keskeisenä ominaisuutena toimii Doron etähallintatyökalu, Doro Experience® Manager. Doro Experience® Manager mahdollistaa käyttäjälle tai hänen osoittamilleen perheenjäsenille tai ystäville laitteen sisällön ja asetusten hallinnan suojatun verkkoportaalin kautta. Esimerkiksi yhteystietoja voidaan lisätä osoitekirjaan verkon kautta tietokoneella ja siirtää ne sitten saumattomasti matkapuhelimeen. Samalla tavalla laitteessa olevat valokuvat voidaan tallentaa ja varmuuskopioida verkon kautta.

Kai Seppälä, Doro Suomen maajohtaja, kommentoi tuotejulkistusta: “Tämä uusi puhelin tarjoaa ennen kaikkea hauskuutta, toimintoja ja helppoutta. Se on nykyaikainen apuväline, joka yhdistää sukupolvet ja tuo Doro-tuotteiden ilon elämään. Tämän päivän perus-puhelimien käyttäjistä voi tulla huomisen älypuhelimien käyttäjiä. Doro on jälleen kerran ylittänyt suunnittelun rajat ja rakentanut uuden tuotetyypin.”

Doro 622 -uutuuspuhelin on helposti avautuva simpukkapuhelin, jonka ulkokannessa on lisänäyttö mm. soittajan tunnistamista varten. Muita toimintoja ovat mm. videokuvan tallennus ja jakaminen sekä sääpalvelusovellus. Kuten muut Doro matkapuhelimet, tämäkin malli tarjoaa lukuisia päivittäistä käyttöä helpottavia ergonomisia ja toiminnallisia ominaisuuksia. Näitä ovat voimakas ja selkeä ääni, säädettävä tekstikoko, suurikokoinen selkeä näyttö, helppokäyttöiset valikot ja toimintojen piilotusmahdollisuus, mikä mahdollistaa puhelimen käyttäjäkokemuksen räätälöinnin.

Doro PhoneEasy® 622 tulee myyntiin heinä-elokuussa 2013.

IPSOS-tutkimus Doron toimeksiannosta, tehty marraskuussa 2012

LG Electronics Nordic AB: LG Optimus F5 – 4G-puhelin suurelle yleisölle

Uudella F-sarjallaan LG osoittaa alan johtavan LTE-osaamisensa suurelle yleisölle. LG Electronics esittelee uuden Optimus F -sarjansa Mobile World Congressissa Barcelonassa ja vahvistaa näin 4G-älypuhelimiensa valikoimaa.

Uudella F-sarjalla LG tuo alan johtavan LTE-osaamisensa suuren yleisön käyttöön. Nämä kilpailukykyisesti hinnoitellut älypuhelimet on suunniteltu suuriin latausnopeuksiin sekä tavanomaista parempaan käyttäjäkokemukseen. Ensimmäinen Pohjoismaissa lanseerattava F-sarjan malli on Optimus F5, joka tulee tämän hetkisen arvion mukaan myyntiin vuoden toisella neljänneksellä.

– 4G-innovaatioiden kautta LG jatkaa suunnannäyttämistä alalla, sanoo Kristoffer Ejebro, LG Electronicsin Mobile Communications -liiketoimintayksikön tuoteasiantuntija. – Uusi Optimus F -sarja tarjoaa suurelle yleisölle suorituskykyisiä älypuhelimia, joissa on hyödynnetty LG:n patenttien parhaimmistoa ja uusia jännittäviä toimintoja.

Optimus F5 on 4G LTE-älypuhelin 4,3 tuuman IPS-näytöllä. Puhelimen sisältä löytyy 1,2 GHz Dual Core -prosessori sekä kestävä 2,150 mAh akku. Mallissa on Androidin uusin Jelly Bean -käyttöjärjestelmä (4.1.2), ja siinä on myös joukko älykkäitä toimintoja, kuten QSlide ja Live Zooming, joita aikaisemmin käytettiin vain LG:n huippumalleissa.

Puhelimessa on QSliden päivitetty versio, jolla kahden sovelluksen käyttäminen yhtäaikaisesti kokonäyttö-tilassa on nyt mahdollista. QSlide-yhteensopivien sovellusten koko, sijainti ja läpinäkyvyys ovat käyttäjän muokattavissa. Päivityksen myötä QSlideä voi käyttää myös video-, selain-, muistio-, kalenteri- ja minilaskinsovelluksissa. Live Zooming mahdollistaa videon zoomaamisen samaan aikaan kun sitä toistetaan. Tämä ominaisuus löytyi aiemmin vain LG:n Optimus G -puhelimesta. Lisäksi Optimus F5:ssä on QuickMemo, QTranslator, Video Wiz ja Safety Care -toiminnot.

– 4G-laitteiden käyttö tulee räjähtämään käsiin vuoden 2013 aikana. Optimus F -sarjan kautta todistamme, että 4G ei ole enää vain puoliammattilaisille, vaan se on kaikkien älypuhelinkäyttäjien ulottuvilla, sanoo Ejebro.

Optimus F5:n tekniset tiedot:

• Käyttöjärjestelmä: Android Jelly Bean 4.1.2

• Piirisarja: 1.2 GHz Dual-Core

• Näyttö: 4,3 tuuman IPS (256 ppi)

• Koko: 126.0 x 64.5 x 9.3mm

• Muisti: 8 GB / 1 GB RAM / microSD (32GB asti)

• Kamera: 5.0 MP AF / 1.3 MP

• Akku: 2,150mAh

Hinta ja saatavuus
Optimus F5 on tämän hetkisen tiedon mukaan saatavilla Suomessa vuoden 2013 toisella neljänneksellä. Lisätietoa saatavuudesta ja hintatietoja saadaan lähempänä lanseerausta
.

 

Lohjalla ensimmäisenä Suomessa 3G-kuuluvuutta tuulienergialla

DNA on tammikuun alusta alkaen käyttänyt Lohjan Harjussa palvelevan tukiaseman käyttövoimana tuulivoimaa. Ratkaisussa on Suomen mittakaavassa uutta se, että tuulivoimaa hyödynnetään kaupallisessa eli asiakkaita palvelevassa matkaviestinverkossa, ja että sitä varastoidaan tukiaseman varavoimaksi.

Teollisesti tuotettavan sähkön tarpeen vähentämisen ohella tuulivoimaratkaisun odotetaan parantavan tukiaseman toimintavarmuutta myrsky- ja muissa valtakunnallisen sähköverkon häiriötilanteissa.Tuulivoima ei ole aiemmin ollut Suomessa osana kaupallisen verkon sähköntuotantoa eikä energiaa ole myöskään voitu varastoida tukiasemien akustoihin.

– Verkkoyhteydet ovat yhteiskunnassamme välttämättömiä, ja niiden käyttö on koko ajan edelleen yleistymässä. Kartoitamme aktiivisesti tehokkaimpia keinoja huolehtia toimintavarmuudesta ja kehitämme tapoja tarjota verkkoyhteyksiä niin ympäristöystävällisesti kuin mahdollista. Mahdollisuus tuottaa ja varastoida tuulienergiaa tukiasemissa on erityisesti ekologisesta näkökulmasta erittäin kiinnostava, toteaa DNA:n tuotantojohtaja Antti Jokinen.

Jos ratkaisu osoittautuu teollisen energian säästäjänä ja toimintavarmuuden parantajana sähköverkon häiriötilanteissa riittävän tehokkaaksi, tuulivoiman käyttöönottoa todennäköisesti laajennetaan moniin DNA:n 3G- ja 4G –matkaviestinverkkojen mastokohteisiin ympäri Suomea. Tähän mennessä saadut kokemukset ovat lupaavia.

Elisa avasi uuden digitaalisen konseptin mukaisen myymälän Joensuun keskustaan ja tuplasi tilat mobiililaitteiden näkemiseen ja kokemiseen

Elisa avasi tänään uudenlaista ajattelua edustavan Elisa Shopit -myymälän Joensuun kauppakeskus Iso Myyssä. Joensuun kasvavia asiakasmääriä varten myymälän koko yli kaksinkertaistettiin entiseen verrattuna. Elisa Shopit edustaa Elisan uutta myymäläkonseptia, jota voidaan pitää Euroopan digitaalisimpana myymälätoteutuksena. Myymälässä on kiinnitetty erityistä huomiota Elisan ja Saunalahden palveluiden sekä mobiililaitteiden kokeilemiseen. Uudessa Elisa Shopit -myymälässä tekniikkaa on hyödynnetty uudella tavalla esimerkiksi esillepanossa ja monissa myymälän rutiinitehtävissä, millä on vapautettu myyjän aikaa varsinaiseen asiakaspalveluun. Elisan TNS Gallupilla teettämä tutkimus vahvistaa sen, että fyysisen myymälän rooli on mobiilituotteita ostettaessa edelleen tärkeä Joensuussa, vaikka verkkokaupan rooli on monissa hankinnoissa kasvanut merkittävästi viime vuosina.

Uusissa Elisa Shopiteissa on hyödynnetty digitaalisuutta ennennäkemättömällä tavalla – jopa Euroopan laajuisesti vertailtaessa. Digitaalisuuden hyödyntäminen parhaalla mahdollisella tavalla on vapauttanut myyjien resursseja olennaiseen eli asiakaspalveluun. Uudistetuissa Elisa Shopiteissa kaikki julisteet, tuotetiedot sekä hintalaput on korvattu helposti päivitettävillä digitaalisilla medianäytöillä. Sähköisten hinta- ja tuotetietonäyttöjen korvatessa kokonaan paperiset julisteet ja hintalaput myymälähenkilökunnalle vapautuu aikaa varsinaiseen asiakaspalveluun. Hinnastot ja mainokset ovat myös aina ajan tasalla, koska ne päivitetään keskitetysti pilvipalvelua hyödyntäen, eikä myyjien näin ollen tarvitse huolehtia niiden päivittämisestä.

– Iso Myyn entisen myymälän puitteet ja mahdollisuudet tuotteiden esillepanoon kävivät pieneksi, sillä siitä on tullut suosittu joensuulaisten ja pidemmältäkin tulleiden keskuudessa. Elisa halusi vastata kiinnostukseen avaamalla Joensuun keskustaan lippulaivatason myymälän kaikilla herkuilla. Toivotan pohjoiskarjalaiset yritykset tervetulleiksi tutustumaan uuteen myymäläkonseptiimme ja miettimään, voisivatko hekin parantaa asiakaspalveluaan ja kilpailukykyään vastaavanlaisella toimintatavalla, kannustaa Elisan Itä-Suomen aluejohtaja Ari Punkkinen.

– Nyt avatussa Iso Myyn myymälässä sijaitsee myös Elisan yrityspalvelupiste, jolle on oma rauhallinen tilansa, niin sanottu hytti. Tässä hytissä voi matkustaa minne tahansa, sillä myymälästä voidaan kommunikoida erityisasiantuntimusta vaativissa tilanteissa videoneuvottelulla, jolloin asiakaspalvelu on henkilökohtaisempaa kuin puhelimella ja sähköpostilla. Järjestelmä etsii vapaana olevan erityisasiantuntijan, ja kuvayhteys ja jaettu työpöytä mahdollistavat esimerkin näyttämisen, Punkkinen jatkaa.

Uudessa Iso Myyn Elisa Shopitissa työskentelee 8 myyjää henkilöasiakkaiden asiakaspalvelussa ja yksi myyjä Yrittäjäpalvelussa. Elisan ja sen tytäryhtiöiden palveluksessa on Joensuussa lähes 250 henkilöä, ja lisäksi Elisa työllistää Joensuussa yli 450 henkilöä vuokratyöntekijöinä ja alihankintana.

Asiointitutkimus: naiset arvostavat tarvekartoitusta, miehet kokeilumahdollisuutta

Elisan teettämän tutkimuksen mukaan joensuulaisista lähes 70 % valitsee mobiililaitteiden ostoaikeissa fyysisen myymälän. Verkkokaupasta samaiset laitteet ostaisi 12 % joensuulaisista. Verkkokaupan osuus kasvaa ja myymälän osuus pienenee ostettaessa muita kodin teknisiä laitteita ja palveluita kuin mobiililaitteita. Joensuulaisista 19 % voisi ostaa tv-palveluita ja kodin turvapalveluita verkkokaupasta. Joensuulaiset ovat tutkimuksen valossa maan kärsivällisimpiä, sillä heitä häiritsee verkkokaupassa asioinnissa muita vähemmän se, että tuotteen saapumista joutuu odottamaan. Joensuulaisten vastakohdat eli malttamattomimmat ostajat löytyvät Tampereelta ja Turusta.

Voidaan nähdä, että myymälässä asioinnille asetetaan laitteiden ja palveluiden tekniikan ja designin kehittymisen myötä yhä enemmän odotuksia. Halu nähdä, miltä laitteet, mallit ja värivaihtoehdot näyttävät todellisuudessa on Joensuussa pääasiallinen syy siihen, miksi fyysinen myymälä vie voiton verkkokaupasta mobiililaitteita ja -palveluita ostettaessa. Seuraavaksi tärkeimmät, keskenään lähes tasaveroiset syyt ovat toive saada kasvotusten tapahtuvaa palvelua, mahdollisuus saada myyjältä opastusta sekä tarve päästä kokeilemaan laitteita itse. Sukupuolten välillä on kymmenen prosentin erot miesten korkeammassa tahtotilassa kokeilla itse laitteita myymälässä ja vastaavasti naisten suuremmissa odotuksissa tulla opastetuksi laitteiden käytössä. Neljäsosa joensuulaisnaisista ottaa ystävän tai sukulaisen kännykkäostoksille mukaan, mikä on 15 % miehiä enemmän.

Mobiilituotteiden ja -palveluiden myyjältä toivotaan Joensuussa sukupuolesta riippumatta eniten asiantuntemusta ja teknistä osaamista palvelualttiuden ja iloisen asenteen tullessa seuraavaksi tärkeimpinä asioina. Laitteisiin liittyvää tarvekartoitusta toivoo myyjältä 73 % joensuulaisnaisista siinä missä Joensuun miehistä näin toivoo 57 %.

TNS Gallupin 27.4.-14.5.2012 välisenä aikana toteuttamaan kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 1047 15-64-vuotiasta miestä ja naista alueellisen väestörakenteen mukaan. Erillinen alueellinen aineisto oli noin 200 vastaajaa/alue.


Keskeisiä tutkimustuloksia

Kännykkä ja myyjä pitää nähdä

– Joensuulaisista 64 % perustelee myymälässä asiointia sillä, että he haluavat nähdä, miltä laitteet, mallit ja värivaihtoehdot näyttävät todellisuudessa; 53 % arvostaa kasvokkain tapahtuvaa palvelua

– Miehistä kokeilumahdollisuutta arvostaa 57 %, naisista 48 %

– Joensuulaisista 68 % haluaa ostaa mobiililaitteensa fyysisestä myymälästä, kaikista suomalaisista 67 %.

– Joensuulaisista 12 % haluaa ostaa mobiililaitteensa verkkokaupasta.

– Muiden kodin teknisten laitteiden ja palveluiden kuten laajakaistaliittymän sekä tv-palveluiden ja turvapalveluiden perässä menee myymälään 64 % Joensuun asukkaista, kun taas verkkokaupasta nämä ostaisi 19 %

Myyjältä odotetaan asiantuntemusta – erityisesti naiset kaipaavat tarpeiden kartoitusta

– Joensuulaisista 87 % kaipaa myyjän asiantuntemusta ja teknistä osaamista.

– 73 % joensuulaisnaisista haluaa myyjän olevan aktiivinen asiakkaan tarpeiden kartoittamisessa, miehistä näin toivoo 57 %.

– Joensuulaisnaisista 56 % haluaa opastusta, joensuulaismiehistä sitä toivoo 47 %

– 24 % joensuulaisnaisista ottaa ystävän tai sukulaisen kännykkäostoksille mukaan, miehistä 9 %.

HTC:n uusi lippulaivapuhelin HTC One yksinmyyntioikeudella Elisalta

Elisa tuo ainoana operaattorina eilen julkistetun HTC One -älypuhelimen Suomen markkinoille. Ennakkomyynti alkaa jo tänään saunalahti.fi:ssä. HTC:n Android-lippulaivamallin ominaisuudet edustavat edistyksellisintä älypuhelinteknologiaa. HTC Onen ensiluokkainen käytettävyys on saavutettu uudistetun HTC Sense -käyttöliittymän ansiosta.

Viimeistelty muotoilu, huipputarkka näyttö ja kehittyneet kameraominaisuudet lisäävät HTC Onen kilpailukykyä nykyisten kärkimallien keskuudessa. HTC One mahdollistaa myös nopeimman mahdollisen mobiilinetin käytön, sillä siinä on 4G/LTE-kyvykkyys.

– Meillä on ollut pitkän aikaa vahva rooli HTC:n puhelinten tuomisessa ensimmäisenä Suomen markkinaan. Olemme tyytyväisiä saadessamme tuoda HTC Onen yksinoikeudella myyntiin, sillä haluamme tarjota mahdollisimman laajan älypuhelinvalikoiman asiakkaillemme, kertoo puheliittymien liiketoimintajohtaja Jan Virkki.

HTC Onen toimitukset alkavat maaliskuun loppupuolella.

HTC One ennakkomyynti: saunalahti.fi/htcone
Hinta kertamaksulla 649 € tai erissä alk. 17,90 €/kk (36 kk:n luottokauppasopimus, 36 kk:n hinta yhteensä 644,40 €, todellinen vuosikorko 0 %)

Elisa on tietoliikenne- ja ICT-palveluyritys. Tuomme elämyksiä suomalaisten elämään ja tuottavuutta liiketoimintaan online- ja ICT-palveluillamme. Palvelemme noin 2,2 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota. Mobiililiittymien markkinajohtajana tarjoamme asiakkaillemme kattavan ja nopean verkon, joka mahdollistaa 3G- ja 4G-palvelut. Liikevaihtomme vuonna 2012 oli 1,55 miljardia euroa ja henkilöstömäärämme 3 860. Tarjoamme palvelut kansainvälisesti yhteistyössä Vodafonen ja Telenorin kanssa. Lisätietoja www.elisa.fi

Tutkimus: Älypuhelin valloitti koko kodin

– Nopea verkkoyhteys korostuu älypuhelimen käytössä

DNA:n tuoreen tutkimuksen mukaan älypuhelinsovellusten käyttäjien määrä Suomessa on kaksinkertaistunut viimeisen vuoden aikana. Jo 60 prosenttia älypuhelimen omistavista suomalaisista käyttää sovelluksia. Sovelluksia ladataan pääasiassa hyötykäyttöön, kuten navigointiin sekä vuorovaikutukseen sosiaalisessa mediassa.

DNA:n tänään julkaistusta Digitaalisten sisältöjen kuluttajatutkimuksesta*) käy ilmi, mihin aikaan päivästä ja missä tilanteissa suomalaiset käyttävät digitaalisia sisältöjä ja palveluita. Aamulla netissä käy yli puolet tutkimukseen vastanneista (51 %), ja viidesosa (21 %) surffaa verkossa vielä makuuhuoneessa ennen nukkumaanmenoa.

Illalla kotona viihdytään monipuolisesti TV:n (96 % tutkimukseen vastanneista), elokuvien (95 %), nettivideoiden (90 %), musiikin (79 %), pelaamisen (54 %) ja sosiaalisen median (61 %) parissa. TV on saanut netistä vahvan kilpailijan kuluttajien aamurutiineissa – aamulla tv:tä katsoo tutkimuksen mukaan kolmasosa (31 %), kun verkossa surffaa aamuisinkin jo puolet (51 %) tutkimukseen vastanneista (Kuva 1: Digitaalisten sisältöjen päivärytmi, koko kansa).

Käyttötottumusten muutos on tällä hetkellä nopeaa. Tutkimus kuvaa erityisen hyvin sitä, miten nopeasti älypuhelimen käyttäjien etujoukko on ottanut uudet digitaaliset sisällöt osaksi arkeaan erittäin monipuolisesti. Tutkimuksen mukaan erityisesti sosiaalinen media ja nettivideot ovat lyöneet itsensä läpi – niistä on kovaa vauhtia tulossa todellisia koko kansan sisältöjä. Nopeiden nettiyhteyksien tarve korostuu kuluttajan arjessa entistä voimakkaammin sekä kotona että kodin ulkopuolella”, kertoo kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen DNA:lta.


Nuoret digisisältöjen imussa koko päivän

Nuoret (15-24-vuotiaat) käyttävät digitaalisia sisältöjä merkittävästi enemmän ja useammin (Kuva 2: Digitaalisten sisältöjen päivärytmi, nuoret). Nuorten ykköslaite kaikkia digitaalisia sisältöjä varten on kannettava tietokone. Älypuhelin on nuorille kakkoslaite ja se tuo nettivideot, pelit, musiikin, webin ja sosiaalisen median mukana eri tilanteisiin. Suuri osa nuorista käy nukkumaan digitaalisten sisältöjen saattelemana: ennen nukkumaanmenoa makuuhuoneessa lähes puolet (49 % tutkimukseen vastanneista) käy netissä, musiikkia kuuntelee runsas kolmannes (37 %), samoin runsas kolmannes katsoo TV:tä (40 %) ja elokuvia (36 %), nettivideoita harrastaa vajaa kolmannes (28 %) ja samoin pelaamista (31 %).

Älypuhelimista, tableteista ja kannettavista on tullut suomalaisille laitteita, joita käytetään tiiviisti esimerkiksi tv:tä katsellessa (56 % tutkimukseen vastanneista). Yli kolmasosa (35 %) myöntää käyttävänsä älypuhelinta myös syödessään. Älypuhelimen käyttö on yhä monipuolisempaa, ja sujuvasta nettiyhteydestä on tullut älypuhelinkäyttäjille välttämättömyys. Tutkimuksen mukaan verkossa puhelimellaan surffaa jo lähes yhdeksän kymmenestä älypuhelimen käyttäjästä (89 %) ja sovelluksia on ladannut heistä jo peräti kolme neljäsosaa (75 %). Älypuhelimen käyttäjistä kolmasosa (33 %) katsoo älypuhelimellaan nettivideoita ja neljännes (25 %) heistä käyttää sosiaalista mediaa pääasiassa älypuhelimellaan.

Laitteet lisääntyvät: Tabletit eivät vähennä muiden laitteiden käyttöä

Jo 77 prosentilla tutkimukseen vastanneista on käytössään kannettava tietokone ja 61 prosentilla älypuhelin, viidenneksellä (18 %) on tablet-laite, ja pelikonsoli on neljänneksellä (24 %). Tablet ei vähennä muiden laitteiden käyttöä. Tablet-laitteen omistajat käyttävät myös älypuhelinta ja tietokonetta aktiivisesti.

Tutkimuksen mukaan tablet-laitteita käytetään eniten nettisurffailuun (90 %), nettivideoihin (44 %) ja tv-ohjelmien katselemiseen (34 %). Lisäksi tablet-laitteen käyttäjistä 46 prosenttia pelaa sillä pelejä, 18 prosenttia katsoo elokuvia ja 18 prosenttia käyttää sillä pääosin sosiaalista mediaa.

Sovellusten lataajien määrä tuplaantui

Sovellukset ovat tuoneet merkittävästi hyötyä älypuhelimen käyttöön – 96 prosenttia kokee saaneensa hyötyä sovellusten käyttämisestä. Lähes 60 prosenttia tutkimukseen vastanneista älypuhelimen käyttäjistä on ladannut some- tai navigointisovelluksia. Kuntoilu- ja hyvinvointisovelluksia käyttää jo lähes neljäsosa. Käytettävien applikaatioiden määrä vaihtelee: puolet (50 %) tutkimukseen vastanneista älypuhelimen käyttäjistä on ladannut alle viisi applikaatiota – toisaalta Applen käyttäjistä 39 prosenttia kertoo ladanneensa yli 20 sovellusta.

Älypuhelimien käyttöjärjestelmistä vastaajien keskuudessa yleisin on Android. Tyytyväisimpiä käyttöjärjestelmäänsä ovat iOSin, Androidin ja Windows 8:n käyttäjät. Viidesosa vastaajista ei tiedä, mikä käyttöjärjestelmä heillä on käytössä.

*) DNA:n Digitaalisten sisältöjen kuluttajatutkimuksen on toteuttanut tutkimusyhtiö AddValue. Siihen vastasi tammikuussa 2013 järjestetyssä verkkopaneelissa 1034 suomalaista. Tutkimus luo kokonaiskuvaa suomalaisten digitaalisen sisällön käyttötottumuksista arjessa.

DNA Oy on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yksityishenkilöille ja yrityksille laadukkaita, viimeisintä teknologiaa hyödyntäviä puhe-, data- ja tv-palveluita. DNA:n viisi miljoonaa suomalaista tavoittava 3G-verkko laajenee edelleen, ja 4G-verkot ulottuvat koko ajan uusiin kaupunkeihin ja taajama-alueille. DNA:n liikevaihto vuonna 2012 oli 769 miljoonaa euroa ja liikevoitto 56 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli kolme miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon asiakkuutta. DNA ja WELHO ovat DNA Oy:lle rekisteröityjä tavaramerkkejä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi.

Elisan 4G-nopeudet jo useimmissa matkailukeskuksissa – rinnevideot siirtyvät vauhdilla nettiin

Suomalaiset voivat hyödyntää entistä nopeampaa mobiililaajakaistaa myös talvilomillaan. Koululaiset pääsevät tänä talvena surffaamaan Elisan 4G-nopeuksilla useimmissa hiihto- ja matkailukeskuksissa. Nopeammista yhteyksistä hyötyvät myös ne, jotka tarvitsevat etätyöyhteyksiä matkailukeskuksissa vieraillessaan. Loma-aikoinakin liikkuvaa ja etätyötä tehdään nykyisin paljon mobiililaitteilla.

Mobiililaajakaistan markkinajohtajana Elisa on tuonut 4G-nopeudet yli 200 paikkakunnalle. Vielä nopeampaa LTE-teknologiaa on saatavilla 45 paikkakunnalla. 4G-nopeuksia voi hyödyntää kannettavissa tietokoneissa Elisan ja Saunalahden valikoimissa olevilla nettitikuilla, älypuhelimilla ja tableteilla, jotka tukevat 4G-teknologioita ja käyttävät aina nopeinta yhteyttä Elisan verkossa. Hiihtolomalaisia ilahduttaa huippunopeiden yhteyksien saatavuus matkailukeskuksissa. Esimerkiksi lumilautailijoiden temput siirtyvät 4G-puhelimen välityksellä nopeasti Youtubeen, nettiin tai suoraan kaverille.

– Videot ovat kaikentasoisten lautailijoiden arkipäivää, ja 4G:n laajentuessa laskettelukeskuksiin yhteydet eivät ole enää ongelma temppuvideoiden jakamiseen netissä. Koululaiset haluavat säilyttää yhteydet kavereihinsa lomillaankin, ja nopeat nettiyhteydet ovat ainakin teineille elinehto talvilomalla. Myös itse käytän kännykkää paljon asioiden hoitoon sekä valokuvien ja videoiden lataamiseen ja lähettämiseen, kertoo lumilautailija Enni Rukajärvi.

– Elisa on vuoden ajan panostanut kattavan 3G-verkon lisäksi nyt 4G-nopeuksien saatavuuteen erityisesti matkailualueilla, joissa ne lisäävät myös palveluyritysten toiminnan tehokkuutta ja kilpailukykyä. Lomailijat arvostavat nopeita ja kattavia mobiiliyhteyksiä ja työmatkaajat lisäksi mahdollisuutta monipuoliseen etätyöhön, kertoo Elisan henkilöasiakkaiden laajakaistaliittymien liiketoimintajohtaja Matias Castrén.

Elisan 4G-nopeudet ovat Elisan ja Saunalahden asiakkaiden käytettävissä seuraavissa hiihto- ja matkailukeskuksissa: Koli, Levi, Ruka, Saariselkä, Tahko, Ylläs, Vuokatti, Serena, Ukkohalla, Olos, Talma, Sappee, Kauniaisten Hiihtokeskus, Klaukkalan Tornikeskus, Luosto, Mielakka, Pallas, Pukkivuoren Hiihtokeskus ja Äänemäki. Nopeampi 4G/LTE-teknologia on saatavilla mm. Tahkon, Levin, Rukan, Himoksen ja Saariselän laskettelukeskuksissa. Tarkemmat kuuluvuustiedot osoitteessa www.elisa.fi/kuuluvuus

Seuraa lumilautailija Enni Rukajärven kuulumisia Elisan Facebookissa

Elisa on tietoliikenne- ja ICT-palveluyritys. Tuomme elämyksiä suomalaisten elämään ja tuottavuutta liiketoimintaan online- ja ICT-palveluillamme. Palvelemme noin 2,2 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota. Mobiililiittymien markkinajohtajana tarjoamme asiakkaillemme kattavan ja nopean verkon, joka mahdollistaa 3G- ja 4G-palvelut. Liikevaihtomme vuonna 2012 oli 1,55 miljardia euroa ja henkilöstömäärämme 3 860. Tarjoamme palvelut kansainvälisesti yhteistyössä Vodafonen ja Telenorin kanssa. Lisätietoja www.elisa.fi

DNA Oy: Langattoman tiedonsiirron nopeudet ja määrät edelleen kovassa kasvussa

Matkaviestinverkon nopeudet ovat kasvaneet viime vuodesta, vaikka langaton tiedonsiirto yleistyy voimakkaasti ja kuormittaa verkkoja aina enemmän. Nopeuksia kasvattaa Omnitele Oy:n mukaan Dual Carrier HSPA+ -teknologian käyttöönotto. Omnitelen tammikuussa 2013 tekemä mittaus kattoi kolme suurinta operaattoria, Suomen viisitoista suurinta kaupunkia ja yli 2300 kilometriä ajomittauksia. Suomen nopeimmat kaupungit ovat Tampere, Hämeenlinna ja Lahti.

Parhaimmat saapuvat 3G-keskinopeudet käyttäjä saa tutkimuksen mukaan DNA:n verkossa, jossa keskimääräinen yhteysnopeus käyttäjälle on 8,3 Mbit/s. Se riittää esimerkiksi uusimpien älypuhelinten kaikkien valmiuksien tehokäyttöön. Saman mittauksen mukaan Elisa yltää keskimäärin 7,6 megaan ja Sonera 6,9 megaan.

Suurin osa internetin langattomasta käytöstä on sisällön lataamista 3G-yhteydellä omalle koneelle.  3G-yhteydet ovat vielä vallalla myös 4G LTE -alueilla. Näistä syistä Omnitelen tutkimuksessa keskityttiin erityisesti internetistä päätelaitteeseen saapuvaan liikenteeseen ja 3G-verkkoihin, ja 4G LTE -verkkojen nopeuksia mitattiin esimerkinomaisesti. DNA:n LTE-verkossa keskimääräiset tiedonsiirtonopeudet vaihtelivat kaupunkikohtaisesti välillä 25–33 Mbit/s, Elisan verkossa välillä 8–18 Mbit/s ja Soneran välillä 14–24 Mbit/s. Noin 30 megan nopeudet riittävät tekemään mobiilista etätyöskentelystä sujuvaa myös yritysten omia sovelluksia käytettäessä. Lisäksi LTE-verkkojen kattavuudet vaihtelivat kaupunkien ja operaattorien välillä niin paljon, ettei niistä voitu tehdä 3G-verkkojen tiedonsiirtonopeusvertailun kaltaisia johtopäätöksiä.

Älypuhelimet yleistyvät

Puhelimia vaihdetaan kiihtyvällä nopeudella älypuhelimiksi, ja älypuhelinten ominaisuuksia käytetään yhä enemmän.

– Älypuhelinten yleistyminen ja käytön monipuolistuminen selittävät langattoman tiedonsiirron vauhdikasta kasvua: DNA:n verkossa langaton tiedonsiirto on kaksinkertaistunut jo neljänä vuonna peräkkäin, toteaa DNA:n laajakaistaliiketoiminnan johtajaJarno Haikonen.

Nopeimmat kaupungit: Tampere, Hämeenlinna ja Lahti

Suomen nopein kaupunki on jo toista vuotta peräkkäin Tampere, jossa 3G-keskinopeudet yltävät 12,0 megaan. Yli 10 megan nopeudet riittävät esimerkiksi televisiolähetysten sujuvaan mobiilisti katsomiseen.  Hämeenlinnassa saapuva 3G-keskinopeus on maan toiseksi nopein: 11,5 megaa.  Kolmanneksi nopein 3G löytyy Lahdesta, jossa keskimääräinen yhteysnopeus on 10,2 megaa. Kaikki nämä lukemat tulivat DNA:n 3G-verkossa.

Tutkimuksen tulokset vaihtelivat paikkakohtaisesti. Kaikkien suurimpien operaattoreiden keskimääräiset tiedonlatautumisnopeudet ovat kasvaneet vuoden takaisesta.

3G-Verkkojen tiedonsiirtonopeuksien vertailu 2013